رفتن به محتوای اصلی

انتخابات اسفند ؛ جراحی در درونی ترین و بالاترین نهادهای نظام « بخش سوم و پایانی»
26.01.2016 - 09:10

آنجا که آزادی نیست ؛ اگر رأی دادن چیزی را تغییر میداد ؛ اجازه نمی دادند که شما رأی بدهید                                                                                                                                                                        « مارک تواین نویسنده و طنز پرداز امریکایی »   

 

اگر چه شورای نگهبان به نیابت از ولی فقیه 99 در صد از نامزدهای باند رفسنجانی ـ روحانی را  ردِ صلاحیت کرده است ــ از 3000 نفر کاندید اصلاح طلبان فقط 30 نفر تائید صلاحیت شده ــ ؛ اما بخاطر  نقش مجلس خبرگان در ساختار نظام و تعیین و تکلیف کردن ولی فقیه ؛ انتخابات مجلس شورا نسبت بآن در جایگاه دوم قرار دارد .

بنابراین جراحی اصلیِ درونی رژیم ؛ در تعیین صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان رقم میخورد ؛ بخصوص که شورای نگهبان باید در مورد دو کاندیدِ اصلی باند رقیب یعنی رفسنجانی و حسن خمینی  ؛ تصمیم بگیرد . یعنی  جنگ و دعوای جناحهای رژیم در عرصه انتخابات همچنان ادامه خواهد داشت ؛ بویژه که رد صلاحیت های فله ای شورای نگهبان از کاندیدهای مجلس شورا ؛ هم اکنون هم این جنگ را شعله ور کرده است .

..... اما ادامه مقاله

 

د ــ موقعیت اصلاح طلبان در این نمایش :

وقتی در باره مواضع و رویکرد اصلاح طلبان در باره انتخابات صحبت میکنیم ؛ باید بدانیم که این جریان به لحاظ دیگاهی و اعتقادی مرز مشخص و بارزی با ارتجاع حاکم ــ ولی فقیه و اصولگرایان ــ ندارد و همواره هم ؛ همنشینی با آخوندها و زندگی در استبداد دینی و پذیرش قیمومیت ولی فقیه ــالبته با تغییرات جزئی مثل باز گشت بدوران طلایی امام ــ را تبلیغ و ترویج کرده اند .

خواستهای حتی حداکثری آنان هم ــ خواستهای دوران طلایی امام ــ تفاوت کیفی و محتوائی با خواستها و ارزشهای اصولگرایان ندارد ؛ چه برسد باینکه امروزه خواسته های حداقلیِ را که در سال 92 با حمایت از حسن روحانی پیگیری میکردند ؛ دنبال میکنند . بنابراین خواسته ها و مواضع جریان اصلاح طلبی تفاوت های محتوائی با اصولگرایان ندارد و یکی از دلایل مخالفت آنان ــ همچون خاتمی و رفسنجانی و روحانی ــ با ولی فقیه و ساز و کارهای سیاسی او هم ؛ برای این است که اپوزیسیون برانداز میدان دار نشود و کلیت نظام را سرنگون نکند .

 خواسته ای که آقایان موسوی و کروبی و دیگر رهبران اصلاح طلب در جریان اوج گیری قیام اعتراضی سال 88 در حالیکه لرزه سرنگونی بر ارکان نظام ولایت فقیه افتاده بود ؛ در نامه ای به منتظری بصراحت آن را بیان کردند . آنها در این نامه به منتظری نوشتند" علت انتشار این بیانیه ( بیانیه شماره 11 موسوی و کروبی ) و حرکات قبلی این است که تکاپو های اعتراضی مردم در چارچوب نظام باقی بماند و در دام ساختار شکنان خطرناک نیفتد " .

