رفتن به محتوای اصلی

امضای «سند محرمانگی» ایران با توتال برای توسعه آزادگان جنوبی
آگاهی از ایرانفروشی های محرمانه، حق ایرانیان است
24.03.2016 - 18:02
تفسیر از:
اقبال اقبالی

 

آگاهی از محتوای قراردادهای ایرانفروشانه و غارتگرانه محرمانه که توسط حکومت اسلامی منعقد می گردد، حق بی قید و شرط مردم ایران است!

************************************************

رادیو فردا گزارش داد:

وزیر نفت ایران روز پنج‌شنبه، ۵ فروردین، اعلام کرد که «سند محرمانگی» قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی بین شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه به امضا رسیده است.

امضای این نوع قرارداد هم ارائه اطلاعات تخصصی میدان آزادگان به کمپانی توتال را ممکن می‌سازد و هم این کمپانی را از افشای این اطلاعات بازمی‌دارد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت، که با خبرگزاری مهر گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت که با امضای این سند امکان مطالعات فنی میدان نفتی آزادگان جنوبی فراهم می‌شود و در حال حاضر شرکت توتال فرانسه مشغول بررسی چگونگی حضور در این میدان نفتی است.

ایران پیش از این با شرکت چینی «سی ان پی سی آی» برای توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی به توافق رسیده بود، اما سال گذشته اعلام شد که این شرکت چینی به‌ خاطر «تاخیرهای طولانی‌مدت» از پروژهکنار گذاشته شده است.

به دنبال این ماجرا که مدتی بعد نیز با لغو تحریم‌های ایران همراه شد، بیژن زنگنه بهمن‌ماه گذشته از ابراز علاقه شرکت توتال فرانسه برای حضور در میدان نفتی آزادگان جنوبی خبر داد و اکنون نیز می‌گوید که با امضای سند محرمانگی قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی راه برای مذاکرات نهایی میان ایران و توتال فرانسه هموار شده است.

خبرگزاری مهر به نقل از محمود مرعشی، مجری توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی، نوشته است که پیش‌بینی می‌شود حجم سرمایه‌گذاری توسعه فاز دوم این میدان نفتی کمتر از پنج میلیارد دلار باشد و از این رو در کنار توتال با چند شرکت دیگر همچون «اینترپوز و وینچی»، «هیوندایی» کره جنوبی و «ماروبنی» ژاپن هم مذاکراتی انجام گرفته است.

قراردادی که ایران با شرکت ملی نفت چین برای توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی منعقد کرده بود، ۲.۵ میلیون دلار ارزش داشت.

میدان نفتی آزادگان جنوبی میان دو کشور ایران و عراق مشترک است. ایران هم‌اکنون حدود ۵۰ هزار بشکه نفت خام به صورت روزانه از ۳۰ میدان مشترک نفتی آن برداشت می‌کند و در نظر دارد آن را به حدود ۳۲۰ هزار بشکه نفت در روز برساند.

این در حالی است که رسانه‌های داخل ایران از جمله روزنامه جام‌جم میزان نفت برداشتی عراق از این میدان مشترک را روزانه ۲۱۰ هزار بشکه عنوان کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.