رفتن به محتوای اصلی

تاریخ جهان از ماموت تا فیسبوک (40) رویارویی با ستمگران به قشریگری و جمود مشروعیت نمی‌دهد
20.06.2016 - 19:44


هر بخش «تاریخ جهان از ماموت تا فیسبوک»؛ از تحقیق و نگارش آن، تا گذاشتن صدا و تصویر و آهنگ و تدوین نهایی به صورت مقاله(با چکیده انگلیسی) و کلیپ ویدئویی، حدود ۱۲۰ ساعت وقت می‌بَرد. متاسفانه منابع کافی در اختیار ندارم و آنچه هم در وب فارسی موجود است همیشه دقیق و قابل استناد نیست.


 در قسمت گذشته؛ ضمن شرح وقایع قرن چهاردهم میلادی به موارد زیر اشاره نمودم:

• قتلعام در بُروژ Bruges Matins
• انتقال پاپ از رُم به آوینیون در فرانسه و شدت گرفتن اختلافات در کلیسای کاتولیک 
• رابرت بروس؛ قهرمان جنگ‌های استقلال‌خواهی اسکاتلند 
• ورود توپ‌های آتشین در جنگ
• مانسا موسی(امپراتور مالی) و افسانه تیمبوکتو
• جنگهای صدساله بین انگلستان و فرانسه بین سال‌های ۱۳۳۷ تا ۱۴۵۳
• نبرد کِرسی Battle of Crecy و پواتیه Battle of Poitiers که در خلال جنگهای صدساله روی داد
• شیوع طاعون – مرگ سیاه - در آسیا و اروپا 
• عصر ادبیات در ایتالیا و نقش دانته، فرانچسکو پترارک و جووانی بوکاچیو بر افکار عمومی 
• یوآن‌جانگ‌؛ بنیان‌گذار دودمان پادشاهی مینگ در چین
• نبرد کوزوو؛ بین ارتش صربستان و بوسنی از یکسو و امپراتوری عثمانی از سوی دیگر. و -
• امیر تیمور گورکانی(تیمور لنگ)؛ که سال ۱۳۷۰ میلادی سلسلهٔ تیموریان را تأسیس نمود.
...
در این بخش به مهم‌ترین وقایع قرن پانزدهم (بین ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ میلادی) می‌پردازم.
 
۱۴۰۲
نبرد آنکارا و اسارت سلطان بایزید
امپراتوری عثمانى‌ از نیمه قرن ۱۴ در آسیاى صغیر پا گرفته و زمان سلطان بایزید اول در اوج قدرت بود. وی بلغارها و صرب ها، همچنین امیر نشین آناتولى را شکست داده و بوسنی را هم گرفته بود. بایزید به ایلدرم یا صاعقه معروف شد چرا که بر دشمن صاعقه وار مى‌تاخت.
وی براى فتح پایتخت بیزانس (قسطنطنیه) آماده می‌شد اما سال ۱۴۰۲ تیمور لنگ با نیروهایش بعد از کش و قوسهای بسیار به جنگ روآورد و در آنقره (آنکارا)؛ سپاه بایزید را به سختی شکست داد و خود او را به اسارت گرفت. سلطان عثمانی بر اثر آزار و ایذای فراوان پس از ۸ ماه اسارت درگذشت.
 
 
۱۴۰۶
شهر ممنوعه چین
شهر ممنوعه (پین‌یین) - وسیع‌ترین مجموعه معماری چوبی در جهان – منطقه‌ای قدیمی در پکن، پایتخت کشور چین و یکی از مهمترین دیدنی‌های تاریخی این کشور است. طبق یادداشت‌های تاریخی، در سلسله مینگ ۱۰۰ هزار صنعتگر و یک میلیون کارگر در ساخت این مجموعه عظیم باستانی شرکت داشته‌اند. احداث شهر ممنوعه در سال ۱۴۰۶ میلادی آغاز گردید و ظرف ۱۴ سال ساخته شد. مساحتی حدود ۷۲ هکتار را در برمی‌گیرد و ساختگاهی مستطیل شکل دارد. درون یکی از قصرها در شهر ممنوعه با حدود ۱۳ هزار شکل اژدها تزیین شده‌است. اژدها در فرهنگ چین، نماینده قدرت امپراتوری است.
 