محمد خاتمی لیدر و رهبر اصلاح طلبان هم در گفتگو با انجمنهای اسلامی دانشجویان ــ بعد از انتخابات مجلس نهم ــ گفته بود " این نظام به قیمت گرانی بدست آمده است . هم بلحاظ اعتقادی و هم بلحاظ عملی نمی شود و نباید از آن دست برداشت . من به صراحت اعلام میکنم که همه بزرگان و عزیزان از جمله کروبی و موسوی هم همین را قبول دارند . اگر انتقاد و اعتراضی هست در درون نظام است و نه علیه آن "

 

بنابراین اطلاق اپوزیسیون به این جماعت رانده شده از بارگاه ولی فقیه از طرف هر کسی و با هر نیتی که باشد ؛ جز خاک پاشاندن به چشمان مردم و خرید فرجه برای تداوم نظام جهل و جنایت آخوندی ؛ معنائی دیگری ندارد . اما در مورد چگونگی حضور اصلاح طلبان در انتخابات اسفند باید گفت :

جبهه اصلاح طلبان که متشکل از 18 حزب و تشکل است ؛ سیاستی را دنبال میکند که در سال 92 و در جریان انتخابات ریاست جمهوری در قبال حسن روحانی اعلام کرده بود . این جریان در سال 92 با انتشار بیانیه ای اعلام کرد " معتقدیم حسن روحانی میتواند در وضعیت کنونی امور جاری کشور را دچار تغییر کند و .... ما میتوانیم با وی اصلاحات را تداوم بخشیم " . برای انتخابات اسفندِ مجلس شورا هم اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی و رئیس شورای مرکزی " حزب کارگزاران سازندگی " ــ از تشکلهای اصلی اصلاح طلب ــ اعلام میکند " اگر مجلس خوبی شکل نگیرد ؛ کار دولت تمام است " . یعنی اصلاح طلبان بدنبال مجلسی هستند که پیگیر اهداف و برنامه های حسن روحانی باشد .

اما جریان دیگر اصلاح طلب که با محوریت " محمدرضا عارف " و با تابلوی " امید ایران " در عرصه انتخابات حضور پیدا کرده است ؛ بدنبال سهمی مستقل از دولت میباشد . آنها گفته اند تنها در صورتیکه کاندید هایش توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شوند ؛ رای حامیان آنها در سبد حسن روحانی ریخته میشود . یعنی میتوان گفت این بار هم اصلاح طلبان با انتظارات حداقلی میخواهند ؛ در قالب ائتلاف با اعتدالیون و دار و دسته رفسنجانی و روحانی در رقابت های انتخاباتی حاضر شوند .   

اما بدلیل محدودیتها علیه چهره های اصلی و شاخص اصلاح طلبان ؛ آنها خود  نمیتوانند در انتخابات شرکت کنند و سعی دارند با آماده سازیِ چهره های سفید و کم حاشیه وارد رقابتهای انتخاباتی شده و تلاش نمایند ؛ صندلی ریاست مجلس خبرگان را دوباره به هاشمی رفسنجانی برگردانند . یعنی آنها نمیخواهند روی چهره های قدیمی و با سابقه خود که احتمال رد صلاحیت توسط شورای نگهبان؛ بر سرشان سایه دارد ریسک کنند .

متقابلا" سیاست راهبردی دولت حسن روحانی در انتخابات آینده ؛ کسب کرسیهای هر چه بیشتر مجلس با حضور و جذب هر چه بیشتر چهره های اصولگرای میانه و افزایش وزن اصلاح طلبانِ میانه رو میباشد . در صورتیکه نامزدهای ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدال گرایان ــ دار و دسته رفسنجانی و روحانی ــ توسط شورای نگهبان قلع و قمع نشوند ؛ امکان تصرف اکثریت کرسی های مجلس توسط آنان وجود دارد . بخصوص که فضای بین المللی بعد از توافق اتمی و در شرایط گسترش نا امنی در منطقه و رشد داعش ؛ به نفع پیروزی اصلاح طلبان و اعتدالگرایان میباشد .

