رفتن به محتوای اصلی

آلدار خلیل: حکومت سوریه می‌گوید خودمدیریتی را می‌پذیرد
14.10.2016 - 01:01

 

اوضاع سوریه بیش از گذشته وخیم شده و علت آن افزایش اختلافات نیروهای خارجی درگیر در بحران سوریه است که هر یک به منافع خود فکر می‌کنند. جنگ خارجی در سوریه پیش از این نیابتی بود اما اکنون کشورهای دیگر رأسا در خاک سوریه علیه یکدیگر می‌جنگند. سوریه میدان جنگ جهانی سوم است. در این بین ما در روژاوا و دیگر مناطق شمال سوریه موثر بوده و اداره آن را در دست داریم. 

 

بیش از 15 تا شانزده درصد خاک سوریه در کنترل ما قرار دارد. این امکان وجود ندارد که برخی در مورد سرنوشت سوریه گفتگو کنند بدون آنکه خودمدیریتی روژاوا را در نظر بگیرند. تاکنون فعالیت‌های دیپلماتیک ما مبتنی بر معرفی انقلاب روژاوا به جهان بود اما اکنون سعی در دخیل کردن آن در تحولات سوریه داریم. واقعیت اینست که دیگر نیروهای سوریه پروژەای برای حل بحران در کشور ندارند که شکست گفتگوهای ژنو ناشی از آن بود. بجز مناطق تحت کنترل ما در شمال سوریه هیچ تجربه عملی دیگر برای حل معضل وجود ندارد. دیگران یا پروژه ندارند یا قدرت کافی بر روی زمین برخوردار نیستند.  

 

روسیه و ایالات متحده امریکا نیز به دلیل پیگیری منافع خود در سوریه بخشی اصلی از مشکل هستند و از آنها به عنوان روسای مشترک بحران یاد می‌شود. پروژەهای آنها برای آیندەی سوریه منطبق با یکدیگر نبوده و هر یک خواهان اداره سوریه توسط نیروهای نزدیک به خویش هستند. روسیه اکنون از فرصت نبود امریکا و درگیری این کشور با مسئله داخلی انتخابات ریاست جمهوری استفاده می‌کند و می‌خواهد نیروهای غیرهمسو با خود در سوریه را ضعیف کند. نبرد طرفین در مرحله فینال است. 

 

تاکنون هیچ طرف خارجی مستقیما به ما اعلام نکرده که با فدراسیون دمکراتیك شمال سوریه مخالفت دارد اما در عین حال حمایت علنی خود را بیان نکردەاند. بهرشکل ما خلق‌های سوریه هستیم و به نیروی خود اتکا داریم.

 

مردم سوریه با این هدف قیام کردند که از استبداد رهایی یابند بنابراین نمی‌توان یک نظام مرکزگرای دیگر در سوریه برپا کرد. اینکه منفعت برخی طرف‌های خارجی چه نظامی می‌طلبد ماجرایی دیگر است اما ما خواهان خودمدیریتی فدرال و فدراسیون در سوریه هستیم. لابی ترکیه بیشترین تلاش را برای جلوگیری از وقوع چنین حالتی در جهان انجام داده و برخی کشورها بویژه در اروپا برای حفظ مناسبات قوی خود با آنکارا به خواستەهای آن تن دادەاند. منافع اقتصادی و مسئله پناهجویان در این مسئله کاملا دخیل است. 

 

نظام سوریه نیز در این بین یک خواسته دارد و آنهم تداوم حکومت است. برایش مهم نیست که سوریه ویران شده و باید چارەای اندیشید. با این حال  حاکمیت نهایتا راهی بجز قبول چارەیابی مسئله از طریق گفتگو با نمایندگان مردم ندارد. حکومت سوریه تاکنون موضع مثبتی نسبت به قبول فدراسیون نشان نداده و نظرش در مورد خودمدیریتی عوض شده و می‌گوید آنرا می‌پذیرد. فدراسیون را تصمیم سخت می‌داند. این اظهارات در دیدارهای دوجانبه از سوی حکومت بیان شدەاند. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
خبرگزاری فرات

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.