رفتن به محتوای اصلی

دومین روز سفر روحانی؛ از پوشاندن مجسمه‌های برهنه تا دیدار با
27.01.2016 - 06:52

 

 

توسط هانا کاویانی

 

سفر رییس جمهوری ایران به ایتالیا روز سه‌شنبه ششم بهمن وارد دومین روز خود شد. حسن روحانی در این روز به دیدار پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان رفت. از آخرین دیدار یک رییس جمهوری ایران با رهبر کاتولیک‌های جهان حدود ۱۷ سال می‌گذرد. در سال ۱۹۹۹ محمد خاتمی با پاپ، ژان پل دوم، دیدار کرده بود. 

واتیکان اعلام کرده که پاپ فرانسیس در این دیدار از ایران خواسته است تا از «نقش مهم» خود در خاورمیانه برای یافتن راه حل به منظور پایان تروریسم و قاچاق اسلحه استفاده کند.

واتیکان که سابقه میانجی‌گری در بحران‌های بین‌المللی را دارد، در پی کمک به برقراری آتش‌بس در سوریه است. واتیکان پیشتر از آتش‌بس‌های منطقه‌ای در سوریه که با تلاش کشورهایی از جمله ایران ممکن شد، حمایت کرده بود. 

همچنین بنا بر گزارش‌ها، پاپ فرانسیس مدال مارتین مقدس را به نشانه برادری به حسن روحانی داده است و رییس جمهوری ایران هم فرشی دستباف را از شهر مذهبی قم به عنوان هدیه به واتیکان برده بود. 

حسن روحانی روز دوشنبه را به دیدار با مقام‌های ارشد ایتالیا گذرانده بود. آن طور که خبرگزاری‌های ایتالیایی نوشته‌اند، مجسمه‌های برهنه ساختمان کاپیتول در شهر تاریخی رم، با جعبه‌های سفید رنگ پوشانده شدند، ‌شراب از میزهای شام رسمی برداشته شد، تا این شهر از روز دوشنبه میزبان رییس جمهوری ایران باشد. 

​​رییس جمهوری ایران در این سفر رسمی مورد استقبال همتای ایتالیایی‌اش و نخست‌وزیر این کشور قرار گرفت و سخنرانی و دیداری با رهبران اقتصادی این کشور داشت. سفری که به گفته فرهمند علیپور، خبرنگار ایرانی ساکن ایتالیا، با رویکرد نسبتا مثبت رسانه‌های آن کشور نیز مواجه شده است.

آقای علیپور درباره دلایل این رویکرد به رادیو فردا می‌گوید: ‌ «تا قبل از سال ۲۰۱۰ در یک روند افزایشی ایتالیا توانست رقبای خود مانند آلمان و فرانسه را پشت سر گذاشته و یکی از مهم‌ترین شرکای اقتصادی اروپایی ایران شود ولی در‌‌ همان سال‌ها با اعمال تحریم‌ها دچار خسارت‌هایی شد. همان زمان هم بحران اقتصادی در اروپا آغاز شد که دامن کشورهایی چون ایتالیا، اسپانیا و یونان را گرفت. از همین رو آغاز دوباره همکاری‌های اقتصادی، خبری خوب برای بازرگانان ایتالیایی بود. پس از توافق‌های اولیه ایران و غرب، اما بنینو وزیر خارجه پیشین ایتالیا اولین مقام غربی‌ بود که به تهران رفت و به فاصله کوتاهی هم یک هیات تجاری چند صد نفره از ایتالیا به ایران رفت. و همه این‌ها نشان دهنده این بود که دولت ایتالیا برنامه گسترده‌ای برای ورود به بازار ایران، گرفتن جایگاه قبلی‌اش و عقب نیافتدن از رقبای اروپایی خود دارد». 

صفحه توییتر حسن روحانی از امضای ۱۴ توافق همکاری اقتصادی با ایتالیا خبر داده و در عین حال گفته که درباره وضعیت خاورمیانه و موضوع تروریسم، با رهبران ایتالیا گفت‌وگو کرده است.

خبرگزاری ‌آسوشیتدپرس در گزارشی در این باره گفته است قراردادهای اقتصادی شامل یک قرارداد برای قطارهای پرسرعت و همچنین دو قرارداد در زمینه گاز است. 

حسن روحانی در یک سخنرانی در رم، دو موضوع اقتصاد و تروریسم را به یکدیگر گره زد و گفت که برای مبارزه با تروریسم، یکی از راه‌ها، ایجاد رشد اقتصادی و شغل است و بیکاری به پدیدآمدن سربازان تروریسم دامن می‌زند.

ماتئو رنزی، نخست‌وزیر ایتالیا، نیز پس از یک دیدار خصوص با حسن روحانی گفت که توافق اتمی، تنها یک قدم اولیه در راستای دستیابی به صلح و پیشرفت نه فقط برای ایران بلکه منطقه است و به گفته آقای رنزی اگر توافق اتمی با ایران به دست آمد، دستیابی به توافق بر سر سوریه هم ممکن است. 

محسن میلانی، استاد علوم سیاسی در آمریکا، با نخست وزیر ایتالیا در این زمینه هم نظر است. او در این زمینه به رادیو فردا می‌گوید: «این قرارداد‌ها میلیارد‌ها دلار خواهد بود و اروپایی‌ها اگر فکر می‌کردند که فردا باز روابط کدر و تاریک خواهد شد، هرگز آن‌ها را امضا نمی‌کردند. بنابراین من خوشبین هستم، اما در هر صورت مقدار زیادی بستگی به اتفاقات داخل ایران دارد. عده‌ای هستند که هنوز فکر می‌کنند ایران می‌تواند منزوی از اروپا و کشورهای صنعتی جهان زندگی کند. این دیگر غیرممکن است. و هر چه زود‌تر ایران به نتیجه برسد، و رابطه خود را با کشورهای دنیا، خصوصا کشورهای اروپایی و بعد هم آمریکا، بهبود بخشد، هم به نفع ایران، و هم صلح منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود».


© 2016 تمام حقوق این وب‌سایت، بر اساس قوانبن کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.