رفتن به محتوای اصلی

اخراج یک تماشاگر عرب فوتبال، از استادیوم به دلیل اعتراض به پروژه‌ انتقال آب کارون به اصفهان
19.12.2016 - 01:54

حتی یک حرکت فرهنگی هم از سوی دستگاههای امنیتی و رژیم ایران در اقلیم اهواز تحمل نمیشود، جو امنیتی سنگین نفسها را گرفته است، اما از سوی دیگر تنفر و اعتراضات را نه تنها سد نکرده، بلکه چندین برابر کرده است، موضوعی که نظام دیکتاتوری و فاسد ایران بخوبی از ان با خبر است، اما قادر نیست ان را حل کند، زیرا سرکوب مردم و طلبات فرهنگی و اجتماعی انان را برای بقای نظام خود خطرناک میداند.

وضعیت بلوچستان و کردستان و اذربایجان و تحرکات فرهنگی و اعتراضات مردمی در این اقلیمها هم دست کمی از اقلیم اهواز ندارد و جالب است که حضور نیروهای سرکوبگر سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات هم در این مناطق افزایش نشان میدهد.

نیروی انتظامی ایران، یک فعال اجتماعی اهوازی را که در حین یک مسابقه فوتبال، یک پلاکارد حاوی شعار اعتراض به پروژه‌های انتقال آب کارون در دست داشت، از ورزشگاه الغدیر اهواز اخراج کرد.

مسعود کنعانی، فعال محیط زیست و کنشگر اجتماعی اهوازی که از او با نام «خادم النخیل» نیز یاد می‌شود، جمعه 16 دسامبر هنگام بازی فوتبال میان تیم‌های فولاد اهواز و صنعت نفت، از ورزشگاه الغدیر اهواز اخراج شد. دلیل اخراج او از ورزشگاه، در دست داشتن پلاکاردی اعتراض به تصمیم دولت برای انتقال آب از سرچشمه‎های کارون، عنوان شده است.

یک شاهد محلی به «العربیة.نت» گفت: «خادم النخیل در حالی که پلاکاردی حاوی شعار "ندای هر خوزستانی، کارون باید بمانی" را در دست داشت، در میان تماشاگران نشسته بود. با آغاز همراهی با او از سوی تماشاگران و سر دادن شعارهای اعتراضی مسالمت‌آمیز از سوی آن ها، چند نفر از نیروهای انتظامی، در میان اعتراض شدید تماشاگران، این فعال اهوازی را از ورزشگاه اخراج کردند. کنعانی پیش از اخراج، تلاش کرد برای ماموران شرح دهد که اعتراض مسالمت‌آمیز او یک حرکت اجتماعی است ولی نیروی انتظامی به این بهانه که حرکت او سیاسی است، او را اخراج کرد».

در روزهای گذشته انتشار یک نامه محرمانه با امضای دبیر هیات دولت خطاب به وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت و همچنین روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برای پیگیری و تخصیص اعتبار پروژه‌های انتقال آب رودخانه کارون به اصفهان، اعتراضات مردمی زیادی را در پی داشته است. در همین رابطه نمایندگان استان اهواز در مجلس ایران، سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در مجلس را قطع کرده و به نشانه اعتراض در مقابل او تجمع کردند.

در موردی مشابه،
هفته گذشته نیز فدراسیون فوتبال ایران سر دادن شعار «خلیج عربی» از سوی هواداران تیم تراکتور سازی در ورزشگاه آزادی را یک کنش سیاسی تلقی کرده و این تیم را به «عواقب سنگینـ تهدید کرد.

لازم به ذکر است، در حالی این حرکت اعتراضی شهروندان اهوازی سیاسی تلقی می‌شود که چندی پیش فیفا، فدراسیون بین‌المللی فوتبال، ایران را به دلیل برگزاری مراسم تاسوعا در ورزشگاه آزادی در جریان بازی با کره جنوبی، 45 هزار فرانکی جریمه کرد. رئیس فدراسیون فوتبال ایران پیش از بازی با کره گفته بود: «ما حسینیه صدهزار نفری در ورزشگاه آزادی تشکیل می‌دهیم».

سایت حزب تضامن اهواز

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
کنگره ملیتهای ایران فدرال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.