رفتن به محتوای اصلی

کشف ۲۸۰ سکه تاریخی در زنجان
23.06.2016 - 21:45
تفسیر از:
اقبال اقبالی
 
 به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، یحیی رحمتی روز پنجشنبه افزود: نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی این استان، طی یک فقره عملیات اطلاعاتی و نفوذ در شبکه خرید و فروش غیرمجاز اشیای تاریخی، موفق به کشف و ضبط تعداد ۲۸۰ قطعه سکه طلا و نقره تاریخی متعلق به دوره ساسانی، اموی، عباسی، ایلخانی و تیموری و بازداشت یک قاچاقچی در شهر زنجان شدند. 
وی با بیان اینکه تعداد ۱۲ عدد سکه نقره مربوط به دوره ساسانی و منقوش به خط پهلوی است، اظهار کرد: یکی از سکه های نقره موجود نیز مربوط به دوره تیموری (قرن نهم) و از کمیاب ترین سکه های تاریخی به شمار می آید. 
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در این محموله قاچاق، تعداد ۲۵۹ عدد سکه مربوط به دوره اموی عباسی (قرن اول تا سوم هجری قمری) 'مربوط به دوره خلافت ابوالعباس سفاح، مقدر عباسی و معتضد عباسی' و یک عدد سکه نقره مربوط ایلخانی از جنس نقره (قرن هشتم) کشف شد.
 
رحمتی با اعلام این مطلب که از این فرد قاچاقچی، یک عدد نشان لباس دایره ای شکل با تصویر شیر بالدار برجسته و از جنس طلا مربوط دوره ساسانی همراه با سکه طلا مربوط به دوره عباسی با خط کوفی نیز به دست آمد، تصریح کرد: یک عدد ظرف بیضی شکل از جنس نقره با روکش طلا نیز در این محموله وجود دارد.
 
وی خاطر نشان کرد: دو عدد سنجاق سر از جنس نقره و با روکش طلا مربوط به دوره ساسانی که در انتهای یکی از این سنجاق ها، پیکره انسان وجود دارد نیز، کشف و ضبط شد.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، این اشیای تاریخی ارزش فرهنگی بسیار زیادی دارد و فرد بازداشت شده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل شد.
 
رحمتی از عموم هموطنان خواست تا در صورت اطلاع از هرگونه اخبار مربوط به حفاری، خرید و فروش غیرمجاز آثار تاریخی، مراتب را با شماره تلفن های ۳۳۳۲۳۰۲۸-۳۳۷۸۵۰۱۰ و یا سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۷۳۲۴۱ به این اداره کل اطلاع دهند.
 
وی متذکر شد: سکه های مکشوفه برای انجام مطالعات کارشناسی به میراث فرهنگی استان زنجان تحویل شد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
http://www.parsine.com/fa/news/291381/%DA%A9%D8%B4%D9%81-%DB%B2%DB%B8%DB%B0-%D8%B3%DA%A9%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.