رفتن به محتوای اصلی

هزاران اهوازى در اعتراض به بخشنامه جديد انتقال آب كارون تجمع كردند
08.12.2016 - 23:50

هزاران اهوازى در اعتراض به بخشنامه جديد انتقال آب كارون تجمع كردند

هر بار که دولت و سپاه پاسداران میخواهد برنامه ایی علیه مردم عرب اهواز و یا دیگر ملیتها تصویب کند، هیچ اعتراضی از سوی اپوزیسیون فارس خارج نشین نمیشود، این درد را باید به کی گفت؟؟ جوانان عرب و بلوچ و کرد و غیره به بهناه های واهی و دروغ  اعدام و یا زندانی میشوند، اما کک کسی نمی گزد.

این اپوزیسیون که خود را سراسری می خواند چه فکر میکند؟ ایا با این تصور باطل به خواب میرود که مردم ایران و بخصوص ملیتها شاهد اعمال و سکوت انان نیستند، ایا خیال میکنند که زمان، به مانند 20 سال پیش است که اخبار را پنهان میکردند.

ایا تصور میکنند که با سیاست تمامیت خواهانه و حتی شوینیستی میتوانند در مناطق ملیتها حامی و یا هواداری داشته باشند، اگر کسی چنین فکری دارد، باید گفت که حقیقتا در خواب خرگوشی بسر میبرد، ملیتها از سالها پیش و با کمک سازمانهای سیاسی خود و عرصه انترنت و شبکه های اجتماعی شاهد و نظاره گر اعمال و سکوت انان هستند و از بیت و قصد انان بخوبی اگاه هستند.

فقط باید سوال کرد که ایا این به اصطلاح اپوزیسیون که در بعضی مواقع همراه و هم سخن با رژیم و سپاه پاسداران میشود، نمی داند که با دست خود دارد چه بلایی بر سر ایران می اورد؟؟!!.

هزاران شهروند عرب اهوازى، بعد از ظهر روز پنج‌شنبه در اعتراض به تصمیم دولت مركزى ايران برای انتقال آب رودخانه کارون به اصفهان تظاهرات کردند.

به گفته سازمان‌های حقوقی، انتقال آب کارون به اصفهان موجب بدتر شدن اوضاع محیط زیست در استانی می‌شود که مردم آن در شرایط ناگوار بهداشتی و فقر شدید به سر می‌برند، در حالی که استان آنها بیش از 90 درصد نفت کشور را تامین می‌کند.

منابع محلی به "العربیه.نت" گزارش داد اند كه بیش از 4 هزار شهروند و ده‌ها فعال مدنی در این تظاهرات مسالمت‌آمیز شركت كردند. جاسم شدیدزاده التميمی، نماینده سابق مردم اهواز در مجلس ایران نيز مردم را در اين تجمع اعتراضى همراهی کرد.

تظاهرکنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی به سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی، خواستار توقف پروژه‌های انتقال آب کارون، معالجه مشکلات گردوغبار و دیگر مشکلات محیط زیستی ناشی از خشکسالی و انتقال آب شدند آنها ضمن تاکید کردند که انتقال آب کارون به استان‌های دیگر از یکی سوی وخشکاندن عمدی تالاب‌ها برای تسهیل استخراج نفت کل محیط زیست را با خطرات جبران‌ ناپذیری رو به رو کرده است.

تصاویری که از این تظاهرات به "العربیه.نت" رسیده، نشان می‌دهد که تظاهرکنندگان خواستار مداخله سازمان ملل برای متوقف کردن این فاجعه محیط زیستی و نقض حقوق بشر در اهواز شده‌اند.

