حرکت ملی آزربایجان و حج سیاسی اخیر

فرهنگ سیاسی ایران تعریف درستی از روابط بین دولت- ملتها ندارد و تصور شهروندان ایرانگرایش بر این است که ارتباط سیاسی با دول بیگانه در انحصار کامل رژیم جمهوری اسلامی می باشد. مضحک تر از همه تایید این رفتارسیاسی غلط و غالب در ایران از جانب اپوزیسیون مرکز گرای خارج نشین است. بسیاری از این افراد, دهه هاست در اروپای غربی و آمریکای شمالی زندگی می کنند و شاهد چگونگی روابط سیاسی ملتها و دول دموکراتیک با همدیگر و دنیا هستند و لیکن ادبیات سیاسسیشان تماما از جنس جنبش ارتجاعی سبز می باشد

کاروان حج- نشریه ازربایجانی ملا نصرالدین-1909

فرهنگ سیاسی ایران تعریف درستی از روابط بین دولت- ملتها ندارد و تصور شهروندان ایرانگرایش بر این است که ارتباط سیاسی با دول بیگانه  در انحصار کامل رژیم جمهوری اسلامی می باشد.  مضحک تر از همه تایید این رفتارسیاسی غلط و غالب در ایران از جانب اپوزیسیون مرکز گرای خارج نشین است.  بسیاری از این افراد , دهه هاست در اروپای غربی و آمریکای شمالی زندگی می کنند و شاهد چگونگی روابط  سیاسی ملتها و دول دموکراتیک با همدیگر و دنیا هستند و لیکن  ادبیات سیاسسیشان از جنس جنبش ارتجاعی سبز یا بعبارتی نیمه شکست خورده حکومت اسلامیست.

 

التزام عملی اعضای سازمان ملل به قطعنامه هائی که امضا کرده اند یکی از اصولیست که محدوده اختیارات دول برای دخالت در امور همدیگر را مشخص می سازد. بهترین مثال, منشور حقوق بشر سازمان ملل است که تمامی شهروندان دنیا می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخطی, دولتهای خود و دیگر دولتها را مورد مواخذه قرار دهند. نقض حقوق دموکراتیک شهروندان , نژادپرستی و پایمالی حق تعیین سرنوشت ملل اتنیکی و سرزمینی  و بسیاری از دیگر حقوق بنیادین قید شده در قطعنامه های سازمان ملل, در سطح بین المللی,  قابل پیگیری در دادگاه لاهه می باشند و بهیچ عنوان مسائل صرفا داخلی محسوب نمی گردند.

 

مشکل اصلی در اعمال قوانین بین المللی, عدم وجود قدرت اجرائی سازمان ملل می باشد.هر چند سازمان ملل در موارد معدودی همانند محاکمه رئیس جمهور صربستان  به جرم نسل کشی و یا ساقط کردن طالبان ضد بشر در افغانستان مجوز دخالت برخی از اعضا را صادر کرد ولیکن مکانیزم پیچیده و معیوب اجرای قطعنامه ها, حقوق انسانهای در بند را تبدیل به توپ فوتبال بازی قدرتهای جهانی و منطقه ای کرده است.  متاسفانه تمامی کشورها ازموارد نقض حقوق بشر, نداشتن التزام عملی به حق تعیین سرنوشت  ملت های ائتنیکی,  نبود آزادیهای دموکراتیک و غیره استفاده ابزاری در پیشبرد منافع  خود می نمایند و تنها سود ان برای مردمان دربند طرح مسائل و بهره تبلیغاتیست که صد البته کافی نیست. تقریبا تمامی کشورهای دنیا به نوعی ناقض حقوق بشر هستند و تنها میزان و موارد نقض از جزئی  تا فاحش  در نوسان است.  میتوان به دموکراتیک ترین کشور دنیا همانند  نروژ بدلیل عدم وجود برابری کامل زن و مرد در عرصه اقتصادی و سیاسی و یا تبعیض آشکار ما بین سامی های شمال و وایکینکهای جنوب و یا اختلاف سطح زندگی شهروندان مهاجر و افراد بومی ایراد گرفت. موارد نقض حقوق بشر در روابط بین المللی,  همانند کارت بازی و آتو گیری, از طرف همه کشورها  در صحنه سیاست جهانی بکار گرفته می شوند و کشورهای با کارنامه بد تر, مجبور به امتیاز دهی بیشتری برای ساکت کردن طرفهای مذاکرده خویش می گردند.