۱۴۱۰
نبرد گرونوالد
میان سالهای ۱۴۰۹ تا ۱۴۱۱ میلادی بین لهستان و لیتوانی از یکسو؛ و شوالیه‌های تتونیک(یک فرقه نظامی در دوران قرون وسطی)، از سوی دیگر، جنگ بزرگ Battle of Grunwald گرونوالد درگرفت. این جنگ که طی آن بسیاری از رهبران تتونیک کشته و یا اسیر شدند؛ موازنه قدرت در اروپای شرقی را تغییر داد و اتحاد لهستان-لیتوانی را به قدرت برتر منطقه تبدیل کرد.
 
۱۴۱۵
نبرد آزینکورت (آژینکو)
در تاریخ جنگ‌های صد ساله؛ نبرد بزرگ آزینکورت Battle of Agincourt که سال ۱۴۱۵ بین انگلیس و فرانسه روی داد، یک نقطه عطف است.
جنگ مزبور در نزدیکی آزینکورت در شمال فرانسه؛ واقع شد و پیروزی هنری پنجم (پادشاه انگلیس)، در برابر ارتشِ از لحاظ عددی برتر نیروی فرانسه، یک دورهٔ جدید در جنگ را به وجود آورد. بعد از آن هنری پنجم با دختر پادشاه فرانسه ازدواج کرد و فرزند آنها، وارث تاج و تخت فرانسه و انگلستان (هر دو) شد.
 
۱۴۱۹
سوختن یان هوس در آتش
یان هوس استاد دانشگاه و یک مصلح دینی بود که مردم پراگ را به قیام علیه سلطهُ آلمان‌ها و کلیسای کاتولیک رومی برانگیخت. او بر ضد مال‌اندوزی روحانی‌نمایان کاتولیک و بخشش گناهان توسط آنان تبلیغ می‌کرد و می‌گفت که زمین‌های کلیسا باید به نفع مردم ستمدیده مصادره شود.
یان هوس کتابهای مذهبی را که به زبان لاتین و برای مردم نامفهوم بود به زبان چک ترجمه کرد و پاپ را ضد مسیح خواند و معصومیت وی را زیر سئوال برد.
مجمع روحانیون بلندپایه کلیسای کاتولیک، وی را به محاکمه کشاندند و در حالی که به او اجازه دفاع ندادند، به مرگ در آتش محکومش کردند. پیش از مرگ از یان هوس خواسته شد تا حرف‌های خود را پس بگیرد اما او حاضر به این کار نشد و مرگ در آتش را ترجیح داد.
...
کمی بعد هواداران یان هوس سر به اعتراض برداشتند که از ۱۴۲۴ تا ده سال بعد ادامه داشت...
 
۱۴۲۲
ژنگ هه(حاجی محمود شمس)
ژنگ هه؛ با نام اصلی حاجی محمود شمس، نام دریاسالار و مکتشف ترک ایرانی‌تبار چینی است که در سده ۱۵ میلادی می‌زیست.
ژنگ هه فرماندهی ناوگان امپراتوری چین را طی هفت سفر دریایی به عهده داشت. جاوه و سوماترا در اندونزی، هند، ایران و خلیج فارس، دریای سرخ و بخش‌های مختلفی از آفریقا و جنوب شرقی آسیا از جمله مناطقی هستند که توسط ناوگان چین به رهبری وی مورد کاوش قرار گرفتند. ژنگ هه و همراهان او شرح مشاهدات خود و نقشه مکان‌های مورد بازدیدشان را به صورت گزارش ثبت می‌نمودند که بخش‌هایی از آن موجود است.
 
۱۴۳۴
هنری دریانورد
هنری دریانورد(پسر پادشاه پرتقال و پسر خواهر شاه انگلستان)؛ هفتاد و هفت سال پیش از سفر کریستف کلمب به قاره آمریکا و هشتاد و دو سال پیش از سفر واسکو داگاما به شرق، برای اشغال یک بندر در ساحل مراکش، راهی شمال آفریقا شد. گفته می‌شود سال ۱۴۳۴ که «هنری دریانورد» به ساحل غربی آفریقا رسید؛ شمار زیادی مرد و زن و کودک را به اسارت گرفت و آنان را با خود به عنوان برده به پرتغال برد و در بازار لیسبون فروخت.
 
