رفتن به محتوای اصلی

اردوغان برنده شد اما ترکیه باخت
22.07.2016 - 00:39

ترکیه سال هاست که خواستار ورود به باشگاه سیاسی -اقتصادی کشورهای اروپایی است. ترکیه در 1987 رسما تقاضای عضویت کامل در اتحادیه اروپا-بازار مشترک آن زمان- را نمود. اما این تمایل شدید، نتیجه ای جز سرخوردگی از اروپا و اروپاییان برای ترکیه نداشته است. ترکیه عضو سازمان تجارت جهانی هست، اما عضویت آن در اتحادیه اروپا جایگاه ویژه ای به ترکیه می بخشد که به گمان ترکیه ، اروپاییان عمدا در پذیرش ترکیه سنگ اندازی می کنند. روند عضویت در اتحادیه اروپا دقیق و پیچیده است، ظاهرا اردوغان و حزب او شکیبایی بیشتر برای ارتقای استانداردهای لازم برای ورود به اتحادیه اروپا را از دست داده اند.  این سرخوردگی از غرب یکی از دلایلی است که ترکیه رویکرد سیاست خارجی خود را در 15-20 سال گذشته به نحو فعال تری متوجه آسیا و بویژه همسایگان مسلمان خود کرده است. شاید بتوان ادعا کرد که قدرت گرفتن احزاب اسلامی از جمله حزب اردوغان بر زمینه همین رویکرد سیاست خارجی بوده است. این ادعا که مسلمان بودن اکثریت مردم ترکیه – یا هر کشور دیگر- بخودی خود دلیل رشد اسلام سیاسی است ، چندان قانع کننده نمی نماید. باید موانعی مفقود شوند و مقتضیاتی موجود گردند تا سیاستی امکان بروز یابد. فاصله گرفتن از اروپا و نزدیکی ترکیه به کشورهای غرق در اسلام سیاسی-بویژه ایران و عربستان سعودی- همان اتفاقی بود که نمی باید می افتاد. وسوسه تسلط بر اقتصاد کشورهای نفتی عربی و ایران که مشکلات فراوان با غرب داشتند، آنچنان هوس انگیز بود که عنان اندیشه سالم را از اسلام مداران کاسبکار ترکیه ربود و آنان را به باتلاقی افکنده است که سیاست های اردوغان تازه اول ماجراست. اردوغان با این سیاستِ نگاه به اسلام وشرق می خواهد به اروپا و احیانا آمریکا بفهماند که «خدا گر ز حکمت ببندد دری به رحمت گشاید در دیگری». اما مشکل اردوغان در آن است که این دری که خدا  به روی اردوغان و اسلام سیاسی او گشوده به جهنم باز می شود.

اما نظامیان کودتاگر ترکیه غریبه نبودند. ارتش همواره مهمترین رکن ایجاد و بقای این کشور جدید التاسیس بوده است. آتاتورک بنیانگذارِهوشمند ترکیه نوین خودش نظامی بود و در ایجادگری ترکیه، او و  افسران مترقی ترکیه نقش درجه اول داشتند. اسلام گرایان ترکیه ای – نیز اسلام گرایان ایرانی- سخت به ایدولوژی ناسیونالیستی ترکیه که افسران میهن پرست ترکیه بر آن اساس ترکیه را بنیاد نهادند انتقاد می کنند. اسلام گرایان هیچ ایده یا ایدئولوژی را برتر از اسلام ایدئولوژیک نمی دانند. پس شگفت نیست که اردوغان آگاهانه به تبلور ناسیونالیسم ترکیه ای –ارتش- هجوم آورده است. سخن ما در اینجا باز کردن  عارضه های منفی ایدئولوژی های ناسیونالیستی نیست. تا آنجا که به ترکیه باز می گردد، با فروپاشیدن امپراتوری-خلافت- عثمانی، یگانه عنصری که می توانست ترکیه را به عنوان یک دولت مدرن شکل دهد ناسیونالیسم بود. فکر ناسیونالیسم در ترکیه در تقابل با اندیشه امت گرایی اسلامیِ عثمانی ها شکل گرفت. تاکید لائیسیته متکی بر قانون در ترکیه نوین، مکمل و عامل نیرو دهنده به ناسیونالیسم بود. عثمانی ها با آنکه از لحاظ نژادی ترک بودند، اما برای آنان عنصر اسلام بر عنصر ترک تفوق کامل داشت. استبدادعثمانی بر پایه دینِ نهادینه شده اعمال می شد. لاییسیته بنیاد نهادهای دینی را که بسیار جان سخت بودند از بافت دولت و اجتماع طرد می کرد و ناسیونالیسم جایگزین برانگزاننده ای به جای ایدئولوژی امت گرای اسلامی می گردید. آتاتورک در ایجادگری ترکیه جدید از این دو عنصر استفاده درستی به عمل آورد. به این ترتیب بود که سکولاریسم و ناسیونالیسم در ترکیه به یکدیگر پیوند خوردند. بطوری که یکی تداعی کننده دیگری می گردید.