 

با استناد به همین اصول حقوقی, سازمانها و احزاب ملل در بند  جمهوری اسلامی ایران میتوانند در راستای احقاق حقوق جهانشمول خود, از تمامی ملل دنیا  تقاضای کمک کنند. لزوما این در خواست ها نباید تنها از کشورهای دموکراتیک صورت بپذیرد. عدم استفاده از تضاد جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها بزرگترین کمکیست که اپوزیسیون میتواند به طویل شدن عمر سیستم ضد انسانی ایران بکند.  گاندی رهبر استقلال طلبان و ازادیخواهان هند, در نامه ای سرگشاده به هیتلر, از وی برای شکست دادن بریطانیا طلب یاری کرد.  نتیجه حل تضاد دولتین آلمان و انگلیس, شرائط پس از جنگ دوم جهانی را پدید اورد و بریطانیای ضعیف شده شکست خود  در تقابل با استقلال طلبان هند را پذیرفت.

 

طبیعتا هیچ کشوری بدون در نظر گرفتن تبعات منفی, تصمیم به سرشاخ شدن با جمهوری اسلامی  نمی گیرد و  تنها در چهارچوب منافع خود ممکن است نیرو یا نیروهای اپوزیسیون را یاری دهد.  کشورهای سکولار, مدرن  و با سیستمهای اداری نهادینه , منافع خود را قربانی ایدئولوژیها, خصومتهای تاریخی و یا دشمنی رهبران خود نمی کنند. بهمین دلیل ما شاهد رفتارهای تاکتیکی  کاملا متضاد در مناطق مختلف و برحه های تاریخی گوناگون از اروپائیها و آمریکائیها بوده ایم وهستیم. نمونه کامل این سیاست, مواضع حال حاضر ایالات متحده آمریکا در منطقه ماست که در عراق در کنار ایران و در سوریه بر علیه ایران می جنگند.  زمانی با تسلیح طالبان اسلامگرا به دشمن خود ضربه می زد و اینک با تامین سلاح  و پوشش هوائی کردهای مارکسیست-لنینیست شمال سوریه ,اهداف خود را دنبال می کند. اما کشورهای ایدئولوژیک همانند اتحاد شوروی سابق, یا  تاحدود زیادی ایران و عربستان سعودی  تقریبا بطور کامل, کمکهای خود را به مخالفان هر کشوری, در چهارچوب عقیدتی خود انجام می دهند.  در نظر گرفتن منافع ژئوپلیتیک,  استناد به قطعنامه های سازمان ملل,  در درجات بعدی اهمیت قرار دارند. مثلا بعد از شکست کودتای ترکیه که بخشهائی از جامعه و دولت عربستان نیز در آن دخیل بودند, برخی از  تحلیلگران غربی ناآگاه نسبت به ساختار بشدت دینی آل سعود,  اعتقاد به اتخاد سیاست  حمایت ضمنی حجاز با چریکهای چپگرای کرد سوریه  بمنظور تامین بهتر منافع خود و سهم خواهی بیشتر از سوریه بعد از جنگ داشتند که این اتفاق نیافتاد.

 

