رفتن به محتوای اصلی

اخبار کارگری در هفته‌ پایانی فروردین
21.04.2016 - 21:55

 

 

اخبار کارگری در هفته‌ پایانی فروردین: از بحران شدید در کارخانه‌های کاشی و سرامیک تا تجمع موفق بازنشستگان فولاد

  بخش بزرگی از اخبار کارگری هفته پایانی فروردین ۱۳۹۵، به بحران شدید در چند کارخانه‌ی کاشی و سرامیک در شهرهای مختلف ایران اختصاص داشت. رکود شدید اقتصاد کشور به ویژه در بخش “مسکن” و نبود بازاری برای صادرات، کارخانه‌های کاشی و سرامیک را با مشکلات بزرگی مواجه کرده تا جایی که بسیاری از این کارخانه‌ها تعطیل شده‌اند؛ کارگران خود را اخراج کرده‌اند؛ و یا از پرداخت حقوق‌شان ناتوان هستند. تجمع ۳۰۰۰نفری بازنشستگان فولاد در مقابل مجلس شورای اسلامی، عدم دریافت حقوق کارگران شهرداری “سی‌سخت” در استان کهگیلویه‌ و بویراحمد، تجمع کارگران «سدید ریخته‌گر»، و تعطیلی “معدن پابدانای جنوبی” در کرمان و و سرگردانی ۲۸۰ کارگر آن، از دیگر اخبار مهم کارگری این هفته است.

۵ ماه حقوق عقب‌افتاده کارگران شهرداری “سی‌سخت”

به نوشته‌ی خبرگزاری “ایلنا”، ۱۲۰ کارگر شهرداری “سی‌سخت” در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۸ تا ۱۰ سال سابقه‌ی کار، از آبان‌ماه ۹۴ تا کنون، تنها ۸۰۰ تا یک میلیون و دویست هزار تومان دستمزد دریافت کرده‌اند و علاوه بر ۵ ماه حقوق، سنوات سال گذشته و عیدی آن‌ها نیز پرداخت نشده است.

این اولین بار نیست که مشکلات کارگران شهرداری “سی‌سخت” رسانه‌ای می‌شود. بهمن ماه سال ۹۳ بود که یکی از کارگران باسابقه این شهرداری در گفتگو با رسانه‌های محلی، از مواردی چون عدم پرداخت معوقات، عیدی و پرداخت حقوق به صورت علی‌الحساب در سالیان گذشته گلایه کرد بود. بعد از این مصاحبه، این کارگر، نه تنها پاسخی از سوی مسوولان دریافت نکرد، بلکه در اقدامی تامل‌برانگیز به اتهام “دروغ‌گویی” از محل کار خود اخراج شد

بلاتکلیفی مطالبات مزدی ۱۵۰ کارگر کارخانه “تبریز کف”

با گذشت بیش از چهار ماه از تعطیلی کامل کارخانه تولید سرامیک “تبریز کف” در شهرستان مرند در استان آذربایجان شرقی، هنوز مطالبات کارگران این کارخانه پرداخت نشده است؛ آن هم در حالی که کارگران این شرکت در سال‌های گذشته نیز با انواع مشکلات دسته و پنجه نرم می‌کرده‌اند.

نخستین بار در فروردین ۱۳۹۴ بود که اعتراض و تجمع کارگران کارخانه “تبریز کف” به بازگشت به کار موقت ۲۲ نفر از کارگران اخراج‌شده این کارخانه منجر شد. این ۲۲ نفر کسانی بودند که برای تحقق مطالبات صنفی‌شان در تجمعات شرکت کرده بودند.

به دنبال آن، در مرداد ۹۴ اخباری در خصوص طلب ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومانی کارگران این کارخانه از کارفرما بعد از چندین ماه کار بدون حقوق منتشر شد. بر پایه همین اخبار، نماینده‌ی کارگران به نام “داداشلو” بعد از پیگیری‌هایش در جهت احقاق حقوق کارگران از کار اخراج شد. دو ماه پس از این اتفاقات و در مهرماه ۹۴ کارخانه “تبریز کف” به دلیل مشکلات مالی تولید خود را متوقف کرد و در دی‌ماه‌‌ نیز این کارخانه با ۱۸۶ کارگر به طور کامل تعطیل شد.

