رفتن به محتوای اصلی

همه‌پرسی بریتانیا: «رای به خروج از اتحادیه اروپا»
24.06.2016 - 07:52

 

نتایج و گزارش‌ها از همه‌پرسی بریتانیا برای ماندن در اتحادیه اروپا یا خروج از آن، نشان می‌دهد حامیان «خروج»، پیشی گرفته‌اند؛ بنا بر گزارش‌ها ارزش پوند به کم‌ترین میزان از سال ۱۹۸۵ رسیده است. مقام‌های سیاسی جهان واکنش‌هایی نشان داده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که ارزش پوند به کم‌ترین میزان خود از سال ۱۹۸۵ رسیده است.

بازارهای بورس آمریکا نیز در ساعات پایانی پنج‌شنبه افت داشته‌اند. 

صبح روز جمعه با آغاز کار بازارهای مالی در شرق آسیا، ارزش ین در برابر دلار نیز افزایش پیدا کرد و به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۴ رسید؛ به طور معمول در زمانی که بازارها با بحرانی روبه‌رو یا به آن نزدیک می‌شوند، سرمایه‌گذاران به خریدن ین ژاپن روی می‌آورند.

در ساعات اولیه بامداد جمعه، گزارش‌ها از کاهش پنج درصدی بهای نفت در بازارهای آسیا نیز حکایت دارند. 

همه‌پرسی بریتانیا با این پرسش که آیا این کشور باید عضوی از اتحادیه اروپا باقی بماند یا از آن خارج شود، روز سوم تیر ماه برگزار شد. نزدیک به ۴۶ میلیون نفر می‌توانستند در این همه‌پرسی شرکت کنند و نظرسنجی‌ها نشان می‌داد رقابت نزدیک است.

شورای اجرای انتخابات بریتانیا می‌گوید شمار شرکت‌کنندگان بیش از ۳۳ میلیون نفر از ثبت‌نام‌کنندگان بود که نشان‌دهنده مشارکت ۷۲ درصدی‌ست.

نتیجه اولیه آرا در منطقه ساندرلند نشان داد که ۶۱ درصد به «خروج» از اتحادیه اروپا رای داده‌اند. در نیوکاسل نیز حامیان «ماندن» به مراتب کم‌تر از پیش‌بینی‌ها عمل کرده و تنها ۵۰.۷ درصد آرا را به دست آورده‌اند. 

رویترز گزارش داده بود نتایج اولیه سراسری ۵۲.۶ درصد «خروج» به ۴۷.۴ درصد «ماندن» است. شبکه خبری بی‌بی‌سی گفته است هواداران خروج ۵۱.۵ به ۴۸.۵ از هواداران ماندن جلوتر هستند. این رقم کمی تغییر کرده و به ۵۲ به ۴۸ درصد نزدیک شده‌است.

در ساعات منتهی به پایان رای‌گیری، یک نظرسنجی اینترنتی از واجدین شرایط رای دادن حاکی از برتری نسبی کارزار «ماندن» در اتحادیه اروپا بود.

نتیجه نهایی آرا ۸ صبح روز جمعه به وقت گرینویچ اعلام خواهد شد.

واکنش‌های اولیه

یکی از مشاوران دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا که از هواداران «ماندن» بود، به خبرنگاران گفته است «اکنون در نقطه‌ای نامعلوم هستیم، همه خسته‌اند. هیچ‌کس نخوابیده‌است».

نایجل فراژ، رهبر حزب شدیدا دست‌راستی «استقلال پادشاهی متحد» (یوکیپ)، از مهم‌ترین هوادار «خروج» گفته ۲۳ ژوئن (روز همه‌پرسی) روز استقلال بریتانیا است.

معاون رهبر جبهه ملی، یکی دیگر از احزاب شدیدا دست‌راستی، در فرانسه، گفته است اکنون نوبت فرانسه است که از اتحادیه اروپا خارج شود.

زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان، گفته‌است «لعنتی! یک روز بد برای اروپا». وزیر خارجه آلمان نیز گفته نتایج اعلام‌شده «روز غم‌انگیزی» را برای اروپا ارمغان آورده‌است.

وزیر اول اسکاتلند گفته این منطقه از بریتانیا «آینده خود را به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا می‌بیند».

شین‌فین، بزرگ‌ترین حزب کاتولیک ایرلند شمالی، خواستار رای‌گیری برای اتحاد دو ایرلند شده‌است. جمهوری ایرلند عضو اتحادیه اروپا است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.