حکومت کاملا دینی عربستان با دعوت  گروهها و حتی سران کشورهای اسلامی به حج اولین امتیاز ایدئولوژیک خود را  از میهمان می گیرد. کیست که نداند, اسلام و حج بیش از هر ملتی در خدمت منافع  فرهنگی, سیاسی و اقتصادی عربستان است و هر تبلیغی در این راستا با منافع شبه جزیره  بیش از هر ملتی عجین است.  فی المثل یکی از شرکت کنندگان آزربایجانی در حج تبلیغاتی اخیر که به یقین میدانم آتئیست است با لباده سفید حج در مکه حضور داشت!!!! ایشان در توجیه عمل خود حتی با نقل روایتی از عمر با حضرت عمر خطاب کردن وی نشان داد که از تزریقات ایدئولوژیکی اسلام سنی در خلال سفر بی بهره نبوده است. از توجیهات دیگر وی استفاده از سیستم تبلیغاتی عربستان بود که یا برای عوامفریبی عنوان می شد و یا اینکه نمی داند نمره تاثیرگذاری افکار عمومی جامعه عربستان در حل مشکلات جهان ,  منطقه و حتی خود عربستان  در حد صفر است.  عربستان در جنگ با ایران میتواند با اتخاذ سیاست درست, با حمایت مالی  بدون قید وشرط از همه گروههای عرب الاحواز و آزربایجانیها , جمهوری اسلامی ایران را برای همیشه خاموش سازد, لکن بدلیل ملاحظات مذهبی همانند شیعه بودن بطن  جامعه دو ملت, قادر به اینکار نیست. آزربایجانی های شرکت کننده در حج سیاسی می بایست پیشاپیش می دانستند که آنها  تنها یک "بارک الله" خشک و خالی تحویل خواهند گرفت و لکن حزب دموکرات کردستان سنی نشین, تامین هزینه گزاف و پشتیبانی لجستیکی جنگ مسلحانه در شهرهای آزربایجان غربی را تضمین خواهد کرد. منسوبین به حرکت ملی ازربایجان حتی نتوانسته اند  سعودیها را قانع سازند که برای تحکیم مبارزه با  رژیم آخوندی, لازم است که کمک به اکراد را منوط به خودداری از جنگ در شهرهای ترک نشین و کمک به مجاهدین را به قبول رسمی حق تعیین سرنوشت آزربایجانیها کنند.  سفر به عربستان هیچ سودی برای حرکت ملی آزربایجان نداشته است چرا که سعودیها سیاست کمک به  ملتها را,  بهیچ عنوان بر اساس وزن و موقعیت سیاسی اقتصادی هر کدام در ایران  تنظیم نکرده بودند. از نقطه نظر اصولی هر گروه و دسته ای در چهارچوب احقاق حقوق حقه ملت خود با هر دولتی بشرط تضمین دستاوردی مثبت می تواند وارد مذاکره گردد اما شرکت مبارزان آزربایجانی در شوی حج تبلیغاتی عربستان, نشان داد که ما هنوز هم  بیشتر یک فعال حقوق بشری بی آلایش هستیم تا سیاستمداری کاردان.

 

در این گیر ودار نگرش جامعه روشنفکری ایرانی به حج سیاسیون ملیتها  بسیار کودکانه بود. برخی عنوان می کردند که عربستان خود ناقض حقوق بشر است و نباید دست کمک به سویش دراز کرد!!! ملتی که قادر نباشد از درگیری دشمن دشمن خود, در جهت پیشبرد مبارزات  آزادیبخش بهره بردای کند محکوم به شکست است. ظاهرا انتظار اقایان  اینست که در هر ملاقاتی با مقامات ذیصلاح عربستان, می بایستی در نقش سخنگوی سازمان ملل ظاهر شده وبه او موارد نقض حقوق بشر را گوشزد کنند!!! و یا حتی در صورت امکان ملاقات با اوباما از مجازت ضد بشری اعدام و راسیزم نهادینه علیه سیاهان در امریکا سخن برانند!!!! درد اینجاست که شعار زدگی و ساده نگری تنها مختص مردم عادی کوچه بازار ایران نیست بلکه روشنفکران غرب نشین چنین  سخنانی را تکرار می کنند!!!  

 

در پایان امیدوارم امر بر احزاب مسلح کرد مشتبه نشود که تصور کنند با یاری عربستان, شهرهای ارومیه, ماکو, سلماس, سولدوز و خوی را تصرف کرده و به کردستان ملحق خواهند ساخت. اکراد فراموش نکنند که  سالهای  جنگ و بی ثباتی بدلیل هزینه گزاف آن همواره کوتاهتر از سالهای ثباتیست که  تنها با توافق سه ملت غالب ترک, فارس و عرب منطقه قابل حصول است و زیاده خواهی ها  میتواند به بازی گرفته نشدنشان در مذاکرات صلح بیانجامد و همانند دهه های پیشین هیچ چیزبه انها نماسد. پول و یاری عربستان,  بتدریج به تقویت اسلامگرایان سلفی در کردستان خواهد انجامید و به معضلی برای منطقه  و بیشتر از همه خود کردها تبدیل خواهد شد.

