رفتن به محتوای اصلی

پارلمانتاران اروپایی: نمی‌توانیم در قبال قتل‌عام‌ کردها سکوت کنیم
21.01.2016 - 22:15

 

در پارلمان اروپا, پس از اعلام خودمدیریتی‌ها در شمال کردستان, در مورد حملات دولت ترکیه نشستی برگزار شد. شمار زیادی از پارلمانتاران در این نشست سخنرانی کرده  و گفتند دولت ترکیه به بهانه مقابله با داعش جنگی قتل‌عام‌گرانه علیه کردها آغاز کرده است. این پارلمانتاران سکوت اتحادیه اروپا در قبال حملات ترکیه را بشدت مورد انتقاد قرار دادند.

به بهانه ضدیت با پ.ک.ک کردها قتل‌عام می‌شوند

«رنات سومر» به نمایندگی از سوی فراکسیون دموکرات مسیحی‌های پارلمان اروپا , گفت:«نیروهای ترکیه با سلاح‌های سنگین به مردم بی‌گناه حمله می‌کنند. زنان, کودکان و سالخوردگان جان خود را از دست می‌دهند. هر جنبنده‌ای را به گلوله می‌بندند. هیچ چیزی حق حرکت ندارد. به بهانه مقابله با پ.ک.ک, ملت کرد را قتل‌عام می‌کنند. جنوب شرقی ترکیه به منطقه جنگی مبدل شده است. سکوت ما قابل قبول نیست».

ترکیه کردستان را منطقه جنگی ساخته است

«مارک دمس‌میکر» به نمایندگی از سوی محافظه‌کاران سخنرانی کرد و گفت که ترکیه کردستان را به میدان جنگ مبدل ساخته است. وی بیان کرد که کردستان به دریایی از خون تبدیل شده و جنگ موجب ویرانی روستاهای کردها شده است. هنوز شمار زیادی از پیکر کشته‌شدگان بر روی زمین رها شده است. دمس‌میکر خاطرنشان کرد که تمامی اینها نتیجه سیاست‌های قدرت‌طلبانه اردوغان و حزب او است. اردوغان و آ.ک.پ علیه داعش مبارزه نمی‌کنند, بلکه علیه کردها جنگ را آغاز کرده‌اند.

کردها را قربانی مسئله پناهندگان نمی‌کنیم

»ماریا اسچاک, از فراکسیون لیبرال‌ها هم بیان کرد که بخاطر بحران پناهندگی پیمانی با ترکیه امضا شد. وی سکوت در قبال وقایع اسفناک کردستان را محکوم کرد. همچنین گفت ترکیه مثلا بعنوان دولتی حقوقی شناخته شده است, پس باید اقدامات لازم برای رعایت حقوق بشر را انجام دهد. اسچاک افزود:«باید هوشیار باشید, زیرا ترکیه به بهانه تروریسم, غیرنظامیان را قتل‌عام می‌کند, ما نباید سکوت کنیم».

کودک 5 ساله تروریست نیست

«ماریا کریستیان ورگیات» هم گفت که دولت ترکیه منطقه جنوب شرقر را به میدان جنگ مبدل کرده است. در حملات هم پارلمانتاران ه.د.پ, روزنامه‌نگاران, اعضای سندیکاها, آکادمیسین‌ها و روشنفکران را هدف قرار می‌دهد. به بهانه تروریسم غیرنظامیان را قتل‌عام می‌کند. کودکان در نتیجه این حملات جان خود را از دست می‌دهند. ترکیه می‌گوید تروریست 5 ساله؛ کی را مسخره می‌کند؟ دیگر نباید اتحادیه اروپا صرفا نظاره‌گر باشد».

کردها حقوق‌شان را مطالبه می‌کنند

باربارا اسپینلی از دیگر پارلمانتاران گفت:«اعلام حکومت‌نظامی‌ها و منع آمدو شد چندین ماه است ادامه دارد. از رسیدن مواد غذایی و دارو به مردم ممانعت می‌شود. صدها پیکر بر زمین رها شده است و اجازه نمی‌دهند خاکسپاری شوند. ترکیه قوانین جنگی و حقوق بین‌المللی را نقض می‌کند. کردها بخاطر مطالبه حقوق‌شان مورد حمله قرار می‌گیرند».

ژاوی لوپز هم بیان کرد که ترکیه سالهاست جنگ را ادامه می‌دهد و گاهی آن را متوقف ساخته است, اما علیه ملت کرد سیاست تنبیه عمومی در برگرفته است. لوپز افزود:«ما باید خواهان برقراری آتش‌بس شویم, باید از طرف‌ها بخواهیم گفتگوهای صلح را از سر گیرند».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
http://www.kurdane.com/news/item/7774-

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.