بخشنامه جديد دولت

دو روز پیش نیز، سازمان حقوق بشر اهواز یک سند محرمانه از حکومت ایران را منتشر کرد که نشان می‌دهد دولت حسن روحانی، طى بخشنامه اى خطاب وزارتخانه‌های ذیربط، دستور پیگیری پروژه‌های انتقال آب و تعیین بودجه لازم را صادر کرده تا پروژه‌های کوهرنگ3 و بهشت‌آباد با هدف انتقال آب رودخانه کارون به اصفهان را انجام دهند.

این سند که به امضای محسن حاج میرزایی، دبیر هیئت دولت رسیده، دستورات لازم را به وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و همچنین روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه را صادر کرده تا بودجه لازم برای انتقال آب کارون تخصیص داده شود.

سازمان حقوق بشر اهواز، در بيانيه اى گفته كه " سالانه ده‌ها هزار نفر از ساکنان روستاها و مناطق مختلف و به ویژه کشاورزان به دلیل خشکسالی گسترده ناشی از نرسیدن آب، آبیاری به هزاران هکتار از زمین‌های زارعی مهاجرت می‌کنند. همچنین گردوغبار و ریزگردها موجب افزایش آمار بیماری‌های تنفسی به ویژه میان کودکان و کهنسالان شده است."

این سازمان تاکید کرده كه " اصرار حکومت به اجرای برنامه‌های انتقال آب کارون، صدای برخی از نزدیکان و افراد رژیم را نیز درآورده است. محسن حیدری نماینده مردم اهواز در مجلس خبرگان در تعدادی از سخنرانی‌هایش با این پروژه‌ها مخالفت کرده و به این تصمیم دولت تاخته است. نمایندگان استان خوزستان در مجلس ایران نیز روز شنبه 4 دسامبر به حسن روحانی اعتراض کرده و ضمن قطع سخنرانی او در مجلس، خواستار توقف پروژه‌های انتقال آب شده‌اند.

فعاليت بين المللى  مردم عرب اهوازى‌

همزمان با تظاهرات شهروندان عرب در داخل کشور، برخی سازمان‌های اهوازی در سطح بین‌المللی نیز فعالیت می‌کنند. روز سه‌شنبه 6 دسامبر نشستی در پارلمان بریتانیا تحت عنوان " اهواز – ایران، بزرگترین فاجعه زیست‌محیطی در خاورمیانه" با حمایت و حضور تعدادی از نمایندگان حزب سبز بریتانیا، توسط "سازمان حقوق بشر اهواز" و انجمن دوستی اهوازى- بریتانیايى" برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در این نشست موضوع بحرانی تعمدی محیط زیست در اهواز، در جنوب غرب ایران را بررسی کردند و تعدادی از کارشناسان بر وجود این فاجعه زیست‌محیطی در اقلیم که موجب خشک شدن رودها و تالاب‌ها شده، تاکید کردند که بر اساس سیاست‌های حکومت ایران که از دو دهه پیش آغاز به نابودی محیط زیست از طریق تغییر مسیر رودها و خشکسالی انجام می‌شود، موجب نابودی کشاورزی اهواز شده است. این در حالی است که پیش از جنگ ایران و عراق، این مناطق از بهترین مناطق تولید محصولات کشاورزی در خاورمیانه بود.

در این نشست خانم جینی جونز، نماینده مجلس اعیان بریتانیا و رئیس حزب سبز سخنرانی کرد و گفت: شرکت‌های نفت بین‌المللی، با توجه به تسهیلاتی جدیدی که ایران به آنها می‌دهد به سوی اهواز سرازیر شده‌اند و این در حالی است که منطقه به دلیل برنامه‌های رژیم از جمله ساخت سد بر روی مهم‌ترین رودهای اقلیم از جمله کارون و کرخه و انتقال آب رودخانه‌ها به مناطقی که حاکمیت ترجیح می‌دهند، دچار مشکلات زیست محیطی شده و در نتیجه این برنامه‌ها، یکی از بزرگ‌ترین مناطق اصلی کشاورزی در ایران، دچار خشکسالی شده است".

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
حزب تضامن دمکراتیک اهواز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.