رفتن به محتوای اصلی

تلاش دولت برای تعامل با شورای نگهبان در مورد رد صلاحیت‌ها
22.01.2016 - 15:07

 

 

توسط شاهین بشیری

 

حسن روحانی رییس جمهوری ایران روز پنج‌شنبه بر عدم مداخله، امنیت کامل و رقابت سالم در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری تاکید کرد.

به گزارش ایرنا خبرگزاری جمهوری اسلامی، آقای روحانی که در همایش استانداران و فرمانداران کشور حضور یافته بود اظهار داشت: «اگر قرار است یک جناح در انتخابات حضور داشته باشد و یک جناح نه، دیگر به چه دلیل انتخابات برگزار می‌کنیم؟»

به گفته وی، یک جناح سیاسی در کشور که جمعیت هواداران آن به حدود ۱۰ میلیون نفر می‌رسد در جریان تعیین صلاحیت‌ها برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی نادیده گرفته شده، حال آن که قانون اساسی ایران برای یهودیان، زرتشتیان، آشوری‌ها و ارامنه کشور که جمعیت زیادی هم ندارند، حق برخورداری از نماینده مجلس قائل شده است.

آقای روحانی با تاکید بر این که مجلس باید آئینه ملت باشد، اظهار کرد: مجلس خانه یک جناح نیست. وی همچنین گفت دولت طرفدار جناح و حزب و کاندیدای خاصی نیست.

اصلاح‌طلبان که از حامیان دولت حسن روحانی محسوب می‌شوند در جریان تعیین صلاحیت‌ها برای نامزدی در دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با ردصلاحیت گسترده مواجه شده‌اند، به‌ طوری که عنوان شده شورای نگهبان از میان سه هزار نامزد اصلاح‌طلب تنها ۳۰ نفر از آنها را تایید صلاحیت کرده است.

در همین حال محمدرضا عارف رییس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در پاسخ به این سوال که تا چه حد پیگیر مساله تعیین صلاحیت‌هاست گفت: تا کنون تعاملاتی با شورای نگهبان داشته که بسیار مثبت بوده است وی افزود که در عین حال با شخصیت های برجسته ای هم تعاملاتی داشته است.

آقای عارف روز پنجشنبه در حاشیه دومین کنگره سراسری حزب ندای ایرانیان در پاسخ به این سوال که رییس جمهوری چقدر می تواند به اصلاح طلبان در موضوع تعیین صلاحیت ها کمک کند، گفت: وی بعنوان رییس جمهور مسئولیت دارد که این موضوع را پیگیری کند و امیدواریم پیگیری های وی به نتیجه مطلوب برسد.

حسن روحانی که پیش از این تاکید کرده بود از تمام اختیارات خود برای رسیدگی به مسئله رد صلاحیت‌ها استفاده می‌کند روز پنج‌شنبه نیز عنوان کرد که از معاون اول خود و وزرای اطلاعات و کشور خواسته در این باره با شورای نگهبان رایزنی بکنند.

در تحولی دیگر، رئیس ستاد انتخابات از نامه وزیر کشور به دبیر شورای نگهبان در خصوص برگزاری انتخابات الکترونیکی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور روز پنجشنبه در حاشیه دومین همایش سراسری استانداران و فرمانداران کل کشور با اشاره به برگزاری انتخابات الکترونیک گفت اجرای این شیوه منتفی نشده است.

این در حالی‌ست که شب گذشته سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده بود که برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک مشکل خلاء قانونی وجود دارد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با استناد به بند ۷ ماده ۹ قانون انتخابات که در سال ۸۸ به تصویب رسید گفت وزارت کشور ملزم به نوین سازی شیوه های اخذ رأی است.

پیش از این طی نهمین دوره انتخابات مجلس، رای گیری در ۱۴ حوزه به صورت ماشینی برگزار شد که سخت افزار و نرم افزار آن مورد تایید شورای نگهبان و وزارت کشور قرار گرفته بود.


© 2016 تمام حقوق این وب‌سایت، بر اساس قوانبن کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.