رفتن به محتوای اصلی

ایرانگلوبال ومحدود کردن انتشار صدای دادخواهی کنشگران درونمرز
مشکل ازراه گفتگو با کیانوش توکلی حل و فصل نشد
11.06.2016 - 06:31

 

 

کاوه جویا

 
در هفته های اخیر مواردی از بی عدالتی و بی نظمی در انتشار مطالب تارنمای ایران گلوبال پیش آمده، که شور بختانه از راه گفتگو با آقای کیانوش توکلی گرامی حل و فصل نشده است. از آنجا که نام من به عنوان یکی از مسؤولان تارنما درج شده است، خود را موظف می دانم این موارد را

بطور آشکار بیان دارم:
1 ـ در ترتیب انتشار مطالب در صفحه ی نخست تارنما، مدتی است عدالت و مقررات تارنما نقض می شود و بویژه به نویسندگان درونمرزی بی مهری می گردد. برای نمونه هم اکنون از یک نویسنده به تنهایی 5 مطلب در صفحه ی اول موجود است، حال آنکه مطالب نویسندگان دیگر، از جمله هم میهنان درون ایران، پس از مدتی کوتاه، گاه پس از تنها چند ساعت، از صفحه ی اول برداشته می شوند! به دید من، رساندن صدای ایرانیان درون ایران که با وجود دشواری های امنیتی علیه ستم رژیم اعتراض می کنند باید از اولویت های ایران

 محدود کردن انتشار صدای دادخواهی کنشگران درونمرز به بهانه ی عدم عضویت آنها در تارنمای ایران گلوبال منطقی نیست. زیرا عضویت علنی در تارنما به دلایل امنیتی و فنی برای هم میهنان درون ایران ناممکن یا بسیار پر هزینه و خطرناک است. باید انتشار مطالب کنشگران درون ایران را تا جای امکان تسهیل کرد، نه اینکه با قرار دادن شرط های ناشدنی آن را محدود نمود.

2 ـ طبق مقررات خود ایران گلوبال از هر نویسنده تنها یک نوشتار در صفحه ی نخست می تواند موجود باشد. چگونه است که این قاعده بطور فاحش نقض شده و برای نمونه هم اکنون از یک نویسنده به تنهایی 5 نوشتار در صفحه ی اول وجود دارد؟!
3 ـ عنوان های برخی از نوشتار ها، بویژه در هفته های اخیر، توهین و ستیزقومی و ملی در بر دارد. توهین قومی و نفرت افکنی میان تبار ها در هر رسانه ی مدرن و آزاداندیشی ممنوع است. باعث تأسف است که در ایران گلوبال چنین نفرت افکنی هایی تیتر برخی از مطالب منتشر شده قرار می گیرند.
4 ـ برخی از کاربرانی که دارای امکان کامنت گزاری مستقیم در تارنما هستند، از این امکان سوء استفاده کرده، کامنت های توهین آمیز، ضد قومی و نژادپرستانه منتشر می کنند، که مدتی پیش چشم همگان باقی مانده، موجب آزردگی همگان می شوند. تذکرات مکرر برای تجدید نظر در دادن امکان کامنت گزاری مستقیم به چنین کسانی بی نتیجه مانده است. از این رو تارنما در برابر آلودگی با کامنت های دشنام آمیز و نفرت افکن از سوی چنین کاربرانی آسیب پذیر مانده است.
5 ـ سیستم جدید امتیاز دهی به مطالب، هرچند ابتکار سودمندی است، اما اگر عدالت در آن رعایت نشود به ابزاری زیان آور و گمراه کننده تبدیل می شود. عدالت سیستم امتیازدهی در صورتی تأمین می شود که هر کاربر تنها یک بار بتواند به یک مطلب رأی دهد. این عدالت در یک رسانه ی مجازی باید از راه یک رأی برای هر آی پی اعمال شود. اعتراض های متعدد برخی از کاربران و آزمون خود من در باره ی عادلانه بودن این سیستم نشان می دهند که شوربختانه این سیستم عادلانه کار نمی کند. یعنی به دلایلی که برای من روشن نیست کسانی می توانند با یک آی پی به یک مطلب بارها رأی بدهند! 
امیدوارم بازگویی این دشواری ها بتواند به بهسازی کارکرد تارنمای آزاد ایران گلوبال، که سالهاست صدای دادخواهی ایرانیان علیه ستم رژیم جمهوری اسلامی را بازتاب داده و به تبادل دیدگاه ها در میان ایرانیان یاری کرده است، کمک نماید.

