رفتن به محتوای اصلی

«حبس بهاره هدایت غیرقانونی است و او باید آزاد شود»
16.06.2016 - 12:03
تفسیر از:
اقبال اقبالی
 چشم ها را باید شست،
جور دیگر باید دید
واژه ها را باید شست،
واژه باید خود باد،
واژه باید خود باران باشد
*********************************
دویچه وله نوشت:

"کارگروه بازداشت‌های خودسرانه" شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در پاسخ به درخواست "کمپین‌ بین‌المللی حقوق بشر در ایران"، پرونده بهاره هدایت، مدافع حقوق بشر و حقوق زنان را بررسی و رای خود را در این باره صادر کرد. به‌نظر این کارگروه، بازداشت بهاره هدایت از سال ۱۳۸۸ تا کنون "خودسرانه" بوده و برخلاف قوانین بین‌المللی و تعهدات کشور ایران صورت گرفته است.

این کارگروه همچنین یادآور شد که نگرانی‌های خود درباره وضعیت بهاره هدایت را با دولت ایران در میان گذاشته و خواستار پاسخ شده است، اما دولت ایران هنوز واکنشی به این درخواست نشان نداده است.

هدایت روز دوشنبه (۲۴ خرداد) پس از چهار روز مرخصی به زندان اوین بازگشت

براساس گزارش کمپین‌ بین‌المللی حقوق بشر در ایران، بررسی و رای کارگروه بازداشت‌های خودسرانه در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ تصویب شده و در تاریخ ۶ خرداد ۱۳۹۵ منتشر شده است. کارگروه بازداشت‌های خودسرانه تذکر می‌دهد که مراحل قضایی علیه بهاره هدایت تماما خلاف روند عادلانه قضایی و قوانین بین‌المللی بوده است.

در رای این کارگروه آمده است: «محرومیت از آزادی بهاره هدایت خودسرانه بوده و در نقض اصول ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۹ و ۲۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر و مواد ۹، ۱۰، ۱۴، ۱۹ و ۲۱ میثاق جهانی حقوق مدنی و سیاسی بوده است.»

نگرانی از سلامتی هدایت

کارگروه بازداشت‌های خودسرانه همچنین نگرانی جدی خود را نسبت به سلامتی بهاره هدایت اعلام کرده و گفته است: «کارگروه مایل است نگرانی شدید خود نسبت به وخامت وضعیت سلامتی خانم هدایت از زمان زندانی شدن وی در دیماه ۱۳۸۸ را اعلام کند، به ویژه در مورد ادعای یک منبع که گفته است او از مراقبت‌های کافی پزشکی برخوردار نبوده و این ممکن است باعث آسیب غیرقابل ترمیم به سلامتی وی و باعث عقیم شدن همیشگی وی شده باشد.»

بهاره هدایت هفته گذشته با وثیقه دویست میلیون تومانی برای چهار روز به مرخصی آمده بود و روز دوشنبه (۲۴ خرداد) دوباره به زندان اوین بازگشت.

هدایت در دی‌ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. در اردیبهشت ۱۳۸۹ دادگاه انقلاب تهران او را برای سه اتهام به هفت سال و نیم زندان محکوم کرد: برای اتهام "توهین به رییس جمهور" به شش ماه زندان، برای اتهام "توهین به رهبری" به دو سال زندان و برای اتهام "اقدام علیه امنیت ملی و انتشار اکاذیب" به ۵ سال زندان.

طبق ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی، فردی که با اتهامات متعددی زندانی می‌شود، نمی‌باید مدتی بیش از حداکثر مجازات جدی‌ترین اتهام خود در زندان بماند.

براساس این ماده، بهاره هدایت می‌بایست پس از پنج سال، یعنی بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ از زندان آزاد می‌شد. اما در همان زمان یک حکم تعلیقی وی که در سال ۸۵ صادر شده، به اجرا در آمد و او همچنان در زندان باقی ماند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.