 

ه ــ تفرقه ؛ ضعف اصلی اصولگرایان :

ولی فقیه و باند اصولگرای وابسته باو که بر اثر اعمال سیاستهای ضد ملی ؛ ایران بر باد ده و سرکوبگرانه در 37 سال گذشته و بخصوص سرکوب خونین قیامِ اعتراضی مردم در سال 88 بشدت منفور و منزوی شده اند . با توافق اتمی و عقب نشینیِ ناگزیر ولی فقیه از ساختن بمب اتم و شکستهای دیگر از جمله انتخابات ریاست جمهوری 92 ؛ نا توانی در اعمال هژمونی منطقه ای و ...... ؛ ضربات کاری بر قدر قدرتی او و ارکان نظامش وارد شده و هژمونی او حتی در میان طرفدارانِ اصولگرای او ضعیف گردیده است ؛ در حالی وارد رقابتهای انتخاباتی میشوند که مواضعی کاملا" تدافعی داشته و بر تنها حربه خود ــ شورای نگهبان ــ تکیه دارند .

واقعیت این است که اگر توازن قوا مانند سالهای گذشته ــ قبل از ریاست جمهوری حسن روحانی و بخصوص قبل از توافق اتمی ــ بصورتی یکجانبه بسود باند ولی فقیه بود ؛ برای تسخیر مجلس خبرگان و یا جایگزینی شخص دلخواه در ریاست این نهاد ؛ موجبی برای نگرانی وجود نداشت . اما بدلیل  شکستهای سختی که ولی فقیه و باند اصولگرایان در همه عرصه های سیاسی ؛ اقتصادی ؛ فرهنگی متحمل شده اند ؛ هر نوع تهاجم آنها برای تصاحب یکپارچه قدرت در این نهادها ؛ با شکستی سخت مواجه خواهد بود .

در چنین وضعیتی ؛ درمیان اصولگرایان علیرغم هیاهوی بسیار برای وحدت و یکپارچگی ؛ مانند رقابتهای دسته های سینه زنیِ عزاداری درمحلات ؛ هر کس میخواهد علم از آن دسته خودش باشد و مانند انتخابات ریاست جمهوری تفرقه و پراکندگی شدیدی وجود دارد . این تشت و پراکندگی باعث شده در مقابل تهاجمات ؛ حملات و پرخاشجوئی های باند رفسنجانی ـ روحانی ؛ مواضعی کاملا" تدافعی و منفعلانه داشته و به تنها سلاح خود یعنی شورای نگهبان امیدوار باشند . 

رفسنجانی در مورد تنها سلاح اصولگرایان ؛ یعنی شورای نگهبان هم  رو در روی ولی فقیه هشدار میدهد که در صورت بروز تخلف با خشم و نارضایتی مردم مواجه خواهد شد ؛ وی گفت " آنها هم قانون دارند و بر اساس قانون شان عمل میکنند ..... ولی اگر بخواهند باند بازی را حاکم کنند ؛ به نظرم قابل قبول نیست . چرا که اینکار در فضای جامعه قابل تشخیص است . یعنی برای مردم هم قابل تشخیص است .....فکر کنم سلامت نیروهای ناظر و مجری برای مردم جزء ضروری ترین چیزهائی باشد که نیاز دارند و آنها هم این را درک میکنند " .

 

ی ــ مناقشه باندها و آتش زیر خاکستر :