دیرنج مین ائللی-24 سپتامبر 2016

انتشار از: 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

         

 

دیدگاه‌ها

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
آقای بابک خرم دین.. نوشته بودید که (( لاچین برای منه آذربایجانی لغت از کجا آورده من نمی دانم... منظور لغت «دانش» است)) .. کار بر گرامی اگر واقعآ بخواهید به منبع این لغت دسترسی پیدا بکنید تا دانش شما تا اندازهای بیشتر شود. لطفآ به دیکشینریهای زیر مراجعه بکنید.
1- فرهنگ فارسی – آذربایجانی... فارسجا- آزربایجانجا سوزلوک - تالیف زنده یاد بهزاد بهزادی – نشر نخستین ,ISB 964-6716-00-8, ناشر- نوبهار- شماره ثبت کتابخانه ملی .. 83-17935م ...صفحه 695 ستون دوم, کلمه دوم.
2- فرهنگ فارسی- ترکی...تالیف شاهمرسی... چاپ اول..ISBN: 978-964-517-251-8..ناشر- نشر اختر-- شماره ثبت کتابخانه ملی- 1746686..صفحه 444.. ستوا اول .. کلمه آخر...
3-ارک- آذربایجان تورکجه سی سوزلوگو--تالیف - اسماعیل جعفر زاده.. چاپ اول..ناشر- انتشارات احرار تبریز..
ISBN: 964-588-35-2- صفحه 420.. ستون دوم ..کلمه پنچم....

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
منم با بک خرم دین از آذربایجان :جناب لاچین من شما را برای بی فرهنگی و بی دانشی محکوم نکردم .شما ترکان .... همه ملت ایران جنایت های شما را محکوم میکند اما .... دست آخوند را در دروغبافی دروغ گویی از پشت بسته اید ..... چون پاچه خوار اروپای ا ستعمارگر هستید ودر مدح علم فریب کارانه آنان را قلم فرسایی میکنید بقول آنانnaiv هستید.با کمی مطالعه تاریخ آنچه که بر سر قاره آفریقا آوردند که به روز سیاه نشانده اند این قاره ثروتمند را .کمی به تاریخ وحشی گری خود اروپاییان بیش از هشتاد ملیون از همدیگر را در جنگ اول و دوم بر سر مستعمره یشان کشته اند گفته میشود که در پنجاه ساله گذشته بشر عصر جدید دوبرابر تمامی طول تاریخ همدیگر را کشته و یا به نوعی نا بود کرده .

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
دوستان... همانطور که متوجه هستید کاربر منم بابک خرم دین از آذربایجان این دفعه ما ترک ها را برای نداشتن لغت (( دانش)) محکوم میکند. ایشان قبلآ ما را برای نداشتن لغت (( فرهنگ)) محکوم میکردند ولی بعد از این که نوشتیم که ما ترک ها در زبان ترکی برای کلمه ( فرهنگ) از 9 لغت می توانیم استفاده بکنیم این دفعه ما را برای نداشتن لغت « دانش» محکوم می کنند. بخاطر اینکه دانش این کار بر را به بالا ببریم , 6 نوع لغت مترادف که ما ترک ها در زبان مادری ترکیمان استفاده میکنیم برایشان می نوسیم. کار بر گرامی منم بابک خرم دین از آذربایجان...در زبان ترکی , دانش یعنی 1- تانیش...2- بیلگی..3-بیلمه..4- بیلی..5-بیلیک..6- بیلیم..در ضمن نوشته بودید که ما ترک ها چندین سال به عنوان «مزدور» در خدمت ارتش بودیم.. از اینکه به این واقعیّت پی بردید بی اندازه خوشحالمان کردید به این جهت که ( شونیست فارس ) نه لیاقت و نه عرضه دفاع

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
منم با بک خرم دین ازآذربایجان:ما آذربایجانیان هیچ هیچ هیچ ارتباطی با ترکان نداریم آذربایجان کجا مشتی چارد نشین ترک مهاجم که دشمن شماره یک ایران هستند کجا خطاب عرب به ایرانی نوعی توهین است همانند ان گفتن ترک به آذربایجانی توهین است البته انهم از سر بی مدنیتی بی فرهنگی همه انسانها باهم برا برهستند و دردانش متفاوت همین دانش که ترکان لغت ان راندارند.از نهصد سال پیش که به عنوان مزدوری درآرتش به خدمت گرفته شدند روزگارایرانیان را با خون رنگین کرده اند تا به امروز.با یستی حرکت ترکان نا میده شوند نه حرکت ملی آزربایجان.تصویر کاروان حج- نشریه ازربایجانی ملا نصرالدین گویای واقعیتی است کتمان ناپذیر.وقتی برخی ترکان معلوم لحال همانند آلت ازدستی به دستی دیگر وظیفه آلت بودنشان را بنحو أحسن انجام می دهند عربستان که هیچ نزد از آنها حقیر ترهم میروند نه برما نهان است نه بردیگر اقوام صاحب سرزمین ایران.