۱۴۳۶
گنبد کلیسای جامع فلورانس
کلیسای اصلی شهر فلورانس ایتالیا که ساخت آن درسال ۱۲۹۶ میلادی آغاز شد؛ از لحاظ ساختمانی در سال ۱۴۳۶ با گنبدی به اتمام رسید که توسط فیلیپو برونلسکی مهندسی شده بود.
این کلیسا جایگاه شواری فلورانس بود، جیرولامی ساو نارولا در آن سخنرانی کرد و شاهد قتل امثال جولیانو مدیچی بوده‌است.
گفته می‌شود معمار این بنای باشکوه در ایجاد گنبد کلیسا، تحت تأثیر معماری گنبد سلطانیه (دوره ایلخانی) نیز بوده‌است. سلطانیه در ۴۳ کیلومتری شهر زنجان واقع است
...
۱۴۳۹ یوهانس گوتنبرگ صنعت چاپ را اختراع کرد.
 
۱۴۴۰
به قدرت رسیدن آزتک‌ها
آزتک‌ها؛ دارای اسطوره بسیار غنی بودند. آنان خود را بیشتر مکزیکا صدا می‌کردند، که از آن امروزه نام کشور مکزیک مشتق شده‌است. پایتخت آزتک‌ها تنوشتیتلان نام داشت. با آنکه قدرت و حکومت امپراتوری آزتک‌های باستان سده‌ها قبل نابود شده، تأثیرشان در جنبه‌های گوناگون زندگی فرهنگی مردم مکزیک همچنان باقی ‌است.
...

بر خلاف مایاها که گاه به گاه و صرفاً تحت مراسم آیینی؛ قربانیان انسانی داشته‌اند، آزتک‌ها به بر پا کردن «جشن خون» و آدم‌خواری شهره بوده‌اند.
ذرت؛ سیب‌زمینی، گوجه فرنگی، کاکائو، کدو و فلفل...، برای نخستین بار توسط آزتک‌ها و اینکاها کشت شدند.
اوایل قرن شانزدهم(۱۵۲۱) آخرین حکمران آزتک‌ها پس از جنگ‌های خونین، خود را تسلیم اسپانیایی‌ها کرد.
۱۴۴۴ در نبرد وارنا؛ که در شرق بلغارستان نزدیک وارنا رخ داد، ارتش عثمانی به فرماندهی سلطان مراد دوم، ارتش‌های مجارستان و لهستان را شکست داد. 
 
۱۴۴۶
الفبای کره‌ای و خط هانگول
شاه سجونگ (King Sejong)؛ چهارمین امپراتور سلسله چوسان در کره، خطی را که خود ابداع کرده بود، نهم اکتبر ۱۴۴۶ معرفی نمود.
در کره جنوبی؛ هر ساله روز ۹ اکتبر، ابداع و اعلام خط کره‌ای را جشن می‌گیرند و به آن روز هانگول می‌گویند. در کره شمالی؛ ۱۵ ژانویه را جشن می‌گیرند که چوسانگول نامیده شده‌است.
...
۱۴۵۳ قسطنطنیه بدست ترک‌های عثمانی افتاد و پایان امپراتوری روم شرقی رقم خورد.
...
۱۴۵۶ با تسلیم صرب‌ها در برابر امپراتوری عثمانی؛ بلگراد محاصره شد و بارها مورد تاخت و تاز قرار گرفت.
 
۱۴۶۴
امپراتوری سُنغای
امپراتوری سُنغای یک پادشاهی گسترده در غرب آفریقا در سده‌های ۱۵ و ۱۶ میلادی بود. این امپراتوری به نام قوم سنغای که رهبری آن را بر عهده داشتند نامیده شد و یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های آفریقا بوده‌است. رهبران این امپراتوری، مسلمان بودند. این منطقه امروز در کشورهای نیجر و بورکینافاسو قرار دارد. نخستین پادشاه امپراتوری سنغای «سنی علی» نام داشت که از سال ۱۴۶۴ تا ۱۴۹۳ فرمانروایی کرد.
 