بر اساس تازه‌ترین خبری که خبرگزاری “ایلنا” منتشر کرده، با وجود گذشت بیش از ۴ ماه از تعطیلی “تبریز کف”، مالک این کارخانه از یک سو به بهانه‌ی ورشکستگی از پرداخت مطالبات کارگران که برای هر نفر، مبلغی در حدود ۳۰ میلیون تومان است، خودداری کرده و از سوی دیگر، هنوز ورشکستگی خود را نیز اعلام نکرده است.

اخراج ۱۰۰ کارگر قراردادی کاشی گلچین یزد

جدید‌ترین اخبار کارگری در استان یزد از اخراج ۱۰۰ کارگر کارخانه کاشی گلچین میبد حکایت دارد. این کارخانه برای چندمین بار در ماه‌های اخیر به تعدیل نیرو دست زده و هر بار تعدادی از نیروهای خود را اخراج کرده است.

کارخانه کاشی گلچین تنها کارخانه‌‌ی تولید کاشی در یزد نیست که در دولت یازدهم با تعدیل نیرو و تعطیلی مواجه شده است، کارخانه کاشی کویر نیز به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه کاشی در این استان، چندی پیش تعطیل شد و سایر واحدهای تولیدی نیز وضعیتی کم و بیش مشابهی دارند. 

گفتنی است ۱۶ هزار کاگر در کارخانه‌های کاشی و سرامیک استان یزد کار می‌کنند که در صورت ادامه این روند سرونشتی نامعلوم خواهند داشت.

ادامه تعطیلی کارخانه کاشی ایرانا و بلاتکلیفی ۳۸۰ کارگر

کارخانه‌ی تولید کاشی و سرامیک “ایرانا” در تهران که بعد از درخواست “انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور” از روز ۱۵ اسفند در تعطیلی ۳ماهه به سر می‌برد، ۳۸۰ نفر از کارگران خود را اخراج کرده است

آن‌گونه که “ایلنا” به نقل از منابع کارگری نوشته تا پایان سال ۱۳۹۳ بیش از ۶۰۰ کارگر رسمی و قراردادی در کارخانه “ایرانا” مشغول به کار بودند که بعد از توقف خطوط تولید، تنها ۲۰۰ نفر از نیروی‌های ستادی به کار در این مجموعه مشغول هستند و مابقی کارگران اخراج شده‌اند. 

بر اساس این گزارش، تعدادی از کارگران اخراجی برای مشخص شدن وضعیت‌شان به نهاد‌های مختلف از جمله “وزارت کار” مراجعه کرده‌اند که تا کنون پاسخ روشنی به آن‌ها داده نشده‌ است. 

پیش‌تر در بهمن‌ماه گذشته، “انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور” در نامه‌ای با اشاره به رکود شدید ساخت و ساز، افت شدید فروش، دپوی بالای محصولات و جلوگیری از راکد ماندن سرمایه کارخانه‌ها خواستار تعطیلی ۳ماهه‌ی کارخانه‌های تولیدی شده بود تا شرایط عرضه و تقاضا بهبود یابد.

تجمع بیش از ۳۰۰۰ نفر از بازنشستگان صندوق فولاد در مقابل مجلس

بیش از سه هزار تن از بازنشستگان صندوق فولاد به دلیل پرداخت نشدن حقوق اسفند ماه سال گذشته و مشکلات بیمه خدمات درمانی خود از روز یکشنبه (۲۹ فروردین) در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان تهرانتجمع کردند

این بازنشستگان که در ماه‌های گذشته نیز بارها در اصفهان و تهران دست به تجمعات اعتراضی زده بودند، می‌گویند که در آخرین مذاکرات‌شان با نمایندگان دولت قرار بر این شده بود که اعتباری ۲۵۰۰ میلیارد تومانی برای پرداخت حقوق سال ۹۵ بیش از ۸۵ هزار تن از بازنشستگان صندوق فولاد اختصاص یابد اما کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جریان تصویب قانون بودجه‌ی امسال، تنها ۱۸۰۰ میلیارد تومان از آن را تصویب کرده است. 