حملات متقابل باندها به یکدیگر  تا کجا ادامه می یابد ؟! آیا حذف و تصفیه ای در کار است ؟! آیا مرزی برای کنترل این دعواها وجود دارد ؟ و ..... . اگر چه شرایط انفجاری جامعه به نقطه ای رسیده است که تنها با تغییرات اساسی در ارکان قدرت ــ که مستلزم جراحی در بالاترین سطوح و نهادهای نظام میباشد ــ ؛ جامعه به حداقل ثبات میرسد و امکان اداره موقتِ امور فراهم میشود و بدون آن موجودیت کل نظام در زمانی نه چندان دور با خطر جدی مواجه خواهد شد .  یعنی حذف و تصفیه در بالاترین سطوح نظام و نهادهای آن در تقدیر این رژیم قرار دارد ــ امری که دیر و زود دارد ؛ اما سوخت و سوز ندارد ــ ؛ اما علیرغم آن برای پرداختن دقیقتر به پاسخ سئوالاتِ بالا ؛ بهتر است ببینیم که  اساسا"  دعوائی میان باندهای رژیم وجود دارد یا نه ؟! " و بعد از آن است که ؛ می توانیم در مورد کم و کیف و روند آتی آن بحث کنیم .

با نردیک شدن نمایش انتخاباتِ رژیم بر اساس شواهد موجود ؛ جنگ و دعوای باندها نه تنها وجود دارد بلکه رنگ و بوی حذف و تصفیه گرفته است . یعنی بر خلاف گذشته این دعواها دیگر ؛ از مدار انتقاد و اتهامِ ضدیت با ولی فقیه فراتر رفته و به خط و نشان کشیدنهایی از جنس حذف و جراحی رسیده است .

دار و دسته ولی فقیه باند رفسنجانی ـ روحانی را متهم میکنند که اقدامات شان زمینه ساز نفوذ دشمن و دعوت از امریکا است و آنها را به حذف و حصر و .... تهدید می کنند و باند مقابل هم دار و دسته ولی فقیه را متهم میکنند که نظام را بسوی سرنگونی سوق میدهند و میگویند برای بر طرف کردن خطر سرنگونی باید ما را هم در قدرت شریک کنید. ذیلا" به پاره ای از موضع گیری باندها در رابطه با انتخابات اشاره میکنم .  

آخوند محمدی پور نماینده ولی فقیه در اسلام آباد غرب در 27 آذر 94 با نام بردن از  رفسنجانی میگوید " متأسفانه آقای هاشمی صحبتی را مطرح میکند که در نزدیکی انتخابات خبرگان بوی فتنه جدید از آن به مشام میرسد ...... الان در مورد جانشینی رهبر انقلاب حرف میزنند ؛ همین جا به آقای هاشمی اعلام می کنیم که ما بدنبال جانشینی برای خود شما هستیم " .

پاسدار جزایری از فرماندهان نیروهای مسلح با حمله به رفسنجانی گفت " کسانی که اصل ولایت فقیه را بر نمی تابند ؛ نباید جایی در حکومت و حاکمیت داشته باشند . مردم هوشیار و انقلابی ایران اجازه گستاخی باین افراد را نمی دهند و در وقت مقتضی با آنها برخورد خواهند کرد " .

آخوند یدالله شیر مردی از مهره های ولی فقیه " امت حزب الله این جریان را در 9 دیِ دوم ؛ برای همیشه دفن خواهد کرد ...... مردم به کسانی که از پشت خنجر میزنند و دست دوستی به سوی قاتلان فرزندانشان دراز میکنند ؛ رحم نخواهد کرد " .

محمد کاظم انبار لوئی با تهدید رفسنجانی به حصر و  هم سرنوشتی با منتظری گفت " این ابهام و ایهام باعث شده ؛ خدمات وی به انقلاب هم زیر سئوال برود و دلسوزان انقلاب نگران شوند که او سرنوشتی همانند سرنوشت منتظری پیدا کند " .

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان " این شورا به کسانی که به ولایت فقیه اعتقاد قلبی ندارند ؛ اجازه ورود به انتخابات را نخواهد داد ؛ چرا که پست های مهم در جمهوری اسلامی حق بچه های حزب اللهی است " .