 پاسخ کیانوش توکلی به انتقادات  

با تشکر ازهمکار گرامی جناب کاوه جویا؛ اینجانب بعنوان مدیر مسئول سایت ،وظیفه جابجایی مطالب در صفحه اول را بعهده دارم و یا بعبارت دیگر صفحه بندی روزانه ایران گلوبال بعهده من گذاشته شده است . اما پاسخ به انتقادات :1_آیا مقررات تارنما نقض می شود و بویژه به نویسندگان درونمرزی بی مهری می گردد؟ ممکن است مقرارات گاها نقص شود ولی بخش بزرگی از مطالب سایت به اخبار و مبارزات روزمره مردم در ایران اختصاص دارد به همین منظور 12 مطلب ویدئویی و صوتی و همچنین بخش بزرگی از اخبار وسط صفحه ، حتی بخشی از مطالب دیدگاهها و سایر قسمت ها به مسایل جاری داخل کشور اختصاص دارد. منتهی نقص مقرارات از جانب شما (کاوه جویا)بطور دائم تکرار می شود در حالی که مطالب بارگذاری جنابعالی علاوه بر بخش مدیا در وسط صفحه ، و بعدا ان را به بخش دیدگاهها و... منتقل می کنید.

 در حالی که بخش دیدگاهها تنها برای دیدگاه اشخاص اختصاص دارد.همچنین بر خلاف مقرارات سایت ، نظرگاههای شخصی افراد را هم به بخش منتخب مدیریت منتقل می کنید در حالی که جای ان در بخش دیدگاههاست.علاوه براین، ایران گلوبال سعی می کند که مطالب تولیدی خود را بر مطالبی که در صد ها سایت دیگر منتشرمی شود ارجیحت دهد؛ از این رو ،مطالب بار گذاری شده  از 12 ساعت تا 48 ساعت در صفحه اول می ماند مگر اینکه ویژه ایران گلوبال باشد. اینگونه نیست که پس از مدتی کوتاه، گاه پس از تنها چند ساعت، از صفحه ی اول برداشته شوند! چرا سیستم سایت بگونه ای طراحی شده است که مطالب منتشره حداقل 12 ساعت در صفحه اول می ماند.2_ نوشته اید که «از یک نویسنده به تنهایی 5 نوشتار در صفحه ی اول وجود دارد؟!» این نوشته بطور مشخص از ان همکار سایت (آ. ائلیار) می باشد، ایشان از پر کار ترین نویسندگان سایت محسوب می شود که بخشی از کار های روزمره سایت را هم بعهده دارد و مضافا به اینکه کلیه مطالب ایشان اختصاصی برای ایران گلوبال است . آری ، اینجانب به کسانی که به سایت بطرق مختلف کمک می رسانند وبطور اختصاصی برای ایران گلوبال می نویسند ؛ تبعیض (مثبت ) اعمال می کنم .بعبارت دقیق تر بین کسانی که فقط از ما سرویس می گیرند و در مقابل حاضر نیستند که کوچکترین کمکی به ما بدهند و مطالب خود را برای دهها سایت دیگر ارسال می کنند فرق اساسی قایل هستم. نکته اساسی در ایران گلوبال در این است که مقالاتی که خود نویسندگان و صاحبان آکانت در سایت درج می کنند،  نسبت به دیگر مقالات ارجحیت دارد(مطالب آنان بایستی به مدت یک هفته در صفحه اول به ماند) بعبارت دیگر کسانی که خود می نویسند و خود زحمت بار گذاری مطلب  را تقبل می کنند نسبت به دیگر نویسندگانی که نوشته های خود را به دهها جا از جمله ما ارسال می کنند، تبعیض مثبت اعمال می گردد. ولی با این وجود مطالب تهیه شده در داخل کشور که به مبازرات روزمره اختصاص دارد از برجستگی خاصی برخور دار است.

پاسخ 3_نوشته اید :«عنوان های برخی از نوشتار ها، توهین و ستیزقومی و ملی در بر دارد.» بعبارت دیگراینجانب می بایست ، تیتر های نا مناسب از دید شما را تغییر دهم! طبیعتا تیتر های نا مناسبی که از سوی نویسنده برگزیده می شود؛ و در اینگونه موارد می بایست با نویسنده تماس گرفت و با توافق هم ،تیتر ان را عوض نمود ، تغییر بدون اطلاع قبلی ناصحیح  می باشد.از انجا که مثالی در این باره ذکر نکرده اید ؛ نمی دانم منظور شما کدام تیترها بود؟4 ـ نوشته اید :«برخی از کاربرانی که دارای امکان کامنت گزاری مستقیم در تارنما هستند، از این امکان سوء استفاده کرده، کامنت های توهین آمیز، ضد قومی و نژادپرستانه منتشر می کنند...» بازهم در این موارد نمونه ای را ذکر نکرده اید و پاسخ منهم کلی خواهد بود که هر کامنتی که مقرارت ما را نقص کند می بایست عدم انتشار بخورد 5_ نوشته ای که :«سیستم جدید امتیاز دهی به مطالب ؛ عادلانه کار نمی کند» بعرض برسانم این سیستم را مسئول فنی سایت اختراع نکرد بلکه آن را شرکت سازنده گرفته و شخصا هیج بی عدالتی ازاین سیستم ندیده ام با این وجود با مسئول فنی هم در میان گذاشته شده است تا اگر اشکالی بود بر طرف نماید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ویژه ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.