رفتن به محتوای اصلی

اعتصاب سراسری دیروز در مناطق کردنشین ایران
به فراخوان حزب دموکرات کردستان ایران، در سالروز قتل قاسملو
13.07.2016 - 13:10

 

 

دیروز، سه شنبه 22 تیر 1395، مردم بسیاری از شهرهای کردنشین ایران، به انگیزه ی سالروز قتل عبدالرحمان قاسملو، رهبر برجسته ی کرد ایرانی، دست به یک اعتصاب سراسری زدند.

عبدالرحمان قاسملو، دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران، در روز 22 تیر 1368، در شهر وین اتریش به دست تروریست های وابسته به رژیم جمهوری اسلامی کشته شد.

فراخوان اعتصاب سراسری 22 تیر از سوی حزب دموکرات کردستان ایران اعلام شده بود.

گزارش های گوناگون از شهرهای کردنشین استان های کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه، از بسته بودن بازار ها و مغازه ها و خلوت بودن خیابان های این شهرها در روز 22 تیر سخن می گویند.

حسن شرفی، جانشین دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران به رادیوی صدای آلمان گفته است: «امسال با توجه به اینکه فعالیت​های حزب دمکرات کردستان ایران در داخل کشور وسیع​تر و جدی​تر شده است از فراخوان حزب دمکرات استقبال وسیعی شده و در برخی از شهرهای کردستان اعتصاب عمومی پررنگ بوده است. مردم کرد به رغم تهدیدهای اطاق بازرگانی علیه اصناف، فشار اطلاعات، سپاه پاسداران و نیروهای انتظامی پاسخ مثبت دادند و در شهرهای مهاباد، سنندج، ارومیه، نقده، اشنویه، بوکان، پاوه، میاندره و دیگر شهرها مغازه​ها بسته شد.»

به گزارش "کردستان مدیا"، در شهرهای سنندج، کامیاران، بوکان، مهاباد، سقز، پاوه، کرماشان، مریوان، بانە، دیواندرە، سردشت، سروآباد، نقده، اشنویه، پیرانشهر و ارومیه بازارها تعطیل بوده است.

در گزارش این رسانه همچنین آمده است:

در کرمانشاه، مزدوران رژیم با تهدید مردم و شکستن قفل و شیشه‌ی مغازه‌ها کوشیدند تا از فراگیر شدن اعتصاب جلوگیری کنند. 

مقامات اداره‌ی سرکوبگر اماکن رژیم ایران در سقز با تهدید بازاریان سعی کردند تا از پیوستن آنان به اعتصاب جلوگیری کنند. همچنین رژیم با توسل به سایر نهادهای سرکوبگر خود از قبیل مزدوران سپاه و اطلاعات، افراد دارای پرونده‌ی سیاسی یا بستگان چنین افرادی را تهدید کرده‌اند که به هیچ وجه حق پیوستن به اعتصاب را ندارند. این تهدیدات از طریق مراجعه به منازل آنان، احضار به مراکز سرکوبگر رژیم و تماس تلفنی صورت گرفته است.

رژیم در شهر اشنویه کوشیده است تا از طریق تماس تلفنی، بازاریان را وادار به گشودن مغازه‌هایشان نماید. 

در شهرهای مهاباد، ارومیه و مریوان نیز مردم به طرز گسترده‌ای از فراخوان اعتصاب حزب دمکرات کردستان ایران استقبال نمودند.

در پیرانشهر نیز مقامات رژیم ایران به مردم شدیداً هشدار دادند که نباید مغازه‌هایشان را تعطیل نمایند.

در منطقه‌ی دیزج "مرگه‌ور" ارومیه نیز اداره‌ی اطلاعات رژیم اقدام به تصویربرداری از مغازه‌ها نموده‌اند. اتصال به شبکه‌ی اینترنت در بسیاری از شهرهای کردستان کاملاً قطع شده یا بشدت کند شده است. با این حال و علیرغم فشار و تهدید نیروهای سرکوبگر رژیم، مردم با تلاش بسیار توانسته‌اند تصاویری از اعتصاب پیروزمندانه‌ی ملت کرد را به وبسایت کوردستان میدیا مخابره کنند.

گزارشگران کوردستان میدیا از شهرهای سنندج، کرماشان، پاوە، پیرانشهر، مهاباد، سقز، بوکان، اشنویه، مریوان، کامیاران، دیواندره و ارومیه گزارش دادند که رژیم شمار زیادی از مأموران ضد خلقی خود را در این شهرها مستقر نموده و اقدام به بازجویی و تفتیش مردم نموده و فضایی کاملاً امنیتی و نظامی را بر شهرها و مناطق کردستان حاکم نموده‌ است.

در چندین شهر کردستان ایران، نیروهای اطلاعاتی با توسل به تهدید و ارعاب، برخی از مردم را وادار به گشودن مغازه‌هایشان نموده‌اند.

در بسیاری از روستاهای کردستان نیز مردم به پخش تراکت و تصاویر شهیدان جنبش کردستان پرداخته و با ماندن در روستا به موفقیت کامل اعتصاب و همبستگی با مبارزان کوهستان یاری رساندند.

 



 
 



 
 

 

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاوه جویا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.