رفتن به محتوای اصلی

زمین کج کجَکی می‌چرخد! Equinox (اعتدال بهاری)
19.03.2016 - 17:46
جشن باستانی نوروز؛ از لحظه اعتدال بهاری، شروع می‌شود که در ایران به آن لحظه تحویل سال گفته می‌شود. مراد از اعتدال در اینجا؛ مساوی بودن طول شب و روز است که با فرارسیدن بهار شاهد آن هستیم.
...
چی میشه که بهار میشه؟
پرسش فوق وراتر از بحث خفتگی گیاهان و شکوفایی بعدی آنها یا کنار‌ رفتن کال و کالوز Callose در آوندهاست.
پاسخ در یک کلام این است که زمین کج کجَکی می‌چرخد! یعنی محور زمین بر صفحه مداری آن عمود نیست.
...
اگر محور زمین بر صفحه مداری آن عمود بود هیچکدام از فصول سال از جمله بهار به وجود نمی‌آمدند. زمین کج کجَکی می‌چرخد و همین؛ باعث تغییر شدت تابش نور خورشید در طول سال و تغییرات آب و هوا در مناطق قطبی و معتدل می‌شود.
درواقع؛ محور گردش زمین نسبت به خط عمود بر صفحهٔ گردش آن ۲۳٫۴ درجه انحراف دارد و همین «انحراف»(یا همین حساب و کتاب دقیق) باعث ایجاد تغییرات فصلی می‌شود. البته برای پایدار‌شدن زاویهٔ انحراف محور زمین؛ ماه، نقش موثری دارد که از آن می‌گذرم.
...
برخلاف تصور بسیاری از ما فصل‌ها به خاطر تفاوت فاصله زمین از خورشید در طول سال به وجود نمی‌آیند. بگذریم که این تفاوت‌ها خیلی هم زیاد نیست. فصل‌های سال حاصل حرکت انتقالی زمین به‌دور خورشید؛ همچنین متمایل بودن محور چرخش زمین نسبت به صفحه حرکت انتقالی‌ است.

پانویس
زمین نه تنها دور خودش می‌چرخد؛ بلکه، به گرد خورشید هم می‌گردد. حرکت زمین به دور خودش؛ حرکت وضعی است(که هر ۲۴ ساعت تکرار می‌شود و شب و روز از جمله نتایج آن است) و حرکت زمین به دور خورشید، حرکت انتقالی است که در هر ۳۶۵ روز و ۶ ساعت اتفاق می‌افتد.
...
اعتدال بهاری آغاز بهار نجومی در نیم‌کره شمالی و یکی از دو اعتدالی زمین است که در هر سال رخ می‌دهد. اعتدال دیگر اعتدال پائیزی است. اعتدال پائیزی در نیم‌کره شمالی هم‌زمان با آغاز فصل پائیز است. 
اول فروردین و اول مهرماه، در همه جای زمین، طول روز و شب مساوی و برابر ۱۲ ساعت است. به این دو روز اعتدال بهاری و اعتدال پاییزی می‌گویند. زمانی که در نیمکره شمالی اعتدال بهاری است، در نیمکره جنوبی اعتدال پاییزی است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

همنشین بهار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.