رفتن به محتوای اصلی

همایش 13 بدر، نشان همبستگی ایرانیان
31.03.2016 - 12:59

 

ارژنگ داوودی، زندانی سیاسی و کنشگر سرشناس سیاسی و مدنی، در پیامی به انگیزه ی روز 13 بدر سال 1395 می گوید: پس از گذران 38 بهار زیر نعلین استبداد، خیزش همگانی برای برپاسازی دموکراسی در ایران نزدیک است.

متن پیام ارژنگ داوودی، که در "بگو نه" منتشر شده، چنین است:

پس از هزاران سال هنوز که هنوز است سیزدهمین روز از فروردین ماه که می‌آید نمی‌توان درها را نگشود و دل به کوه و دشت دمن نسپرد. نمی‌توان همراه با همه نوروزیان گیتی به تماشای درختان پر شکوفه وگیاهان سرسبز نرفت و نمی‌توان با گلهای نورسته ننشست، آري نمی‌توان از ازدحام این همه شلوغی، این همه هیجان و از فوران این همه نگاه تازه و این همه مهربانی و شادی و سر زندگی، در اجتماعی‌ترین و شادترین و طبیعی‌ترین روز طبیعت به وجد نیامد.
بنا به روایتی که قدمت از آن شاید به صد سده می‌رسد نیاکان بسیار دور ما از همان دیر باز یعنی در آغازهای عصر کشاورزی در هر ماه از سال و درست در همان روزی که با ترتیب عددی همان ماه درتقویم سال همخوانی داشت به رقص و پایکوبی می‌پرداختند. از اولین روز فروردین که آن را روز نو یا نوروز نامیده‌اند تا دوازدهم اسفند ماه که دوازدهمین ماه سال است، به دوازده بهانه، طی جشن‌های متفاوت ولی متناسب ماههای هر یک از فصول، مراسم شادی و سرور بر گزار می‌کردند.
سیزدهمین جشن از این سلسله که به سیزده بدر معروف شده نیز احتمالاً بر همین اساس و در توالی جشن‌های ۱۲ گانه سال به سیزدهمین روز از هر سال نو اختصاص یافته است. زیرا که پس از دید و بازدیدهای نوروزی حضور شور انگیز گروههای مختلف مردم در سبزه زارهای خطه پهناورآریایی به درستی می‌تواند نشانگر تداوم همبستگی مردمانی هم خواه و هم پیمان باشد.
برای آغاز کار و تلاشی دوباره در خرمی طبیعتی برخاسته از خواب زمستانی.
هم میهنان با بهار ۹۵ باز هم موسم نوروزی دیگر و سیزده بدری دیگر فرارسید، اما دریغا که امسال هم چون سی و هشت بهار گذشته ایام ۱۳ روزه نوروز باستانی زیر تلی از گردو غبار بر آمده از ترکتازی های نعلین استبداد در گذر است و ما ایرانیان و ایرانی تباران جهان علیرغم گذشت 110 سال از پیروزی انقلاب مشروطه، هنوز در جریان زندگی پر حرمان خود همانند پدران نو اندیش و اجداد نو گرای خویش در اندوه بی بهرگی از آزادی و دمکراسی و حقوق و عدالت همچنان دوره می‌کنیم شب را و روز را و هنوز را، اما به لاجرم روزی پایداری ما، حقیقتِ ایرانی را از شر جهل و ستم و سرکوب حاکم رها خواهد ساخت و در فراز نوینی از تاریخ پر فراز و نشئت میهن اهورایی خیزش قریب الوقوع همگانی، سرکردگان سیه روی استبداد جاری را نیز در پیشگاه جهانیان به پای میز داوری خواهد کشاند.
دیر زیوی و شاد زیوی همگان را از یزدان پاک آرزومندم
زنده باد ایرانی، پاینده باد ایران، هر چه پیروزتر باد جنبش آزادی خواهی ایرانیان
ارژنگ داودی
زندان رجایی شهر بند ۱۰ سالن ۳۲
ایام نوروزی سال ۹۵ خورشیدی

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاوه جویا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.