رفتن به محتوای اصلی

نیروهای پلیس مانع از برگزاری مراسم جشن نوروز در استانبول شدند
20.03.2016 - 18:08

 

نیروهای پلیس ترکیه امروز، یکشنبه مانع از برگزاری مراسم جشن نوروز در یکی از محلات استانبول شدند. صدها تن از کردهای ترکیه که به رغم اعلام ممنوعیت برای گردهم آیی و بزرگداشت این جشن اصرار داشتند، با گاز اشک آور، فشنگ های پلاستیکی و ماشین های آب پاش پلیس روبرو شدند. در این رویارویی، دهها تن از کردها دستگیر شدند. حزب آشتی و دمکراسی، نزدیک به مواضع کردهای ترکیه برای برگزاری این جشن فراخوان داده بود.

 برپایه خبر ارسالی بر روی حساب‌های کاربری توییتر نمایندهٔ پارلمان ترکیه از حزب آشتی و دمکراسی با نام «حاجی زِنگین»، رئیس دفتر شعبهٔ استانبول این حزب، بر اثر اصابت پوکه گاز اشک‌آور به ناحیه سر در درگیری‌ها کشته شده‌است. گزارش های دیگری از زخمی شدن تعدادی از تظاهرکنندگان خبر میدهند.

خبرگزاری فرانسه گزارش میدهد از بامداد امروز، نیروهای پلیس تمامی راه های رسیدن به میدان برگزاری مراسم جشن نوروز را بر روی شرکت کنندگان مسدود کردند. پلیس، ضمن مانع شدن از بیانیه مطبوعاتی یک نماینده مجلس از حزب آشتی و دمکراسی، بر روی تظاهرکنند گان کرد که برای رسیدن به محل برگزاری این جشن تلاش میکردند، با گاز اشک آور و فشنگ های پلاستیکی شلیک کرد و برای لحظاتی نیروهای پلیس و تظاهر کنندگان در گیر شدند.

مقامات ترکیه برگزاری جشن نوروز امسال را به لحاظ امنیتی در چندین شهر این کشور ممنوع اعلام کرده‌اند.

افکان آلا وزیر کشور ترکیه امروز، یکشنبه اعلام کرد، جمعاً ١۲۰ هزار پلیس و ۸۰ هزار ژاندارم برای جلوگیری از تظاهرات و بر گزاری اجتماعات در جهت برگزاری این جشن در ترکیه بسیج شده اند.

با این وجود، برگزاری این جشن در در چندین شهر کرد نشین جنوب شرقی ترکیه، از جمله دیاربکر به روز دوشنبه ۲۱ ماه مارس موکول شده است.
به رغم این ممنوعیت، بزرگترین تظاهرات در راستای برگزاری جشن نوروز، امروز درشهر دیاربکر که مهم‌ترین شهر کردستان ترکیه به حساب می‌آید، انجام شد.

از نخستین ساعات صبح امروز، صدها پلیس ضد شورش، با پشتیبانی خودروهای زره‌پوش و بالگرد، نقاط استراتژیک دیاربکر را به تصرف در آورده‌اند و راه‌های رو به محل گردهم‌آیی را مسدود نمودند تا بدین طریق از به هم پیوستن مردم جلوگیری کنند.

روز یکشنبه در درگیری‌های انجام شده، رسانه‌های عمومی تصاویری از مورد هدف قرار گرفتن کردهای سنگ‌پران توسط پلیس ترکیه را نشان داده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
http://fa.rfi.fr/%D9

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.