رفتن به محتوای اصلی

درگذشت هادی اسماعیل زاده، کنشگر برجسته حقوق بشر
29.02.2016 - 20:36

 

هادی اسماعیل زاده، وکیل دادگستری و کنشگر سرشناس حقوق بشر، در روز 7 اسفند  در ایران درگذشت.

هادی اسماعیل زاده، عضو کانون مدافعان حقوق بشر در ایران بود و بارها برای کوشش هایش در دفاع از زندانیان سیاسی و حقوق شهروندی ایرانیان مورد پیگرد رژیم جمهوری اسلامی قرار گرفت و سالها از عمر خویش را در زندان این رژیم گذراند.

محمد ملکی، کنشگر برجسته ی سیاسی، به انگیزه ی درگذشت هادی اسماعیل زاده می نویسد:

بسم الحق
دکتر هادی اسماعیل زاده وکیل متعهد و مبارز از میان ما رفت. او انسانی دردمند و وکیلی شجاع بود. وی فارغ التحصیل رشته حقوق از فرانسه بود و از سال ۱۳۵۵ به تدریس در دانشگاههای ایران مشغول شد اما بعد از انقلاب فرهنگی بدلیل دگراندیشی از دانشگاه اخراج گردید و به خاطر عضویت در جمعیت حقوق دانان ایران ۶ سال را در زندانهای جور نظام ولایی گذراند. من سالهای زیادی را در دهه شصت با او در زندان بودم و از شکنجه ها و مرارت هایی که در داخل و بیرون زندان تحمل کرد آگاهم. او همچنین در این سالها از دیدار با فرزندان خود در خارج کشور محروم بود. دکتر اسماعیل زاده یکی از اعضای فعال کانون مدافعان حقوق بشر بود و بدلیل فعالیتهای حقوق بشری خود، در سال ۱۳۹۳ به ۴ سال حبس محکوم گردید. او دیگر اکنون از زندان بزرگی که نظام ولایی در سرزمین ما ساخته است رها گردید. روحش شاد و یادش ماندگار
دکتر محمد ملکی
۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - تهران

هکچنین کانون مدافعان حقوق بشر در ایران در پیامی پیرامون درگذشت این حقوقدان آزاده چنین گفته است:

درگذشت ناگهانی دکتر هادی اسماعیل‌زاده را به جامعه وکالت، موکلان، شاگردان و تمامی دلسوختگان عدالت و همچنین خانواده و فرزندان برومندش تسلیت می‌گوییم.
زنده‌یاد هادی اسماعیل زاده، وکیل دادگستری و استاد دانشگاه از ابتدای تأسیس کانون مدافعان حقوق بشر، با این نهاد همکاری صمیمانه‌ای داشت و عضو شورای عالی نظارت این کانون بود. او بارها به‌خاطر فعالیت‌های حقوق بشری مورد بازجویی مأموران امنیتی قرار گرفت و چون به‌خواست آنان مبنی بر کناره‌گیری از کانون مدافعان حقوق بشر، تمکین نکرد، به ترتیب از چهار دانشگاه «مؤسسه عالی بانکداری ایران»، «دانشگاه آزاد بوشهر»، «دانشگاه آزاد بم» و «دانشگاه علمی- کاربردی وکلا» کنار گذاشته شد و سرانجام از سوی شعبه پانزده دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام عضویت در تشکیلات غیرقانونی، به سه سال حبس و فعالیت تبلیغی علیه نظام، به یک سال حبس و دو سال محرومیت از فعالیت در احزاب و گروه‌های سیاسی و اشتغال به حرفه وکالت محکوم شد.
این وکیل دادگستری هم‌زمان با روز وکیل، به‌علت ناراحتی قلبی درگذشت و روح بلندش به ملکوت اعلی پیوست.
شادروان اسماعیل‌زاده فعالیت‌های حقوق بشری خود را پیش از انقلاب اسلامی و از سال 1356 با عضویت در اتحادیه حقوقدانان دموکرات آغاز کرد. او وکالت بسیاری از مبارزان و فعالان مدنی و سیاسی قبل و بعد از انقلاب را به‌صورت رایگان برعهده گرفت و به‌همین دلیل در سال 1360 به شش سال زندان محکوم شد. شادروان اسماعیل‌زاده با پایان دوران محکومیت و پس از آزادی از زندان، بر حسب نیاز دانشگاه‌های کشور به تدریس حقوق پرداخت و شاگردان بسیاری را تربیت کرد.
درگذشت دکتر هادی اسماعیل‌زاده که سال‌ها علاوه بر تدریس قوانین به شاگردانش، به آنان درس آزادگی ‌داد و از تعداد کثیری از متهمان سیاسی و عقیدتی به رایگان دفاع کرد، ضایعه بزرگی برای جامعه عدالت‌خواه ایران است. 
فقدان آن همکار سفر کرده را با امید ادامه دادن راه پرافتخارش توسط شاگردانی که تربیت کرده است، تحمل می کنیم. 
یاد و نامش گرامی

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاوه جویا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.