در مقابلِ حملات باند ولی فقیه به باند رفسنجانی ـ روحانی ؛ آنها نه تنها کوتاه نیامده بلکه بر شدت حملات خود نیز می افزایند . سایت رفسنجانی در پاسخ بحملات باند خامنه ای ؛ مینویسد " هاشمی الان هم فرمانده است ؛ فرمانده جبهه ای بنام اعتدال در مقابل لشگر سراپا مجهز افراطیون . صحنه هم ؛ صحنه انتخابات است . از انتخابات ریاست جمهوری و مجلس گرفته تا مجلس خیرگان .... نقش هاشمی در این روزها بسیار تاریخ ساز است . برای روزهای سرنوشت ساز پیش رو . روزهایی که بوی تغییر میدهد ؛ تغییر عدالتخواهانه ملت ایران ؛ تغییری بزرگ از ترکیب مجلس شورای اسلامی تا ترکیب خبرگان رهبری " .

حسن روحانی هم پس از ثبت نام کردن برای انتخابات خبرگان ؛ گفت :" کشور ما کشور قانون است و شورای نگهبان بی تردید بر مبنای قانون عمل میکند . اگر خدای نکرده در گوشه ای از اجرا تخلف باشد ؛ این دولت با شدت برخورد خواهد کرد " .

رفسنجانی یکشنبه 22 آذر در اظهاراتی از اوج گیری مخاصمات باندهای درونی نظام خبر داد . وی فشارهای باند خامنه ای علیه خودش را عاری از نزاکت دانست و گفت " این اعمال فشارها ریشه در نهادهای قدرت دارد " ؛ وی با توصیف باند ولی فقیه به کلاغ گفت " فشار اینها روی من هیچ تأثیری ندارد و مثل کلاغهایی هستند که از روی درخت می پرند " .  

اگر چه در رقابتهای انتخاباتی باندها ــ برای تصاحب کرسیهای بیشترــ  مانند هر رقابتی وجود تبلیغات ؛ رجز خوانی ؛ بلوف ؛ تهدید و .... امری طبیعی است . ولی همانطور که وجود تبلیغاتِ جنگی ؛ واقعیت جنگ و جدیت آن را نفی نمی کند و از عزم طرفین جنگ برای شکست و حذف طرف دیگر نمیکاهد . در جنگ و دعوای  انتخاباتی هم وجود تبلیغات و رجر خوانی ؛ نافی عزم هر کدام برای حذف طرف مقابل و از دور خارج کردن آن نمی باشد .

 بهمین خاطر تبلیغات انتخاباتی و تک و پاتک های باندهای درونی نظام علیه یکدیگر  ــ آنهم در رأس نظام ــ ؛ این بار فراتر از بلوف زنی و یا رجز خوانی انتخاباتی بوده و اصلا" عادی بنظر نمیرسد . بخصوص که روز به روز بر دامنه آن افزوده و ریشه ای تر میشود و تنها به حملات لفظی محدود نمانده و با برنامه ریزی ؛ صف آرایی و یارگیری های جدیدتر ؛ هر کدام گامهایی برای حذف و تصفیه دیگری بر میدارد . که آخرین مورد آن قلع و قمع لجام گسیخته شورای نگهبان از کاندید های باند مقابل است که اگر چه تاکنون ؛ با واکنشهای تند باند مقابل مواجه شده ؛ اما در آینده باید منتظر واکنش های شدیدتری از  آنها  باشیم  . یعنی این حوادث از وقوع یک تحول کیفی در درون نظام خبر میدهد .

شواهد موجود نشان میدهد که رویاروئی انتخاباتی این بار به میدان اصلی هماوردی باندها تبدیل شده است . ولی فقیه میخواهد با اهرم شورای نگهبان ؛ کاندید های باند مقابل را از دور خارج کند و با استفاده از زور و سرکوب پاسداران ؛ موانع و مزاحمتها را از سر راه بر دارد و  باند رفسنجانی هم میخواهد با ترساندن باند خامنه ای از تکرار قیام 88 ؛ دخالتهای شورای نگهبان را کنار بزند و یا کم اثر کند و کرسیهای بیشتری از دو مجلس را تصاحب نماید .

