رفتن به محتوای اصلی

پاکسازی قومی تاتارهای کریمه توسط استالین
13.02.2016 - 16:49

استالین با تبعید اکثریت  اهالی کریمه و اسکان روسها در سرزمین آبا اجدادی آنها, جمهوری خودمختار تاتار کریمه به پایتختی باغچه سرای  را تنها در عرض یک روز از جغرافیای سیاسی اتحاد شوروی پاک کرد. مردم شبه جزیره تنها 24 ساعت فرصت داشتند آماده ترک سرزمین مادری خود برای همیشه گردند.  نزدیک به نیمی از تبعیدیان   پیش از رسیدن به   تبعیدگاه  از گرسنگی  و بیماری ناشی از سفر طولانی یکماهه حیات خود را از دست دادند. بازماندگان در جمهوری های اسیای مرکزی, سیبری و  اورال در حلبی آباد ها  اسکان داده شدند. بسیاری نیز از بیماری, سرما و  گرسنگی  در سالهای بعدی جان سپردند.  استالین تاتارها را به همکاری با اشغالگران نازی متهم کرده و فرمان  نسل کشی آنها را   صادر کرد در حلایکه تنها 2000 نفر از فرط ظلم کمونیسم به نازیها  پیوسته بودند و 25000 سرباز تاتار در ارتش شوروی بر علیه نازیها جنگیدند.  وقتی  سربازان تاتار از جنگ بازگشتند و منازل خود را در اشغال روسها  دیدند و اثری از خانواده خود نیافتند دست به اعتراض زدند. نتیجه اعتراض تبعید به سیبری بود که اکثرا جان خود را از دست دادند.  بعد از مرگ استالین دولت خرشچف جنایت علیه مردم کریمه را محکوم کرد اما اجازه بازگشت قربانیان به موطن خود را نداد. یکی از 5 سرباز ارتش سرخ که پرچم شوروی را در رایشتاگ برلین برافراشت  و تصویر آن مشهورترین عکس جنگ جهانی دوم نام گرفت یک تاتار بود. او بعد از سالها جستجوی خانواده اش آنهائی را که زنده مانده بودند در ازبکستان یافت. بعد از حاکمیت خوشچف  حتی به او  که نشان  قهرمان ملی  گرفته بود رخصت بازگشت به کریمه داده نشد. وی  پیش از سقوط شوروی درگذشت و در آرزوی دیدن سرزمینی که  خاطرات دواران کودکی, والدین و فامیل را در دل خود داشت سوخت.  از تبعیدیان حدود 300 هزار نفر بعد از نابودی اتحاد شوروی  با هضم این بی عدالتی که قادر به تملک  املاک سابق خود  نخواهند بود و می بایستی در حاشیه شهرها در فقر ونداری زندگی کنندبه کریمه باز گشتند. آنها در معرض تهاجم دائمی راسسیتسهای روس حتی قبل از اشغال شبه جزیره توسط پوتین بودند و حال یکبار دیگر با خطر پاکسازی قومی روبرو هستند. تاتارها اینک تنها 20 درصد جمعیت کریمه را تشکیل می دهند و اقلیتی در سرزمین اجدادی خود هستند.

پارلمان اوکرائین در تاریخ 12 نوامبر 2015, نسل کشی تاتارها را برسمیت شناخته و 18 ماه می را روز پادآوری قربانیان این جنایات اعلام کرده است.  

Missing media item.

تلویزیون انگلیسی الجزیره پیش از اشغال شبه جزیره توسط  پوتین مستند تلخ آنچه بر تاتارها رفته و  زندگی پیرزنی را به تصویر کشیده که در 7 سالگی تبعید شده, مادرش در مقابل چشمانش در قطار مرده و تنها آرزویش دیدن خانه دوران کودکیش که اینک در اشغال خانواده ای روس است می باشد. 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

دیرنج مین ائللی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.