۱۴۶۷
شورش اونین در ژاپن
شورش اونین Ōnin no Ran یک جنگ داخلی بود که از ۱۴۶۷ تا ۱۴۷۷ در ژاپن به طول انجامید. در اثر این جنگ که چون موارد مشابه بر سر قدرت صورت گرفت، بیش از نیمی از شهر کیوتو سوخت.
جنگ اونین؛ سبب ضعیف شدن قدرت شوگون‌ها(سرداران جنگی) شد و در برخی از مناطق، مردم حکومت مستقل تشکیل دادند. شاخهٔ نظامی بوداگرایی هم؛ حکومت مستقلی را ایجاد کردند که ۱۰۰ سال ادامه داشت.
 
۱۴۶۹
بنیان‌گذاری آئین سیک
در سده پانزدهم میلادی در منطقه پنجاب از شبه‌قارّهٔ هند آئین سیک بنیان نهاده شد. سیک، به پنجابی به معنی شاگرد است. باورهای بنیادین دین سیکی؛ بنا بر آنچه پیروانش ادعا دارند؛ مراقبه، یگانگی و برابری، تلاش برای عدالت اجتماعی و رفتار و زندگی صادقانه است.
کتاب گرانت صاحب GranthSahib مهم‌ترین کتاب مقدس آئین سیک است.
...
زیارتگاه اصلی پیروان آئین سیک؛ دربار صاحب یا معبد طلایی است که در شهر امریتسار در ایالت پنجاب هند واقع شده‌است.
 
۱۴۷۱
امپراتوری اینکا و ماچوپیچو
واژهٔ اینکا به معنای «خدا در زمین»؛ بر گرفته از زبان بومیان کشور پرو در آمریکای جنوبی است. امپراتوری اینکا؛ مردم بومی (سرخ‌پوست) کشورهای امروزی پرو، اکوادور، بولیوی، و بخش‌هایی از آرژانتین، شیلی و کلمبیا را دربرمی‌گرفت.
 
پیدایش و تکامل تمدن اینکا، هنوز در هاله‌ای از ابهام باقی‌مانده‌است. یک دلیلش این است که اینکاها فاقد خط بودند و از همین رو؛ در بارهٔ تاریخ آنان، منبع و نوشته‌ای وجود ندارد،
خورشید؛ خدای اینکاها بود و گفته می‌شود خیلی پیشتر، قبل از آنکه یک لاما (نوعی شتر) را قربانی کنند، دخترانشان را به قربانگاه می‌بردند.
...
تمدن اینکا در آغاز تنها یک دولت-شهر کوچک بود؛ اما در سدهٔ پانزدهم میلادی، پاچاکوتی Pachacutec، نهمین امپراتور اینکا، با گشودن بخش بزرگی از کوه‌های آند، قلمرو اینکا را بسیار فراتر برد. شهر اسرارآمیز ماچوپیچو Machu Picchu (که اکنون در پرو واقع است) در زمان وی ساخته شد. پسرش «توپاک یوپانکی» Tupac Yupanqui هم قلمرو اینکاها را توسعه داد.
امپراتوری اینکا در سده شانزدهم با ورود اسپانیایی‌ها به پرو، درهم‌شکست.
 
۱۴۸۰
ایوان کبیر
ایوان سوم Иван III Васильевич ملقب به ایوان کبیر؛ در سال‌های ۱۴۶۲- ۱۵۰۵ در روسیه حکم‌رانی کرد و وسعت قلمروی تحت حکومت خود را سه برابر نمود.
ایوان سوم در سال ۱۴۸۰؛ با خودداری از پرداخت باج به تاتارها، و دست زدن به حملات مکرر، راه را برای شکست کامل ارتش مغول هموار ساخت.
 
۱۴۸۵
رُمان «مرگ آرتور»
با نگارش رمان «مرگ آرتور» Le Morte d’Arthur؛ توسط «توماس مالوری»
یکی از بهترین آثار منثور قرون وسطی خلق شد.
 
