رفتن به محتوای اصلی

روابط آشکار و پنهان ترکیه با داعش: از همدلی تا رویاروئی
14.08.2016 - 23:15

 

روی جلد مجله هفتگی "لوپوئن" ١١ اوت ٢٠۱۶DR

با وجود این که رجب طیب اردوغان بارها تکرار کرده است که هرگز هیچ حمایتی از جهادگرایان سوریه نکرده است، با این حال اسنادی که تا کنون منتشر شده ، بطلان اظهارات وی را اثبات می‌کند

بررسی مجلات هفتگی فرانسه را با لوپوئن آغاز می کنم که در این هفته گزارشات مفصل و متعددی را به اوضاع ترکیه اختصاص داده است. یکی از این گزارش‌ها به مناسبات پیچیده و نه چندان روشن میان دولت ترکیه با جهادگرایان سوریه، بویژه داعش و جبهه النصرت مربوط است.
گزارش با شرح مضمون یک فیلم ویدئوئی که در سایت مجله کمالیست "جمهوریت" منتشر شده و به سال 2014 برمیگردد، آغاز شده است.
در این فیلم کامیون‌های مواد غذائی و داروئی سازمان‌های خیریه که قصد دارند از مرز ترکیه وارد سوریه شوند مورد بازرسی ژاندارم‌های ترکیه قرار میگیرند و این فیلم نشان می‌دهد که در زیر بسته‌های بزرگ مواد داروئی، حدود هزار خمپاره‌انداز، ده‌ها هزار فشنگ و مهمات و صد نارنجک‌انداز، پنهان کرده‌اند. این کامیون‌ها به سرویس‌های امنیتی ترکیه تعلق داشته‌اند.

"اردم گل"، روزنامه نگاری که این فیلم را تهیه کرده توضیح می دهد که ما هیچ اطلاعی نداریم که این سلاح ها قرار بوده است به دست چه گروه‌هائی برسد، ولی اینک مدت‌هاست که موضوع دخالت دولت ترکیه در انتقال اسلحه برای جنگجویان در سوریه مورد توجه قرار گرفته است.

بروایت لوپوئن ، انتشار این تصاویر در آن زمان خشم اردوغان را برانگیخت و اعلام کرد «کسانی که این تصاویر را پخش کرده‌اند قیمت گزافی خواهند پرداخت. سلطان، انتشار مجدد این خبر را ممنوع کرد و شبکه‌های اجتماعی را بزیر تیغ سانسور برد. سپس دو روزنام‌ نگار تهیه کننده گزارش مزبور یعنی "اردم گل" و "کان داندار" هر دو به جرم "افشای اسرار دولتی" به پنج سال حبس محکوم شدند.

بعقیده گزارشگر لوپوئن، داعش در قلب ترکیه شبکه‌های خود را مستقر کرده است. در محله تاریخی فتیح در دو قدمی کلیسای "سنت صوفی" می‌توان پرچم سیاه داعش را دید که در ویترین برخی از بوتیک‌های این محله بچشم می خورد. وارد مغازه که بشوید کتاب‌های زیادی برای ترویج ادبیات اسلامگرا به شما پیشنهاد می شود و در سالن پشت بوتیک انواع تی شرت‌ها و نیز پینس‌های تزئینی با علامت داعش بفروش می‌رسند.

 لوپوئن از قول "هلیل ابراهیم یه نی گون"، اسلام شناس ترک نقل می کند که داعش هم مثل بسیاری از گروه‌های اجتماعی در ترکیه، شبکه وسیعی در این کشور سازمان داده و در درون دستگاه دولتی با کسانی ارتباط تنگاتنگ دارد. آنها با استفاده از ناتوانی‌های دستگاه اجرائی و بیاری حمایت‌های شخصیت‌هائی بانفوذی در داخل حکومت کارهای خود را به پیش می‌برند. در ژانویه 2015 مقامات امنیتی ترکیه از وجود شبکه ای با سه هزار عضو از هواداران داعش در خاک ترکیه خبر دادند.

یک دیپلمات مقیم ترکیه به خبرنگار لوپوئن می گوید که در مرزهای نیمه‌باز میان ترکیه و سوریه احتمالاً اسلحه رد و بدل می شود و ما خبر داریم که جنگجویان مجروح داعش برای مداوا وارد ترکیه می شوند و در بیمارستان ها مداوا می‌گردند.

نشریه لوبس در تفسیری از وضعیت آمریکا و نقش باراک اوباما در آخرین فاز حکومتش در کاخ سفید، از قول او خطاب به خبرنگاران نقل می کند که «من گمان کنم که سفیدی موهایم را مدیون جنگ سوریه هستم».

مفسر لوبس می‌نویسد که رئیس جمهوری آمریکا از فقدان یک استراتژی روشن در قبال سوریه رنج می‌برد؛ و سپس اضافه می کند که اگر اثرات دردناک این جنگ اینقدر وسیع نبود و این چنین نقش تخریبی نداشت، اگر مردم سوریه چنین وحشیانه قربانی نمی شدند، اگر دنیا در معرض تهدید سیل عظیم مهاجران خاورمیانه قرار نمی‌گرفت و اگر گسترش تروریسم امنیت جهان را به مخاطره نمی‌انداخت، شاید ناتوانی در تصمیم‌گیری بیشتر قابل تحمل می‌شد؛ ولی در شرایطی که بهای این انفعال در پنج سال گذشته این چنین گزاف شده است، می‌توان فهمید که گرفتن هر تصمیم جدیدی در این زمینه دشوارتر از هر زمان دیگری است.

بد نیست بدانید که نشریه لوبس این هفته در اقدامی بیسابقه به انتشار یکی از تابلوهای معروف "کوربه" نقاش صاحب نام فرانسوی در روی جلد خود اقدام کرده است. این تابلو که "منشاء جهان" نام دارد، در واقع تصویر درشت و واضح یک آلت تناسلی زنانه است که تابلوی آن در یکی از موزه‌های پاریس قرار دارد.

نشریه لوبس طی گزارش مفصلی از یک جنبش جدید خبر می‌دهد که در پاریس و نیز در برخی از نقاط جهان بطور پراکنده آغاز به فعالیت کرده است و هدفش ترویج انتشار تصاویر سکس زنانه است. به عقیده هواداران این جنبش در همه جای جهان آلت تناسلی مردان، در طراحی‌ها، نقاشی‌ها و مجسمه‌ها براحتی نشان داده می‌شود و تصاویر آن بسهولت قابل روئیت است. در حالی که تصویر سکس زنان از این نظر همواره در پشت پرده‌ای از سانسور سخت‌گیرانه قرار داشته است. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
http://fa.rfi.fr/%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%A2%D8%B4%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%BE%D9%86%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%B9%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D9%85%D8%AF%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-%D8%B1%D9%88

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.