رفتن به محتوای اصلی

مجلس نمایندگان آمریکا قانون تحریم‌های ایران را برای یک دوره ۱۰ ساله دیگر تمدید کرد
16.11.2016 - 03:21

مجلس نمایندگان آمریکا در نشست عصر سه شنبه خود قانون تحریم‌های ایران را با ۴۱۹ رأی موافق در برابر یک رأی مخالف، برای یک دوره ۱۰ ساله دیگر تمدید کرد. اعتبار این قانون که به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای و برنامه موشکی ایران تصویب و صنایع نفت و گاز، بانکی و نظامی ایران را هدف تحریم قرار داده است، تا پایان سال جاری میلادی بود. دولت باراک اوباما که حدود دو ماه دیگر کاخ سفید را به دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده از حزب جمهوریخواه تحویل خواهد داد، پیشتر در تلاش بود تا این اقدام کنگره را به تاخیر بیاندازد. این مصوبه پیش از تایید نهایی رئیس جمهوری باید به تصویب مجلس سنا نیز برسد. رئیس جمهوری دموکرات آمریکا – که سال گذشته با ایران به یک توافق جامع بر سر پرونده هسته‌ای آن کشور رسید – هرگز تهدید به وتوی تمدید این قانون نکرده بود و تنها گفته بود با تصویب تحریم‌های جدید مخالفت خواهد کرد.

به گزارش واشنگتن پست، مجلس نمایندگان آمریکا همچنین به تحریم جدیدی علیه سوریه رأی دادند که بر اساس آن هر کس به دولت بشار اسد در حوزه‌های مالی، مواد اولیه و فناوری خدمات ارائه کند، تحت تحریم قرار خواهد گرفت. به نوشته این روزنامه، دو مصوبه امروز مجلس نمایندگان پیامی است به جامعه جهانی درباره تمایل نمایندگان کنگره آمریکا به اتخاذ رویکردی سخت‌گیرانه تر در برابر ایران و سوریه.

به دنبال اجرای توافق جامع اتمی تیر ماه ۱۳۹۴ و آغاز روند لغو تحریم‌های هسته‌ای بین المللی اعمال شده بر ایران از زمستان گذشته، بحث و گفت‌وگو درباره لزوم تمدید قانون تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز بالا گرفت. موافقان می‌گویند این کار تضمینی خواهد بود برای پایبند نگه داشتن ایران به تعهدات خود در طول مهلت مقرر اجرای توافق موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام. مخالفان، از جمله دولت اوباما، اما معتقدند نیازی به تمدید این قانون نیست؛ چرا که ساز و کارهای لازم در توافق برای تحریم ایران در صورت تخلف از برجام در نظر گرفته شده؛ علاوه بر آن رئیس جمهوری هم از اختیارات کافی برای اعمال تحریم برخوردار است.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امرالله ابراهیمی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.