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
آقای جداری رفتن به مکه یا آنتالیا یک امری است کاملا شخصی و خصوصی، این ربطی به امپریالیزم و لنین و استالین ندارد، در شوروی هفتاد سال با تجاوز به حریم خصوصی افراد بر سر ادیان کوبیدند، امروز دین در روسیه خیلی قویتر از اروپا می باشد، با برخورد مکانیکی نمی شود یک پدیده را از بین برد، انسان موجودی است بیولوژیک نه تراکتور که با آچار پیچ مهره های خراب شده را عوض کنی، تمام این اعتراضات به این دوستانی که به مکه رفتند یا ناشی از حسادت عدم دعوت است و یا ناشی از تعلیم و تربیت ضد عرب و ضد ترک کتابهای درسی است که چپ هم نتوانسته خودش را از نژاد پرستی مصون دارد،

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
این کامنت در نوع خود جالب آقای حسن جداری با آن تجربه به اندازه عمر حضرت نوح، آدم را به فکر فرو می برد. ایشان می فرمایند
"در مبارزه با رژیم ضد مردمی حاکم در ایرا ن، هر گونه یاری طلبیدن از قدرت های امپریالیستی و رژیمهای ارتجاعی منطقه، هیچ کمکی به مبارزه حق طلبانه کارگران و توده های زحمتکش ایران نمی کند"
اولا رژیمهای امپریالیستی و ارتجاعی یک واژه انتضاعی است که به همه می توان چسباند ثانیا این مردم بدبخت برای رهایی از ظلم از چه کسی کمک بگیرند از روس از چین یا کره شمالی؟!!. یکبار هم گفتم من اگر یک مسئول سعودی بودم و این تحلیل های صد من یک غاز را از یک مردمی که خودشان را ملت می دانند آنهم 40 میلیون می دید اولین کاری که می کردم روی اسمشان یک خط قرمز می کشیدم. یادتان باشد عربستان برای پیشبرد سیاست هایش در منطقه هیچ نیازی به ملت حسین گوی و قیمه خور آذری ندارد ولی مردم آزربایجانی که خواهان آزادی

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
از اذربایجان چه کسانی به حج رفته بودند. لطفا اگر لینک خبر از این عده در دست دارید لطفا بنویسید.
تسکرلار

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
عده ای سخت می کوشن در رسانه ها، با توسل به انواع دلایل بی پایه، لباس احرام پوشیدن و به دیار عربستان رفتن برخی از فعالین سیاسی متعلق به ملت های غیر فارس ایران را توجیه کنند. اولا روشن نیست کی این افراد را به نمایندگی ملت های تحت ستم ایران انتخاب کرده است؟ ثانیا چرا این آقایان با وجود سال ها اقامت در خارج، تا کنون به فکر مکه رفتن و احرام بستن و حاجی شدن نیفتاده بودند و حالا با یک اشاره حکام عربستان، دل از کف داده، به مشتاقان سینه چاک دیدار و زیارت کعبه مبدل شده اند؟ در هر حال، رژیم عربستان سعودی نیز نظیر رژیم جمهوری اسلامی، رژیمی آزادیکش و ارتجاعی است. در مبارزه با رژیم ضد مردمی حاکم در ایرا ن، هر گونه یاری طلبیدن از قدرت های امپریالیستی و رژیمهای ارتجاعی منطقه، نه تنها کمکی به مبارزه حق طلبانه کارگران و توده های زحمتکش ایران نمی کند، بلکه

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
سلام-باتشکرازآقای چادی اگرکه این متن مشکوک ازاوباشد،خوب عزیزدلم یک ملت وقتی میخواهدسرپای خودباشدواستقلال داشته باشد،خودمیداندکه باکدام کشوردوستی نماید.
من مثل آقای یکنفربرخوردنمیکنم.شماهم یک انسان بوده ودوست داریدنظردهید؛من اشکالی نمی بینم ولی سعی کن متنی رابنویس که ارزش خواندن داشته باشد.
تورکان ایران هم اکنون همزبانان زیادی درداخل وخارج دارند،تنهادرلهجه باهم فرق دارند،مثل تورکمن های عزیزوقزاق های گرامی.ازبک های محترم.قیرقزوایغورووو..نمی دانم بعضی هاچرادست ازسرتورکیه وآزربایجان برنمی دارند.
دوست عزیز،استقلال گرفتن ویاقدرت یک کشورراقبضه کردن تاوان هم دارد.حال نفت بخردیاازسرزمین خوددربیاوردخودداند.

