رفتن به محتوای اصلی

دختر ترک تاتار برنده یورویژن 2016
16.05.2016 - 10:03

شدند. بسیاری هرگز به مقصد نرسیدند و خیلی ها دور از وطن در مناطق لم یزرع در  آلاچیقها جان سپردند.  بیش از 70 درصد  تاتارها در همان چند سال اول تبعید  در شرائطی جانکاه جان سپردند. مادرمادر بزرگ جماله یک فرزند و خواهرش را در طی تبعید از دست داد و هرگز اجازه بازگشت به سرزمین مادریش  را مقامات شوروی صادر نکردند. بیست هزار سرباز تاتار ارتش سرخ وقتی جنگ پایان یافت و برگشتند با مشاهده روسهای مهاجر در منازل خود پی به فاجعه تبعید خانواده هایشان بردند. سربازان معترض به اردوگاههای کار اجباری در سیبری فرستاده شدند و بسیاری پیش از مرگ استالین جلاد در زندان مردند و هرگز خانواده خود را ندیدند. چهار نسل بعد جماله با ساخت و اجرای آهنگ 1944 فریاد مردمش را به گوش جهانیان رساند. 130 ملیون بیننده یوروویژن با انتخاب آهنگ 1944 بعنوان بهترین آواز با جماله و ترکان تاتار ابراز همدردی نمودند و خشم روسیه را برانگیختند. روسیه تهدید به تحریم مسابقات در سالهای آتی کرده است.

جماله علیرغم اینکه هرگز در کریمه زندگی نکرده است اما  به زبان ترکی تاتاری سخن می گوید و پیگیر مسائل مردمانیست که به آنها تعلق دارد. او شعر انگلیسی و ترکی, موسیقی و تنظیم آهنگ 1944 را خود به تنهائی انجام داده و معتقد است راز زیبائی کارش  استفاده از مقام در ساخت آن است. در کلیپ زیر او بعد از کسب مقام اول یوروویژن در حال مصاحبه با خبرنگار تاتار به زبان ترکی تاتاری مشاهده می شود.

Missing media item.

در تصویر زیر جماله همراه با رهبر مقاومت تاتارها مصطفی عبدالجمیل کریم اوغلو (مصطفی جمیلئو) -نماینده مجلس اوکرائین- دیده می شود.

Missing media item.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

دیرنج مین ائللی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.