رفتن به محتوای اصلی

تمرین دموکراسی؟ آن‌هم با رای به جنایت‌کار؟
29.02.2016 - 07:39

 

اگر انسانی نادانسته به یک قاتل جنایت‌کار که دستش به خون جوانان میهن آغشته است و از جنایات خود پشیمان هم نیست، اعتبار بدهد و برایش هورا بکشد، حداکثر می‌توان او را جاهل و نادان خواند. کسی است که حاضر به تحقیق نبوده و تحت تاثیر دیگران خطایی کرده. اما اگر کسی بداند که فرضاً محمد محمدی نیک، یا همان آیت‌الله ری‌شهری، از زمان محاکمه افسران در تابستان ۵۹، تا پایان دوران وزارتش عامل مرگ چند نفر بوده، و هیچ‌گاه بابت اعمالش خم به ابرو نیاورده و جبران مآفات هم نکرده، باز هم به او رای دهد، از منظر شما حکمش چیست؟ اگر کسی بعد از سال‌های سال گذر زمان و دانش‌اندوزی، بداند که هاشمی رفسنجانی چه نقشی در تداوم جنگ و از دست رفتن جان جوانان میهن داشته، در دوران ریاست جمهوری‌اش به عنوان مسوول ارشد امنیت کشور، چه بر سر جوانان غیور و روشن‌فکران ایرانی آورده و با سیاست‌هایش، چه بر سر آب و خاک ایران آورده، باز به او رای دهد و اقتدا کند، آیا می‌توان او را انسانی سلیم‌النفس و پاک‌نهاد دانست؟ فرض کنید که سال‌ها قبل نمی‌دانستید، اما بعداً که مطلع شدید، آیا همان احساس را نسبت به جنایت‌کار دارید؟ اگر دارید، خودتان را به دکتر نشان دهید!

هیچ‌کس را نمی‌توان و نباید بابت رای به این و آن، مجازات کرد. از حق رای هر انسانی باید دفاع کرد. اما حق اعتراض به حمایت از جنایت‌کاران را هم باید پاس داشت.

هیچ انسانی کامل و منزه نیست. همه انتخاب‌ها و اشتباه‌های خودشان را کرده‌اند و در عمل، انسان ایده‌آل وجود ندارد. با این همه، انسان‌ها ایده‌آل‌هایی دارند و به راحتی نمی‌توانند پست‌ترین جنایت‌کاران را منزه و شایسته احترام بخواهند. این‌که گروهی که خود را «روشن‌فکر» می‌خوانند، به جای جستجوی حقیقت و عیان کردن واقعیت، به ماست‌مالی جنایت‌پیشه‌گان همت می‌گمارند، جز شراکت در جنایت چه نامی دارد؟

کشاندن بازی به جایی که بخش بزرگی از ایرانیان از ترس بدتر به بد رای دهند، هنر کثیفی است. هنر تسلیم کردن مردمان به جای مقاومت کردن، هنر از بین بردن تلاش برای بهتر زیستن و بهتر کردن مملکت برای نسل‌های بعد. هنر ناپایداری اجتماعی به نفع منفعت یک گروه.

به نظرم باید از کسانی که در آزادی کامل زندگی می‌کنند اما از هم‌وطنان خود می‌خواهند به جنایت‌کاران رای بدهند، سوال کرد که توجیه جنایت و تشویق مردمان داخل به تسلیم شدن در برابر جابر را چگونه انجام داده‌اند؟ 

کسانی که دانسته به جنایت‌کاران رای می‌دهند، و رای به این جانیان را تبلیغ می‌کنند، ممکن است به‌به و چه‌چه بشنوند و قدر ببینند، اما گردش روزگار با آنها مهربان نخواهد بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.