هسته داستان؛ افسانه تریستان و ایزولت است که به نظر هانری ماسه، خاورشناس فرانسوی و پرویز ناتل خانلری، با داستان عاشقانه ویس و رامین مشابهتی عمیق دارد. ویس و رامین(نوشته فخرالدین اسعد گرگانی)، یک سده پیش از نگارش تریستان و ایزولت تألیف شده‌است.
 
۱۴۸۵
جنگ گُل‌ها Wars of the Roses
جنگ رُزها یا جنگ گل‌ها اشاره به رویارویی دو خاندان قدرتمند انگلیسی (لانکاستر، و یورک) است که بین سال‌های ۱۴۵۵ تا ۱۴۸۵ روی داد.
 
خاندان لانکاستر نشان «گل سرخ» و خاندان یورک نشان «رز سفید» داشتند. علت این درگیری‌های خونین تلاش هر یک از دو خاندان برای رساندن یکی از اعضای خود به پادشاهی انگلستان بود.
در طی این نبردها ریچارد سوم کشته شد و هنری هفتم به پادشاهی انگلستان رسید.
 
۱۴۹۲
کریستف کلمب
کریستف کلمب که نام اصلی او «کریستوبال کُلُن» Cristóbal Colón است؛ سوداگر و دریانورد اهل جنُوا در ایتالیا بود که بر حسب اتفاق قاره آمریکا را کشف کرد. او که از طرف پادشاهی کاستیل (بخشی از اسپانیا) مأموریت داشت تا راهی از سمت غرب به سوی هندوستان یا بهتر بگویم آسیای جنوبی و شرقی بیابد، در سال ۱۴۹۲ میلادی با سه کشتی از اقیانوس اطلس گذشت اما به جای آسیا به آمریکا رسید. کریستف کلمب نمی‌دانست که قاره‌ای ناشناخته را کشف کرده‌است. عواملی چون تبلیغ دینی و گسترش مسیحیت؛ شور ضد اسلام در آن روزگار، بیم از خطر کشور پرتغال، اشتیاق به یافتن طلا، ماجراجویی و امید به فتح سرزمین‌های جدید، همچنین نیاز اروپا به تهیه ادویه و گیاهان معطر و دارویی، انگیزه نخستین سفر کلمب به هند شد.
 
کریستف کلمب از چهره‌های بحث برانگیز تاریخ است. در حالیکه برخی وی را به خاطر نقش مؤثری که در گسترش فرهنگ و تمدن غرب ایفا کرد، می‌ستایند. اکثر سرخ‌پوستان آمریکا – او را مسئول مستقیم یا غیرمستقیم کشتار ده‌ها میلیون نفر از مردم بومی و عامل استثمار آمریکا از سوی اروپا می‌دانند.
کریستف کلمب در نامه‌ای به فرمانروایان کاتولیک در اسپانیا(فردیناند و ایزابلا- شاه آراگون و ملکه کاستیل) دربارهٔ بومیان آمریکای مرکزی که در مجمع‌الجزایر باهاما دیده، می‌نویسد:
«اگر اعلیحضرتین دستور فرمایند، می‌توانم تمام آنها را به کاستیل گسیل دارم یا در همین جزیره به اسارت گیرم. پنجاه مرد کافیست تا کل این مردم را تحت انقیاد در آورید و به انجام دادن هر کاری وادار سازید. این مردم بسیار نجیبند و نمی‌دانند بدی چیست. هیچ نوع سلاحی ندارند؛ نه یکدیگر را می‌کشند و نه از هم سرقت می‌کنند.»
...
یادآوری کنم که فرمانروایان کاتولیک، لقبی بود که به فردیناند از پادشاهی آراگون و ایزابلا از پادشاهی کاستیل در دوران حکومتشان داده شد. آن دو به‌منظور اتحاد دو پادشاهی با یکدیگر ازدواج کردند و در صدد تشکیل اسپانیای واحد بودند.
 