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
آقای چادی شما اولا ترک نیستید که در مورد مسایل داخلی ترکها نظر دهید . در ضمن چاد یک کشور آفریقایی است که هم نفت دارد هم به اقیانوس متصل است بهتر است دست از سر ما ترکها بر دارید و با استاد معنویتان جناب عبدل زابلی و نوچه ها برای همیشه به چاد مهاجرت کنید چون در آنجا به تخصص شما بیشتر از اینجا نیاز است

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
جناب yazichi
حمایت معنوی باکو و آنکارا از ما به چه درد ما می خورد بجز ساختن جامعه ای مجازی؟!
از تعارف کم کن و بر مبلغ افزا بگویید باکو مثل ایران ویزا را لغو کند و ترکیه هم با مهاجران ترک آذری حداقل مثل سوریها رفتار کند . اینها بجز استفاده از ما کار دیگری نکرده اند.
استانبول هم شهری است پر از تبعیض و فقر و اختلاف طبقاتی کافیست کمی از نقاط توریستی آن فاصله بگیرید تا مناطقی ببینید در حد پاکستان و بنگلادش البته اینها را در سریالهای ترکی نشان نمی دهند.
در ضمن شما با آن نگاه استراتژیک بفرمایید بعد جدایی مساله تامین نفت و گاز ما چه خواهد شد و نیز دسترسی به دریای آزاد!

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
حرکت ملی‌ آزربایجان نباید جو گیر رفتن برخی‌ به حج شود در حالی‌ که ما نیاز به درک (( گفتمان‌های جدید داریم به دلیل تحولات سریع خاورمیانه و دنیا )) خواسته و ناخواسته، تحت تاثیر آنها قرار خواهیم گرفت. این گفتمان‌ها کدامند؟ ۱- هر سال نزدیک به ۶۵ میلیون نفر، در اقسا نقاط دنیا، در شهرها سکنی می‌‌گزینند، تنها شهر خاورمیانه، با سابقهٔ خوب اسکان، ( Arrival City) The connection drawn between internal migration in Istanbul and Tehran استانبول ترکیه است. چرا این فاکتور برای ما مهم است؟ بی‌ آبی‌ و بی‌ ثباتی، همان تروریست‌های پ کا کا را که ادعای ارضی به خاک آزربایجان جنوبی دارند، در مقابل مردم کورد که امنیت بزودی نیاز اساسی‌‌شان خواهد شد رو در روی هم قرار خواهد داد. ۲- جامعه شاهنامه خوان نیز، در شهر نشینی ( جدا از گنده گویها و داستان سرائی‌های تاریخی و توهمات ) شکست خورده است و

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
کسانی که برای عربستان لجظه شماری می کردند نه نماینده آذرابیجان هستند نه واقعا روحیه حرکت ملی دارند. تا جایی که من می دانم ایشان اسم اش را تغییر داده و معلوم نیست کیست. شرکت یک نفر نمی تواند نمایندگی 35 ملیون باشد. جایی تاسف است عربستان و سایر عربها نمی توانند کمکی به حرکت ملی آذربایجان کنند.
باید خیلی صادقانه بگم امروز مردم عادی آذرابیجان از افرادی که ادعای داشتن حزب می کنند اگاه تر و با شعورتر هستند. من صحبتهای این مرد را گوش کردم واقعا بی سواد محض است . خودش را صاحب آذربایحان می داند.
حرکت ملی آذربایجان یگ حرکت مدنی و دمکراتیک است ما به دنبال احقاق حقوق خودمان هستیم با کسی جنگ نداریم اپر مجبور نباشیم.