اما اینکه طرفین تا کجا بتوانند به جنگ و دعوا ادامه بدهند و هر کدام چقدر بتواند تصمیم خود برای شکست و حذف طرف دیگر را عملی سازد ؛ به تعادل قوای طرفین در صحنه رزم انتخاباتی بستگی دارد . بنابراین هر یک از جناحها  با استفاده از اهرمهای در اختیار سعی در حذف هر چه بیشتر دیگری خواهد کرد . باند ولی فقیه میخواهد تصمیم خود را از طریق حذف کردنهای شورای نگهبان پیش ببرد و آن را نیز رسما" بیان کرده است و باند رفسنجانی میخواهد با اپوزیسیون نمائی و با به رخ کشاندن تلویحی خطر قیام آنها را وادار به عقب نشینی کند . یعنی تهدید میکند که اگر به ما اجازه شرکت در این بازی را ندهید ؛ اتفاقات 88 مجددا" تکرار میشود .

ترس از سرنگونی و قیام مردم ؛ اگر چه ترس مشترک همه دستجات و باندهای نظام میباشد ؛ اما رفسنجانی با ریختن قیام اعتراضی 88 به جیب خود ؛ از آن بعنوان اهرمی برای وادار کردن ولی فقیه به عقب نشینی استفاده میکند ؛ چرا که  قدرت عمدتا" در دستان ولی فقیه و باند اصولگرایان متمرکز است و مردم عمدتا" ولی فقیه و باندش را مسئول اصلی اوضاع رقت بار کنونی میدانند . به نمونه هایی از تهدایدات رفسنجانی و همچنین ترس و وحشت مشترک جناحها از به پایان رسیدن کاسه صبر مردم  و انفجار خشم آنان که از آن با عنوان " فتنه " اسم میبرند توجه کنید :

 رفسنجانی 29 آذر 94 ضمن هشدار به باند خامنه ای که امنیت نظام را بخطر نیاندازند ؛ گفت " نباید این حالت را با ناراضی کردن افکار عمومی و مخصوصا" جوانان و تحصیلکرده ها بهم بزنند و ناامن کنند " .

رفسنجانی با توجه باینکه باند ولی فقیه از طرح موضوع تقلب در انتخابات و نقش شورای نگهبان در آن  و انتقال موضوع بجامعه ــ عاملی که قیام اعتراضی سال  88 به بهانه آن کلید خورد ــ هراس دارد ؛ در اجلاس گردانندگان آموزش و پرورش میگوید " مردم ما وقتی ( دیدند ) همه چیز از طرف دولت ــ دولت احمدی نژاد ــ ؛ شورای نگهبان و نیروهای امنیتی فشار می آورند که از یک انتخابات درست از سوی آنها جلوگیری شود ؛ متحول شدند " .

 

رفسنجانی 14 مهر 94 با ابراز وحشت از وضعیت موجود جامعه ؛ گفت " وقتی از شدت ظلم ؛ نا امنی و بیکاری کارد به استخوان برسد ؛ جوانان ناراضی به فکر انتقام می افتند " .

رفسنجانی ضمن تأکید بر خطر رد صلاحیتهای فله ای شورا نگهبان ؛ گفت " تجاوز از قانون در موضوع تائید صلاحیتها در این شرایط بهیچوجه مناسب نیست " ؛ گفت "الان خطرناک است که مردم را به روند اداره کشور مشکوک کنیم " . وی همچنین تأکید کرد " فکر نمیکنم دیگران هم اینقدر کوته بین باشند که بخاطر یک پست یا سمت ؛ بیایند این آرامش را بهم بزنند " .  

احمد شیرزاد نماینده سابق مجلس و از باند رفسنجانی ؛ با اشاره به نارضایتی مردم و جوانان و در جستجوی فرصت مناسب برای اعتراض بودنِ آنان ؛ گفت " بارها دیده ایم هر بار که این مجموعه ــ مردم و جوانان ناراضی ــ به حرکت در آمده ؛ همه را به حرکت در آورده و محاسبات را بهم زده است " .