اکنون قراین زیادی دلالت بر این دارند که اردوغان در جهت تضعیف یا نابودی این دو عنصری که تاریخ نوین ترکیه را رقم زده اند حرکت می کند. عنصر اسلام سیاسی می رود تا جایگزین آن دو عنصر گردد.

کودتا یک ابزار سیاسی اعمال قدرت است. کارکرد آن مانند ابزارهای سیاسی دیگر بستگی پیدا می کند به اینک کودتا علیه چه نیرویی و برای چه هدفی اعمال گردد.

اردوغان و طرف داران او تبلیغات زیادی راه انداخته اند که کودتا علیه دمکراسی و رییس جمهور منتخب در نظام دمکراتیک صورت گرفته است. جمهوری اسلامی هم مرتبا با همین ادعا کودتای ترکیه را محکوم کرده است. اما پرسش این است که مگر در ترکیه اردوغانی دمکراسی برقرار است؟ انتخابات به تنهایی دلیل دمکراسی نیست. آزادی کامل احزاب، آزادی بیان، دستگاه قضایی مستقل ، توازن قوای مملکتی ، وجود ارگانهای نظارتی مستقل از دولت، در کنار انتخابات به دمکراسی مفهوم می بخشند. سکولاریسم و حقوق بشر دو گوهر تفکیک ناپذیردمکراسی هستند. در ترکیه هیچ یک از این عوامل وجود ندارند، یا کارکردی ناقص دارند.

کودتا و عکس العمل های ضد دمکراتیک اردوغان و اسلام گرایان پشتیبان او ترکیه را در وضعیت دشواری قرار داده است. کودتاهای پیشن نظامیان در ترکیه معمولا زیر عنوان برقرای نظم، چپ ها و نیروهای دمکراتیک را زیر فشار قرار می داد. اما این بار ظاهرا اردوغان و سیاست های اسلام گرایانه او هدف کودتا گران بوده اند. شکست کودتا صرفنظر از انگیزه های واقعی کودتاگران –که هنوز به روشنی معلوم نگردیده- بیانگر آنست که ارتش ترکیه در دفاع سنتی از قانون اساسی سکولار یک پارچگی خود را از دست داده و بخشی از ارتش در سال های اخیر به سیاست های اسلام گرایانه تمکین کرده است.  شکست کودتا شاید ریشه در همین دو دستگی در درون نظامیان ارتش ترکیه داشته باشد. اگر این این فرض را بپذیریم در آن صورت باید نتیجه گرفت که کودتا لا اقل از جهت برنامه ریزی و اجرا اشتباه بوده است. اشتباه نظامیان و اقدامات سرکوبگرانه اردوغان در حمله از پیش تدارک دیده شده به نهادها و نیروهای دمکراتیک و دمکراسی خواه و سکولار و تصفیه ارتش برای ترکیه گران تمام خواهد شد. در تحولات اخیر ترکیه اردوغان تا کنون پیروز شده است، اما این پیروزی به قیمت تضعیف کشور بوده است. بازنده اصلی در نزاع بین دولت و ارتش،  ترکیه به عنوان یک کشور بوده است.

ثبات سیاسی ترکیه از مسیر کودتا و دولتی اسلامی محقق نمی شود . پایه ثبات در ترکیه استقرار دمکراسی و حراست از آن بوسیله همه مردم ترکیه است.  ثبات و دمکراسی در کشور همسایه ما ترکیه بویژه برای آزادی خواهان و دوست داران دمکراسی در ایران اهمیت مضاعف دارد.

احمد تاج الدینی

پنجشنبه 21 جولای 2016

http://www.tribuneiran.org/%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%…

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.