۱۴۹۲
سقوط غرناطه
پیشتر در قسمت سی و هشتم؛ به رکُونکیستا Reconquista؛ یعنی بازپس‌گیری اسپانیا از اعراب که به آن جنبش استرداد یا سقوط اندلس هم گفته می‌شود اشاره نمودم. بیاد داریم که موروهای مسلمان در اوایل سدهٔ هشتم میلادی بیشتر شبه‌جزیره ایبری (در جنوب غربی اروپا) را به اشغال خود درآورده بودند و خلافت کوردوبا(پایتخت حکومت امویان در اسپانیا) اوایل سدهٔ یازدهم از هم پاشیده بود اما هنوز امیرنشین‌های طایفه‌ای کوچکی در اسپانیا وحود داشت. در ۱۲۱۱ مسیحیان شکست سختی را به اعراب تحمیل نمودند و سال ۱۲۴۸ هم؛ آنان را به عقب نشینی‌های تازه واداشتند. تنها امارت غرناطه در گرانادا در جنوب اسپانیا بود که در کنترل موروها قرار داشت که تا پایان سدهٔ پانزدهم فتح شد.
امیرنشین گرانادا علی‌رغم کوچکی وسعتش توانست تا ۱۴۹۲ که سرانجام تسلیم شد به حیات خود ادامه دهد.
 
۱۴۹۴
قرارداد توردسیلاس
پرتغال و اسپانیا؛ برای جلوگیری از برخورد منافع و، تقسیم جهان بیرون از اروپا بین خودشان، نیاز به نوعی تفاهم داشتند و سال ۱۴۹۴ پاپ آلکساندر ششم با تنظیم پیمان توردسیلاس Tordesillas راه را برای این تفاهم هموار نمود و آنان بر مناطق شرقی قاره آمریکا (برزیل) هم، حق تسلط پیدا کردند.
با فرمان پاپ؛ سرزمینهای‌ کشف‌ شده‌ در دو سوی‌ اقیانوس‌ اطلس‌ بین‌ دو دولت‌‌ پرتغال‌ و اسپانیا تقسیم‌ می‌شد.
 
در قرن پانزدهم کمبود ادویه و بخصوص فلفل در اروپا به یک مشکل بدل شد و فقط پادشاهی ونیز می‌توانست آن را از طریق مدیترانه وارد کند. از همین رو اسپانیا و پرتغال برای دستیابی به منبع فلفل در هند به راه افتادند. برای جلوگیری از جنگ بین دو کشور کاتولیک کلیسا زمین را به دو قسمت تقسیم کرد. یدین صورت که از سمت غرب هر جا کشف شد متعلق به پادشاهی اسپانیا باشد، و سرزمین‌های کشف‌شده در سمت شرق را هم پرتغال تصاحب کند.
 
۱۴۹۷
واسکو دو گاما
واسکو دو گاما؛ جهانگرد و کاشف پرتغالی از راه دریا - از جنوب آفریقا و دماغه امید نیک - به هند رفت.
واسکو دو گاما؛ برای تحکیم سروری پرتغال در اقیانوس هند، به خشونت‌های هولناک دست زد. گفته می‌شود صیادان بی‌سلاح را مُثله می‌کرد و سر و دست و پای آن‌ها را با پیامی کتبی برای حکام می‌فرستاد تا بفهمند مقاومت بی‌فایده است!
 
