رفتن به محتوای اصلی

آنگلا مرکل در استانبول: آزادی سفر ترک ها به اروپا فعلا ممکن نیست
24.05.2016 - 22:22

 

به گفته صدراعظم آلمان ترکیه هنوز برخی از پیش شرط های آزادی مسافرت شهروندان خود را تحقق نبخشیده است. اصلاح قانون ضدترور ترکیه مهم ترین این پیش شرط ها است. اردوغان بارها اعلام کرده که در شرایط فعلی حتی حاضر به گفت و گو در این مورد نیست.
براساس توافقی که میان ترکیه و اتحادیه اروپا حاصل شده است، قرار بود از اول ماه جولای امسال شهروندان ترکیه برای سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیازی به ویزا نداشته باشند. اما این توافق درصورتی تحقق پذیر است که ترکیه تا آن زمان 72 پیش شرطی را که در ماه نوامبر سال 2013 بر سر آن ها با اتحادیه اروپا توافق کرده، تحقق بخشیده باشد.
آنگلا مرکل در کنفرانس خبری استانبول تاکید ورزید با این که آزادی مسافرت شهروندان ترکیه به اتحادیه اروپا فعلا عملی نیست، مذاکره با دولت ترکیه به صورت هدفمند ادامه خواهد یافت. وی افزود که به رغم همه اختلاف نظرها، توافق میان ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر پناهجویان شکست نخواهد خورد.

انتقاد شدید رئیس پارلمان اروپا از اردوغان
قبل از سفر خانم مرکل به ترکیه، مارتین شولتس رئیس آلمانی پارلمان اروپا تحولات سیاسی تازه ترکیه را "بازگشت نفس گیر از ارزش های اروپائی" خوانده بود.
آقای شولتس به خبرنگاران گفت:"صدراعظم آلمان و روسای کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید با وضوح کامل به رئیس جمهور ترکیه بگویند که سیاست او با ارزش های بنیادی اروپا تناسبی ندارد و او از این طریق ادامه مذاکرات مربوط به ورود ترکیه به اتحادیه اروپا را نه تنها به زیر سئوال بوده، بلکه کاملا غیرممکن کرده است".
رئیس پارلمان اروپا با لحنی کم سابقه اردوغان را مورد انتقاد قرار داد و گفت:"ترکیه تحت ریاست اردوغان در مسیر یک حکومت یکنفره پیش می رود. حکومتی که در آن پارلمان زیر فشار روانی بی سابقه مجبور به لغو مصونیت نمایندگان خود شده و پست نخست وزیری در آن رو به حذف شدن است."
رئیس پارلمان اروپا به کناره گیری احمد داووداوغلو نخست وزیر و رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه اشاره داشت. داوود اوغلو در کنگره حزب عدالت و توسعه جای خود را  به بینالی (بن علی) یلدریم داد.
یلدریم در نخستین سخنرانی خود اردوغان را "رهبر" نامید و گفت که تبدیل ترکیه به یک جمهوری ریاستی تحت رهبری اردوغان در برنامه کار او از اولویت برخوردار است. نخست وزیر جدید افزود که "ترکیه همین حالا هم به صورت ریاستی اداره می شود".

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
رادیو فرانسه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.