از سوی دیگر، به دلیل بدحسابی صندوق فولاد، بیمه خدمات درمانی نیز از پذیرش دفترچه بازنشستگان این صندوق خودداری می‌کند که حل این موضوع نیز از جمله خواسته‌های معترضان به شمار می‌رود.

بر پایه‌ی آخرین گزارش‌ها، بعد از سه روز اعتراض بازنشستگان فولاد در مقابل مجلس و وزارت کار، سرانجام روز سه‌شنبه (۳۱ فروردین)، علی ربیعی، “وزیر کار” دولت روحانی اعلام کرد که مشکل تامین اعتبار این صندوق و نیز حقوق عقب‌افتاده‌ی اسفندماه بازنشستگان آن حل شده است و اعتبار دفترچه‌های درمانی آن‌ها هم مانند گذشته ادامه می‌یابد.

تجمع کارگران “سدید ریخته‌گر” در اعتراض به ۱۲ ماه حقوق عقب‌افتاده

کارگران کارخانه «سدید ریخته‌گر» در جاده ساوه، در اعتراض به عدم دریافت ۱۲ ماه حقوق و مشخص نشدن وضعیت شغلی‌شان در مقابل این کارخانه تجمع کردند. 

به نوشته‌ی خبرگزاری “ایلنا” تا پایان سال ۱۳۹۳ در مجموع ۱۰۴ نفر در این کارخانه مشغول به کار بوده‌اند که این تعداد در پایان سال ۱۳۹۴ به ۴۴ نفر کاهش یافته و در مجموع ۶۰ نفر از کارگران که سابقه‌ی کار برخی از آن‌ها به ۱۸ سال می‌رسید، اخراج شده‌اند.

کارگران “سدید ریخته‌گر” در جریان تجمع اعتراضی خود در روز شنبه (۲۸ فروردین) خواستار مشخص شدن وضعیت شغلی و همچنین پرداخت حداقل بخشی از مطالبات معوقه‌ی یک سال گذشته‌شان شدند. این مطالبات شامل حق بیمه‌ی دی و بهمن ۱۳۹۳ به همراه ۱۰ ماه حق بیمه در سال ۹۴ می‌شود.

تعطیلی معدن پابدانای جنوبی ۲۸۰ کارگر را سرگردان کرد

تونل شماره ۶ معدن زغال‌سنگ کرمان (پابدانای جنوبی) که زیر نظر بخش خصوصی مشغول فعالیت بود تعطیل شد تا ۲۸۰ کارگر آن، سال ۹۵ را با طعم تلخ بی‌کاری آغاز کنند.

به گزارش خبرگزاری “ایلنا” کارفرمای معدن “پابدانای جنوبی” که حقوق ۴ ماه پایانی و عیدی پایان سال ۹۴ را به کارگران بدهکار است تصمیم گرفته تا به دلیل مشکلات مالی، بهره‌برداری از این واحد معدنی را متوقف کند.

این تصمیم، به دنبال تجمع اعتراضی روز ۲۲ فروردین‌ماه کارگران این معدن و در جلسه‌ای در فرمانداری شهرستان کوهبنان با حضور مسوولان اداری منطقه، مدیران معدن و چند تن از نمایندگان کارگران گرفته شد. 

مسوولان اداره‌ی کار کوهبنان، در عین حال با پیشنهاد معرفی کارگران بیکارشده‌ی معدن به صندوق بیمه بیکاری به دلیل نامساعد بودن شرایط این صندوق، مخالفت کرده‌اند. 

این در حالی است که منابع کارگری می‌گویند مشکلات مالی معدن “پابدانای جنوبی” به دلیل بدهکاری زیاد دولت بابت خرید زغال‌سنگ از این مجموعه معدنی است.

مرکز مطالعات لیبرالیسم ـ میثم مهرانی

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاوه جویا
برگرفته از:
تارنمای تقاطع

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.