رفتن به محتوای اصلی

بیانیه همبستگی پژوهشگران ایرانی با دانشگاهیان ترکیه
30.01.2016 - 23:56

 

علاوه بر این، آن‌ها خواستار توقف عملیات خشونت بار نظامی دولت ترکیه علیه کردها و دستیابی به یک راه حل سیاسی درباره مسئله کردها شدند.

بیانیه پژوهشگران ایرانی را تاکنون ۵۰ تن از جمله کامران متین، یرواند آبراهامیان، ژانت آفاری، سهراب بهداد، تورج اتابکی، فریبرز رئیس دانا، مازیار بهروز و محمد مالجو امضا کرده‌اند.

ماه گذشته هزار و ۱۲۸ نفر از دانشگاهیان ترک و کرد در ترکیه بیانیه‌ای را تحت عنوان «ما بخشی از این جنایت نیستیم» منتشر کردند. آنها در این بیانیه خواستار توقف هرچه سریع‌تر عملیات نظامی دولت ترکیه در مناطق کردنشین شدند.

در این بیانیه ضمن درخواست از دولت برای پایان بخشیدن به «کشتار عمدی»، آمده است: «حق زندگی، آزادی و امنیت، به‌ویژه منع شکنجه و بدرفتاری تضمین شده در قانون اساسی و پیمان‌های بین‌المللی نقض شده است».

طبق گزارش‌های رسمی، تنها در ماه دسامبر سال گذشته بیش از ۱۰۰ غیرنظامی کُرد در حملات نظامی ارتش ترکیه کشته شدند. همچنین در اغلب مناطق کردنشین جنوب ترکیه از ماه اوت سال ۲۰۱۵ بیش از ۵۲ روز مقررات منع رفت و آمد وضع شده است.

در پی انتشار این بیانیه از سوی دانشگاهیان ترکیه دست کم ۲۰ نفر از این افراد بازداشت، و خانه و محل کار بسیاری نیز تفتیش شد. همچنین بسیاری از امضاکنندگان این بیانیه از سوی گروه‌ها و رسانه‌های طرفدار دولت به مرگ محکوم شدند.

رجب طیب اردوغان و احمد داود اوغلو، رئیس جمهوری و نخست‌وزیر ترکیه انتشار چنین بیانیه‌ای را حمایت از تروریسم خواندند و امضا کنندگان را طرفداران تروریسم نامیدند.

حزب جمهوری‌خواهان خلق ترکیه (CHP) که حزب اصلی مخالفان دولت است، این بازداشت‌ها را «کاملاً غیرقانونی، غیرقابل قبول و به‌شدت خطرناک» ارزیابی کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.