محسن رضائی فرمانده سابق سپاه پاسداران " دشمنان نظام جمهوری اسلامی باید بدانند که اگر کسانی بخواهند در انتخابات اسفند ماه فتنه ای دیگر را راه اندازی کنند ؛ برخورد ملت ایران با آنها شدیدتر از فتنه 88 خواهد بود " .

احمد علم الهدی در تظاهرات طلاب علیه رفسنجانی ( ایلنا 9 دی 94 ) ؛ گفت " امروز باید از فتنه 94 حرف زد که خیلی پیچیده تر ؛ مؤثرتر و خطرناک تر از قبل است . دشمنان در فتنه 88 شعار « مرگ بر اصل ولایت فقیه " و « نه غزه ؛ نه لبنان  ــــــــــــــ جانم فدای ایران » سر دادند ولی در فتنه 94 میخواهند همه چیز را تصاحب کنند " .

پاسدار مسعود جزایری معاون کل نیروهای مسلح ــ خبرگزاری فارس 2 دی 94 ــ " دشمن بنا دارد در انتخابات پیش رو از شیوه سال 88 استفاده کند . بر اساس برخی شواهد عده یی از خواص آتش بیار این معرکه شده اند " .

آخوند موسوی نژاد نماینده مجلس 30 آذر 94 گفت " در سالهای اخیر اعتراضات و نارضایتیهای زیادی از فرهنگیان چه بصورت رسمی و چه غیر رسمی در تمام کشور شکل گرفته است ؛ چه اقداماتی در جهت رضایت و تأمین خواسته های این قشر فرهیخته صورت پذیرفته است ؟ فکر نمی کنید عدم توجه و پاسخگویی و بعضا" سرکوب این نارضایتیها به آتش زیر خاکستر تبدیل میشود " .  

آخوند رضا تقوی رئیس " شورای سیاست گذاری " امام جمعه های خامنه ای ؛ گفت " فتنه 88 ممکن است دو باره اتفاق بیافتد ...... فتنه میخواهد با ساختار شکنی تغییر کلی در نظام به وجود آورد " .

اما در مورد فرجام جنگ و دعوای انتخاباتی جناحهای رژیم باید گفت ؛ هم بدلیل اینکه خامنه ای بسختی تن  بعقب نشینی و تقسیم مسالمت آمیز قدرت با رفسنجانی میدهد و هم بدلیل ایستادگی و سر سختی تاکنونی رفسنجانی ؛ تنش و درگیری باندها گسترش بیشتری یافته و بدیگر  ارکان و نهادهای نظام سرایت خواهد کرد .

اگر چه نفسِ جنگ و دعوای باندها ؛ خود تعیین کننده پیروزی آنچنانی برای مبارزه مردم نمیباشد و بعبارتی از دل جنگ و دعوای باند های دزد و جنایتکار نظام دموکراسی ؛ آزادی ؛ عدالت و برابری برای مردم ایران بیرون نمی آید ؛ اما نباید  به این جنگ و دعواها و مکانیزمهای تشدید آن که پایه های اقتدار نظام و اراده سرکوب را تضعیف میکند ؛ بی تفاوت و بی توجه باشیم .

باید با هوشیاری ؛ منازعات باندهای درونی نظام را تعقیب نموده و با آشکار شدن اولین نشانه های جدیِ عملیِ نزاع در بالای نظام  ؛ مردم و نیروهای اجتماعی و سیاسیِ مخالفِ کلیت نظام در میدان رویاروئی با رژیم حاضر شوند و صورت مسئله را از کشاکش باندها برای پیروزی در انتخابات از اساس عوض نموده  و به جدال مردم ؛ مخالفین و معترضین با تمامیت رژیم برای سرنگونی ؛ بدل نمایند .

 

25.01.2016 ( 5 بهمن 1394 )

arezo1953@yahoo.de  

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.