رفتن به محتوای اصلی

دادستان شیراز: عوامل برگزارکننده مراسم بزرگداشت کوروش در پاسارگاد بازداشت شدند
31.10.2016 - 15:32

 

دادستانی شیراز، مرکز استان فارس، از دستگیری "عوامل اصلی تجمع" روز جمعه ۲۸ اکتبر/۷ آبان، همزمان با روز بزرگداشت کوروش در پاسارگاد خبر داد. بنا بر اعلام دادستانی استان شیراز، اقدامات این افراد پیش از این از سوی دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی مورد رصد قرار گرفته بود.

علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب شیراز، روز دوشنبه ۳۱ اکتبر/ ۱۰ آبان اعلام کرد: پس از انجام تحقیقات لازم، لیدرها و سرشاخه‌های اصلی این تجمع که به سر دادن شعارهای هنجارشکنانه و ضدارزش اقدام کرده بودند، دستگیر شدند.

همزمان با روز هفتم آبان و به مناسبت بزرگداشت روز کوروش، هزاران نفر از ایرانیان در یک مراسم خودجوش در مقبره کوروش کبیر، پادشاه هخامنشی در پاسارگاد گردهم آمدند.

فیلم‌ها و تصاویر زیادی از مراسم تجمع در پاسارگاد در فضای مجازی منتشر شد. برخی از گزارش‌ها حاکی از آن بود که در همان روز برگزاری مراسم، تعدادی از تجمع‌کنندگان از جمله "محمدرضا عالی‌پیام"، شاعر طنزپرداز سیاسی، بازداشت شدند.

حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید شیعه، روز یک‌شنبه، در واکنش به برگزاری مراسم بزرگداشت کوروش کبیر، با اشاره به شعارهای برخی از حاضرین در ستایش کوروش کبیر، از مسئولانی که اجازه برگزاری این مراسم را داده بودند، انتقاد نمود.

دادستانی شیراز امروز اعلام کرد که برای عاملان برگزاری این مراسم که از قبل زیر نظر بوده‌اند، "پرونده قضایی تشکیل و وفق مقررات، برخورد قضایی لازم با آن‌ها صورت خواهد گرفت".

کوروش کبیر، بنیانگذار سلسله پادشاهی هخامنشی است. چند سالی است که برخی از گروه‌ها و افراد ملی‌گرا، روز هفتم آبان را بعنوان روز بزرگداشت کوروش کبیر برگزیده‌اند. این روز در تقویم رسمی ایران جای ندارد و از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته نمی‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
http://fa.rfi.fr/%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D9%85-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AF%D8%A

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.