رفتن به محتوای اصلی

صالح مسلم: فدرالیسم مد نظر ما در سوریه مرزبندی جغرافیایی ندارد
05.03.2016 - 13:32

 

شنبه ۵ مارس ۲۰۱۶

صالح مسلم در رابطه با آتش‌بس اعلام شده در سوریه طی روزهای اخیر می‌گوید: “آتش‌بس به منظور کاهش درگیری‌ها اعلام شده چرا که مبارزه با داعش و جبهه النصرا ادامه دارد. همچنین گروههای مانند احرارالشام، سلطان فاتح و سلطان مراد وجود دارند که همه می‌دانند شاخەهایی از القاعده هستند با این وجود هدف از اعلام آتش‌بس توقف حملات هوایی روسیه علیه این گروهها نیز بوده است. هرچند تاکنون دمشق به قواعد آتش‌بس پایبندی نشان داده اما این پیمان تأثیر زیادی بر کردها ندارد و حتی موجب تشدید در درگیری‌ها درون محدوده تحت کنترل آنها شده چون گروههای وابسته به ارتش آزاد اساسا در این مناطق حضور نداشته و دیگر گروههای متخاصم اعتقادی به آتش‌بس ندارند.”

رئیس مشترک حزب اتحاد دمکراتیك با اشاره به اینکه بلافاصله پس از اعلام آتش‌بس در سوریه گروه داعش به شهر گری‌سپی در روژاوا حمله کرد، توضیح می‌دهد: “برخی طرف‌ها مانند ترکیه و عربستان سعودی مخالف آتش‌بس بودەاند. حمله داعش به گری‌سپی از عمق خاک ترکیه و همچنین اعزام شماری حدود صد تا هزار عضو گروههای جهادی از مرز هاتای این کشور به روژاوا نشان از چیزی بجز جنگ‌افروزی ندارد. ترکیه علاوه بر تجهیز گروههای جهادی همچنین مواضع نیروهای سوریه دمکراتیک در عفرین و عزاز را توپباران می‌کند و ما مدارک مستندی داریم که می‌توانیم به جامعه جهانی ارائه کنیم. اگر ما به حملات توپخانەای ترکیه پاسخ نمی‌دهیم به این خاطر بوده که حاضر نیستیم سطح خود را به جایگاه ترکیه تقلیل داده و مردم عادی را توپباران کنیم.”

صالح مسلم انگیزه ترکیه از این اقدامات را کردستیزی اردوغان به تبعیت از اسلاف خویش و همچنین تخیل الحاق بخش‌هایی از سوریه به امپراتوری عثمانی دانسته و تأکید می‌کند: “سوریه دیگر به شرایط گذشته بازنخواهد گشت و راهی بجز به رسمیت شناختن همەی ساکنین آن وجود ندارد. فدرالیسم یک فرمول مطرح است. البته فدرالیسم مبتنی بر مرزبندی‌های جغرافیایی مد نظر ما نبوده بلکه منظور تقسیماتی است که می‌تواند حقوق کامل همه را در چارچوب خودمدیریتی حفظ کند. در فدرالیسم مد نظر ما همه با احترام به حقوق یکدیگر همزیستی دارند و اینکه چه نامی بر این مدل می‌گذارند مهم نیست. در روژاوا به هیچ عنوان مرزکشی معنایی ندارد مثلا وقتی نیروهای سوریه دمکراتیک شهر شداد را آزاد کردند به مردمش این اجازه را می‌دهند که خود را سازمان داده و شهرشان را بر اساس فرهنگ و تعلقات خویش اداره کنند.”

فرات نیوز

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.