رفتن به محتوای اصلی

چرخش اسلام ترکی ترکیە بە اسلام وحشی
18.11.2016 - 23:50

 

 

بنابە برخی شنیدەها از داخل ترکیە بیش از ٩٠٠ هزارنفر از مردم ترکیە خود را برای دفاع از دولت حزب حاکم ثبت نام کردەاند. بنابە شنیدەها این جمعیت نە از تیپ بسیج مستضعفین ایران در اوایل تاسیس جمهوری اسلامی بلکە از جنس کفن پوشان ایرانی کە بهنگام تقلب انتخاباتی سال ٨٨ در ایران با قمبە و دشنە و پوشیدن کفن سفید بە خیابانها ریختند و مخالفین را مجبور بە سکوت کردند. آن عدە از تورکها نیز از آن قماشند و شاهد بودیم  کە بهنگام کودتای ١٥م جولای سربازان را در ملاعام سربریدند.

علت اینکە چرا ترکیە بە همچون گذاری افتادە کار سختی نیست و میشود از زوایای مختلف بدان پرداخت. بلحاظ تاریخی، تاریخ تورکها با کشت و کشتار آغازشدە و خشونت ریشە در فرهنگ آنان دارد. در مقاطعی تلاش کردە تا مسیر عقلانی طی نماید اما از عهدە آن برنیامدەاند. یکی از عوامل ریشە خشونت در فرهنگ تورکها را باید در هویت دینی آنان دید. تورکها بدون تکیە بر اسلام هویت ضعیفی نسبت بە ملل دیگر دارند، بە عبارتی دیگر تورکها تاریخی قبل از اسلام ندارند. در تاریخ معاصر آن کشور نیز ایدە پان تورکیستی کە آتاتورک معمار آن است بر اساس دین شکل گرفتە بود. در کتاب زندگینامە آتاتورک بقلم " به قلم لرد کين راس "  آمدە کە آتاتورک در دورە سالونیکی خاطرات تلخی از دوران کودکی داشتە و مورد تمسخر یونانیان قرار گرفتەاست. در جایی دیگر عنوان میکند کە بهنگام ورود آتاتورک بە استانبول و آشنایی با افراد همسن و سال خود موضوعاتی را با آنان در میان گذاشتە کە چرا استانبول بهشت مسیحیان  و جهنم مسلمانان است. از اینجا میتوان دریافت کە ترکیە نوین شالودە دینی داشتە است.

تلاش برای هویت ملی آنان تنها بە بهای کشتار ملل دیگر امکان پذیر بودە و قتل عام ارامنە، کوردها، و دیگر ملل و ادیان برای پرکردن عدم هویت واقعی آنان است. نکتە مهمی کە میتوان بدان اشارە کرد اندیشەهای دینی پشت کودتای ١٩٨١ است.  بنابە آماری کە در کتاب آندرەمانگو کاردار وقت کنسولگری بریتانیا در استانبول  موجود است بعداز کودتا تعداد مساجد ترکیە از ٢٤٠٠ بە ٤٨٠٠ مسجد افزایش یافت و تدریس  کتاب دینی هم بعداز کودتا بە متون درسی مدارس ترکیە درآمد.

اینک ترکیە مسیری را طی میکند کە میتوان آنرا بازگشت بە نقطە صفر نامید. تا سە سال قبل در ترکیە تنها توهین بە آتاتورک جرم محسوب میشد اما اینک توهین بە اردوغان هم جرم محسوب میشودو دهها نفر در این زمینە راهی زندان شدەاند.

تورکها در برهم زدن  قواعد بازی مهارت خاصی دارند. آنان حاضرند در مقابل تمامی حکومتها و ملل بە زانو درآیند همچنانکە بە زانودرآمدن آنان در مقابل روسیە و اسرائیل را شاهد بودیم و بە هر مورد دیگری تن در خواهند بغیر از کوردها. علت اینکە تورکها قادر بە پذیرش و تعامل با کوردها نیستند سوالات بسیاری را ایجاد میکند و بە بسیاری از سوالات پاسخ دادە شدەاست اما تنها موردی کە میتوان بعنوان نظریەای جدید ارائە داد این است کەتورکها در مقابل کورد ضعف هویتی، فرهنگی و تاریخی دارند. آنچە بنظر می آید شدت خشونت با کوردها تنها راە پایداری هویت ملی آنان است تحت لوای وطن پرستی. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

هادی صوفی زادە

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.