رفتن به محتوای اصلی

ژنرال مایکل فلین: متحد اصلی ما ترکیه در بحران است و به حمایت ما نیاز دارد
12.11.2016 - 08:41

"جای بسی برای گفتن دارد که بسیاری از آمریکائیان واقعا نمی دانند که متحد اصلی شان ترکیه این روزها با بحران های سیاسی روبروست که ثبات سیاسی طولانی مدت این کشور را به چالش وا داشته است. رسانه های آمریکا سر وصدا در می آورند که حکومت اردوغان به سرکوب مخالفان ادامه می دهد اما این از این دید مورد ارزیابی قرار نمی گیرد.

 

ما بایستی این مسئله را مد نظر و مورد اهمیت قرار دهیم که وجود ترکیه برای منافع آمریکا حیاتی است. ترکیه در حقیقت متحد قدرتمند ما بر علیه دولت اسلامی (داعش) در عراق و سوریه بوده و همچنان منبع ثبات در منطقه خاورمیانه می باشد. این کشور همکاری مورد نیاز در عملیات های ارتش آمریکا را به خوبی فراهم می آورد. اما دولت اوباما از نزدیکی با حکومت اردوغان جلوگیری می کند. این یک سیاست نادرست و غیر عاقلانه بوده و اتحاد دراز مدت ما را تهدید می نماید.

 

بن مایه اولین اختلاف اصلی بین ایالات متحده و ترکیه فتح الله گلن می باشد که روحانی اسلامی در سایه بوده که در ایالت پنسیلوانیا اقامت می کند کسی که کلینتون رئیس جمهور قبلی آمریکا یک بارگفت که دوست وی می باشد.

 

گلن که در ظاهر خود را به عنوان یک فرد میانه رو به تصویر می کشد ولی وی یک اسلامگرای افراطی می باشد. او مفتخر است به سربازانش که منتظر دستورات وی هستند و به هرکاری که وی امر کند آنها انجام بدهند. اگر او واقعا یک فرد میانه رو از لحاظ مذهبی بود وی الان در تبعید نبود و دشمنان و مخالفان اردوغان راعلیه حکومت وی تحریک نمی کرد.

 

برای آنهایی که تفکرات سید قطب و حسن البنا بنیانگذاران و پیروان اخوان مسلمین را مطالعه کرده اند، اظهارات و فعالیت گلن بسیار نزدیک به این گروه می باشد.

 

اواخر خصوصیات سید قطب بسیار شبیه ویژگی و الگوهای گلن بود. مولف 24 کتاب در زمینه آموزش و هنر که دایره ای از روشنفکران و سیاست مداران بانفوذ در اطراف خود فراهم آورده بود. بر خلاف این عملکرد و ظاهر خوب نقاب دار نوشته های سید قطب مشوق و الهام بخشی برای گروه های تروریستی نظیر القاعده شد.  قطب در سال 1966 به اتهام تحریک به شورش اعدام گردید.

 

به همین ترتیب حسن البنا که یک مصری بود در سال 1949 فوت کرد. کسی که مرحله اول جهاد پیشگیرانه را تعریف کرد.  این تفکر در یک روند طولانی مدت و آرام  توانست بیش از یک چهارم کشور را فرا بگیرد که نیروهای اسلامگرا را برای حملات قاطعانه آماده می کرد. البنا اعلام کرد که تنها شکل قابل قبول قانون قوانین شریعت اسلامی می باشد.

 

به عقیده متخصصان جامعه اطلاعاتی، در سرتاسر اظهارات روحانی گلن در سنت قطب و البنا هم مشاهده می شد، نشانه های ترور پیدا است. در شبکه جهانی گسترده گلن تمام علائمی مبنی بر شبکه پنهانی خطرناک ترور موجود است که واشنگتن در حقیقت به اسمه بن لادن ترکیه پناه می دهد.

 

سکوت واشنگتن این ادعا را وانمود می کند با این باور که رئیس جمهور منتخب ترکیه از راه دموکراتیک، کودتای اخیر را طرح ریزی کرده، مجلس خود را بمباران کرد و باعث تضعیف اقتصاد ترکیه شد که بتواند مخالفان سیاسی خود را پاکسازی نماید.

 

این ادعای بی اساس یادآور پخش شایعات توسط دشمان ما درباره 11 سپتامبر بود که ادعا می کردند این حمله در داخل سرویس اطلاعاتی آمریکا یک برنامه ای بود برای تصاحب نفت کشورهای اسلامی  که ترتیب داده شد.

 

مالیات دهندگان آمریکا از لحاظ مالی به 160 مدرسه گلن در ایالات متحده کمک می کنند و خطرات آن را شدت می بخشند. به این مدارس ویزاهای کار اچ وان بی بیشتر از شرکت گوگل اعطا شده است. این غیرقابل تصور است که افسران آمریکایی ویزای هزاران معلم انگلیسی که زبان انگلیسی شان غیر قابل درک است تایید کرده اند. این مسئله در برنامه 60 دقیقه شبکه سی بی اس طی گفتگوی مستند با یکی از هزاران معلم آورده شده از ترکیه تایید شده است. چندین پرونده در ایالات اوهایو و تگزاس نشان از بی نظمی و بی قانونی در این مدارس حکایت دارد.