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
سلام-جناب مین ائللی عزیزوقت کرده مقاله علمی ورئال شماراخواندم.همانطورکه حدس زده بودم انرژی خودرادوچندان کردم.
من مطمئنم که فرزندان آزربایجان این باردرست حرکت کرده وسنان سیاسی خودرابدستان نااهلان نسپرده اند.
شماهاواقعاافتخارآفرینان آینده ملت مظلوم آزربایجان خواهیدشد.
مابایدیادبگیریم که روی پای خودباشیم وباطناب دیگران واردچاه نشوییم.مابایدثابت کنیم که ماسیاسی هستیم ونه چریک وآنارشیسم.
مابایدیادبگیرم که وقتی ماراازدر بیرون کردندبایدازپنجره واردشویم.
مابزرگانی سیاسی همچون صمدبهرنگ داشته وبزرگانی چون ماندلا وگاندی که آنهاتوانستند،چرامانبایدنتوانیم.
بهرحال دست شمادردنکند.یاشاسون منیم ائلیمین داغ تئکین اوغول لاری.
تصویر دیرنج مین ائللی

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
آقای ع.ب.تورک اوغلی ,
از محبتتان ممنونم.

جناب یکنفر, ممنون از نقطه نظراتتان. اشاره من به فرد آتئیست آقای صدرالاشرافی نبود.

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
جناب دیرنج یک سری ایرادات اساسی بر این تحلیل شما وارد است :
1.شما گفته اید که عربستان تامین هزینه گزاف و پشتیبانی لجستیکی جنگ مسلحانه در شهرهای آزربایجان غربی برای کردها را تضمین خواهد کرد. این یک توهم است زیرا هم اکنون این هزینه ها از طرف آمریکا و اسرائیل و اتحادیه اروپامثل کمک به پ ک ک برای سایر تامین ن خواهد شد.
2.شما گفته اید که چرا سعودیها سیاست کمک به ملتها را, بهیچ عنوان بر اساس وزن و موقعیت سیاسی اقتصادی هر کدام در ایران تنظیم نکرده بودند. پاسخ اینست که آنها دقیقا بر این اساس تنظیم کرده اند. واقعیت این است که وزن سیاسی یک ملت را نه تعداد توهمی نفرات آن ملت بلکه رفتار و بینش سیاسی آن ملت تعیین می کند. این که ملت ما از نظر وزن سیاسی اینقدر ضعیف شده که عربستان آن را نمی تواند ببیند آن مشکل ماست نه عربستان. ماییم که حداقل در خارج فقط گزافه گویی می کنیم

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
سالام-یاشا منیم عزیزدیلداشیم.یاشاسون منیم ائلیمین قارتال وعاقیلی یازیچیسی.(زندباشی همزبان عزیزم.زنده باشدعقاب ونویسنده عزیزایلم).
بخداوبدین وبه انسانیت ومارکس وهگل قسم مقاله شماهنوزنخوانده ام ونظرم رادرموردمکه رفتن تعدادی نوشته وبعدتنهاپراگراف قسمت اول مقاله شماراخوانده ودانستم که چقدرعالی به این موضوع برخوردکرده اید.
بعدازظهرمقاله شما راحتماخوانده ولی باخواندن همان قسمت اول فهمیدم که چقدرعاقلانه ومنطقی به این موضوع پرداخته اید.
من نمی دانم کی این چپول های متوهم میخواهندبه مسایل علمی ومنطقی برخوردکنند؟
واقعابرای تعدادی متاسفم که نام خودرامبارزگذاشته اند.یاشاسون مین ائللی عزیز.

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
نمیدانم چرا هر واقعه ای در دنیا محتاج تعبیر و تفسیر است. در پاراگراف دوم, اوضاع جهان بخوبی توضیح داده شده و اشکال آن اینست که " سازمان دول " را " سازمان ملل " مینامند و هنوز از مائده آسمانی " حقوق بشر" ی صحبت میکنند که عملا وجود خارجی ندارد.

اما اینکه آلمان به خاطر تقاضای گاندی به انگلیس حمله کرد مساله ای قدیمی و دور از ذهن است. مساله نزدیکتر یکی نقش احمد چلبی در حمله امریکا به عراق و دیگر نقش " اپوزیسیون آزادی خواهان" لیبی و سوریه در تقاضای کمک از دشمن دشمن است.

اما راجع به " حزب دموکرات کردستان سنی نشین, تامین هزینه گزاف و پشتیبانی لجستیکی جنگ مسلحانه در شهرهای آزربایجان غربی را تضمین خواهد کرد." آیا عربستان آنقدر ابله است که این کمک را در بوق و سرنا در سفر حج اعلام کند؟ این دعوت چیزی جز آگهی تجارتی مانند آگهی پپسی کولا و یا صابون عروس و جهت دهن کجی به جمهوری اسلامی نبود. همین.