۱۴۹۸
جیرولامو ساوونارولا
یکی از کسانیکه در قرون وسطی با فساد دستگاه کلیسا در افتاد و در آتش ظلم آنان سوخت، کشیش ایتالیایی «جیرولامو ساوونارولا» بود که البته خودش با نوآوری و تغئیر میانه‌ای نداشت.
داستان وی به ایتالیا و شهر فلورانس مربوط است. زمانی که شارل هشتم پادشاه فرانسه به ایتالیا حمله کرد و کلیسای کاتولیک به فساد افتاد. وقتی زیرپای خاندان مدیچی که سالیان دراز در فلورانس حکومت ‌کردند سست شد، فلورانسی‌ها جیرولامو ساوونارولا را برگزیدند تا فرمانروای روحانی شهر باشد.
ساوونارولا برگزاری مجالس جشن و سرور را ممنوع اعلام کرد و پیروانش را خانه به خانه در پی آینه‌ها، نقاشی‌ها، کتاب‌ها، لوازم آرایش، مجسمه‌ها، کلاه‌های زنانه، وسایل موسیقی و شطرنج‌ها فرستاد و پس از گردآوری، کل آن‌ها را در آتش بزرگی در میدان شهر که «آتش بزرگ غرور» می‌نامید، سوزاند. متاسفانه رویارویی با ستمگران؛ به قشریگری و جمود مشروعیت نمی‌بخشد.
گفته می‌شود که بسیاری از نقاشی‌های مهم رنسانس در این آتش نابود شده‌اند.
...
وقتی «الکساندر ششم»؛ ‌با دادن رشوه به کاردینال‌ها به‌ مقام‌ پاپی‌ برگزیده شد. به دلیل فسادش، ساوونارولا با وی کنار نیآمد و پاپ هم وی را به دلیل نافرمانی تکفیر کرد. ساوونارولا پیام داد حرف من حق است و روی آن می‌ایستم...
عاقبت؛ وی را با دو تن از یارانش زندانی کردند و به سختی شکنجه دادند و ۲۳ می‌ سال ‌۱۴۹۸ میلادی هر سه را به دارکشیدند و سپس در میدان شهر در آتش سوزاندند.
«نیکولو ماکیاولی»(ماکیاول) که یکی از تماشاگران آن صحنه هولناک بود در تاثیر این واقعه پرسیده است:
آیا راستی و دوستی بد‌ترین سیاست‌هاست و تزویر و نادرستی؛ کوتاه‌ترین راه نیل به پیروزی؟
تاریخِ جهان از ماموت تا فیسبوک ادامه خواهد داشت 

15001400

1402
The Battle of Ankara
The Battle of Ankara or Battle of Angora, fought on 20 July 1402, took place at the field of Çubuk between the forces of the Ottoman Sultan Bayezid I and Timur, ruler of the Timurid Empire.
1406
The Forbidden City
The Yongle Ming emperor began building the Forbidden City in Beijing, a huge complex of nearly 1,000 buildings to house the imperial court. Enclosed by a moat and a high defensive wall, it was called the "Forbidden City" because only the emperor, his court, and servants were allowed to enter it without permission.
1410
Pitched battle
The Battle of Tannenberg was one of the largest cavalry battles of the Middle Ages. A huge army led by King Ladislaus Jagiello 11 of Poland and Lithuania defeated the Teutonic Knights, a religious order of knights that controlled the Baltic region.
1415
Battle of Agincourt
The Battle of Agincourt was a major English victory in the Hundred Years' War. The battle took place on Friday, 25 October 1415, near Azincourt, in northern France.
1419
Jan Hus
Jan Hus was a Czech priest, philosopher, early Christian reformer and Master at CharlesUniversity in Prague.
Hus was a key predecessor to Protestantism, and his teachings had a strong influence on the states of Western Europe, most immediately in the approval of a reformist Bohemian religious denomination, and, more than a century later, on Martin Luther himself. He was burned at the stake for heresy against the doctrines of the Catholic Church, including those on ecclesiology, the Eucharist, and other theological topics.
1422
Chinese explorer
Zheng He, a Chinese admiral, brought back giraffes f r om East Africa as a gift for the Ming emperor. Between 1405 and 1433 he made seven expeditions with his huge fleet o f treasure ships and may have visited up to 30 countries.
1434
African voyages
Sponsored by Prince Henry the Navigator, who set up a school of navigation, Portuguese sailor Gil Eanes rounded CapeBojador, a dangerous reef off West Africa that had challenged sailors up till now. The Portuguese developed a sturdy type of vessel, the caravel, for long ocean voyages.
 