 

سرمایه گذاری همچنین به نظر می رسد مشکلی برای شبکه گلن نمی باشد. وکلای استخدام شده برای حفظ منبع مالی سودآور حکومتی که برای گلن و شبکه او کار می کنند. سازمان های خیریه با نفوذ مانند بنیاد کوس موس به حمایت مالی از مدارس زنجیره ای و خصوصی گلن ادامه می دهند.

 

در ضمن بنیاد کوس موس یکی از حامیان اصلی بنیاد کلینتون می باشد. جای شگفتی نیست که بیل کلینتون مولا گلن را دوست خود قلمداد می کند. این یک مسئله سری نیست که هما عابدین دستیار نزدیک و محرم کلینتون برای 12 سال به عنوان به عنوان کمک سردبیر برای مجله ای توسط موسسه امور اقلیت مسلمانان در لندن منتشر می شود، مشغول به کار بوده است. این موسسه تفکرات اسلام رادیکال متفکران اسلامی مانند قطب، البنا و دیگران را تا کنون ترویج کرده است.

 

جامعه آمریکایی به این مسئله باور دارند و در این عقیده نادرست آرام گرفته اند که گلن یک محقق صوفی بوده که تدریس رومی، شعر فارسی را ترویج می دهد، روی گفتگوی بین ادیان کار می کند. کار بزرگی برای جوانان آمریکایی جهت تامین آموزش با کیفیت بالا در ریاضیات، علوم و همچنین یادگیری انگلیسی می کند.

 

نگرانی از اینجا نشات می گیرد که این شخصیت در سایه به سرعت در داخل شبکه گسترده روابط عمومی و متخصصان حقوقی پنهان می گردد. او همواره یک تصویری کاذب از خود که او یک میانه رو بوده و در مقابل رهبر دیکتاتور ترکیه قرار دارد ایجاد کرده است.

 

این تصویر یادآور اشتباه بزرگ آمریکا در دوره ای می باشد که آن یکی هزینه سنگینی برای امنیت بین المللی ما در برداشت. ما همه یک رهبر آرام  و ریش دار و یک روحانی پیر در زیر درخت سیب در روستای نوفل لوشاتو در حومه شهر پاریس در سال 1978 به خاطر داریم.

 

او ادعا می کرد که مرد خداست و خواهان براندازی دیکتاتور و بازگشت مردم به قدرت است. واشینگتون به او اعتماد داشت. متاسفانه بعد از مدتی، پس از آمدن وی به قدرت از طریق انقلاب ایرانیان ما شاهد ترس و وحشت دیپلمات های خود که به مدت 444 روز به گروگان گرفته شدند، کشوری که یکی از قویترین متحدان ما در خاورمیانه بود.

 

دنیا هرگز نتوانسته از آن اشتباه غیرقابل برگشت خود را نجات دهد. آیت الله خمینی یک مرد آرام خدا در زیر درخت سیب به یکی از حامیان اصلی ترور در جهان بدل شد. سپاه پاسداران او حزب الله را ایجاد کرد که مشهورترین سازمان تروریستی در جهان بوده و در لبنان فعالیت می کند.

 

تروریست های پیرو ایدئولوژی آیت الله نظامیان آمریکایی را در عراق کشتند و هزاران سنی عراقی را قتل و عام کردند و نیروهای بی رحم قدس غیرنظامیان بی گناه سنی را در سوریه کشتند. درنهایت حکومت اسلامی داعش در پاسخ به قتل و عام و خشونت پیروان این روحانی دوست داشتنی که در زیر درخت سیب بود، بوجود آمد.

 

تاریخ برای خودش تکرار می شود زمانی که مردم اشتباهات گذشته خود را تکرار نمایند. در این زمان است که ما نگاه تازه ای به اهمیت ترکیه داشته و اولویت های خود را در این باره مدنظر داشته باشیم. نزاع و مخالفت علیه ترکیه به دور از وجدان می باشد زیرا که ترکیه متفق ما در ناتو بوده، درحالیکه واشینگتون بوسیله این منبع نقابدار ترور و بی ثباتی فریب داده می شود که  در حیات پشتی خانه ما در پنسیلوانیا لانه گزیده است.

 

ما بایستی سیاست خارجی خود را با ترکیه بر اساس اولویت های خود با شناخت ترکیه تنظیم نماییم. ما بایسته به دنیا از چشم انداز ترکیه نگاه کنیم. اگر درست باشد بعد از 11 سپتامبر ما اخباری را شنیدیم که اسامه بن لادن در یک ویلای خوب در ترکیه زندگی می کند در حالی که اداره 160 مراکز آموزش خصوصی در آمریکا بوسیله مالیات دهندگان ترک تامین می شود.

 

نیروهای افراطی اسلامگرا ایدئولوژی و خط و مش خود را از روحانیونی مثل گلن گرفته و استنباط می کنند کسی که کلاهبرداری بیش نیست. ما نبایستی برایش پناهگاه امن ایجاد بکنیم. در بحبوحه این بحران ها ضرورت دارد که ما به خاطر بیاوریم کسانی که دوستان واقعی ما هستند."

 

برای مطالعه مقاله به زبان انگلیسی کلیک کنید.

 

* ژنرال مایکل فلین مدیر سابق سرویس اطلاعات دفاعی وزارت دفاع آمریکا می باشد. 

 

گوناز تی وی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

بابک آزاد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.