1436
Florence Cathedral
The Cattedrale di Santa Maria del Fiore is the main church of Florence, Italy. Il Duomo di Firenze, as it is ordinarily called, was begun in 1296 in the Gothic style with the design of Arnolfo di Cambio and completed structurally in 1436 with the dome engineered by Filippo Brunelleschi.
1438
Inca ruler
High in the Andes of Peru, Pachacutec became ruler of the Incas. He set about creating a great military empire that stretched for 4,000 km (2,500 miles) from Ecuador to central Chile.
Under Pachacutec, the ninth Inca leader of the kingdom of Cusco, the Inca Empire began to expand.
Aztecs and Incas
The Aztecs and Incas were the last great civilizations of ancient America. Settling in the Valley of Mexico, the Aztecs developed a vast empire by waging war o n neighbouring lands. High in the Andes IVIountains, the Incas forged their o w n empire, stretching from,
Ecuador to Chile. Both peoples were skilled and inventive, and both V. empires were overthrown by Spanish conquerors in the 1500s.
Sacred sacrifices
Human and animal sacrifice was a religious ritual for both the Aztecs and the Incas. Priests performed sacrificial ceremonies in temples or on mountaintops, during festivals or in times of trouble.
Farming and food
Many foods enjoyed all over the world today were first cultivated by the ancestors of the Aztecs and the Incas in Central and South America:
• Corn (maize)
• Potatoes
• Tomatoes
• Quinoa (a grain)
Cocoa / chocolate
• Squashes
• Chillies
1446
Korean alphabet
Hangul, an alphabet with 14 basic consonants and 10 basic vowels, was introduced to Korea on the orders o f King Sejong.
1464
Songhai Empire
The Songhai Empire was a state that dominated the western Sahel in the 15th and 16th century. At its peak the empire was one of the largest in African history. Sonni Ali established Gao as the capital of the empire, although a Songhai state had existed in and around Gao since the 11th century.
1467
Ōnin War
The Ōnin War (1467–1477) during the Muromachi period in Japan. "Ōnin" refers to the nengō (Japanese era name) in which period the war was fought.
1469
Sikhism
Sikhism is a monotheistic religion, or a religion that believes in one god. The followers are called "Sikhs", and their holy book is the Guru Granth Sahib.
1480
Ivan the Great
Ivan III Vasilyevich), also known as Ivan the Great, was a Grand Prince of all Rus. He tripled the territory of his state, ended the dominance of the Golden Horde over the Rus', renovated the Moscow Kremlin, and laid the foundations of what later became called the Russian state.
1485
Le Morte d'Arthur
Le Morte d'Arthur is a reworking of traditional tales by Sir Thomas Malory about the legendary King Arthur, Guinevere, Lancelot, and the Knights of the Round Table.
Wars of the Roses
The Wars of the Roses were a series of dynastic wars for the throne of England. They were fought between supporters of two rival branches of the royal House of Plantagenet, the Houses of Lancaster and York.
 
1492
Christopher Columbus
Christopher Columbus was an Italian explorer, navigator, colonizer and citizen of the Republic of Genoa. Under the auspices of the Catholic Monarchs of Spain, he completed four voyages across the Atlantic Ocean.
1492
Reconquista
The Reconquista is a period in the history of the Iberian Peninsula, spanning approximately 770 years between the initial stage of the Islamic conquest in the 710s and the fall of Granada, the last Islamic state on the peninsula, to expanding Christian kingdoms in 1492.
1494
Treaty of Tordesillas
Treaty of Tordesillas, agreement between Spain and Portugal aimed at settling conflicts over lands newly discovered or explored by Christopher Columbus and other late 15th-century voyagers.
1497
Vasco da Gama
Vasco da Gama, was a Portuguese explorer. He was the first European to reach India by sea, linking Europe and Asia for the first time by ocean route, as well as linking the Atlantic and the Indian oceans entirely and definitively, and in this way, the West and the Orient. This was accomplished on his first voyage to India.
 
1498
Girolamo Savonarola
Girolamo Savonarola denounced clerical corruption, despotic rule and the exploitation of the poor.
In 1495, the Vatican summoned Savonarola to Rome. He disobeyed and further defied the pope by preaching under a ban,...
Savonarola and two of his supporting friars were imprisoned. Under torture...
On May 23, 1498, Church and civil authorities condemned, hanged, and burned the three friars in the main square of Florence.

در همین زمینه

تاریخ جهان دادگاه جهان است
بخش‌های دیگر«تاریخ جهان از ماموت تا فیسبوک»
...
سایت همنشین بهار

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

همنشین بهار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.