رفتن به محتوای اصلی

لحظه به لحظه با حمله احتمالی تروریستی در برلین: ۹ کشته و ۵۰ زخمی
مظنون دستگیرشده پناهجویی با چندین هویت است
19.12.2016 - 23:17

 

 پلیس می‌گوید که جزییات این حادثه هنوز روشن نیست، اما شواهد حکایت از یک حمله تروریستی با انگیزه اسلام‌گرایانه دارند.

• دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد که تمام کشورهای اروپایی آماده کمک به آلمان در رابطه با حادثه مرگبار در برلین هستند.

۲۲:۲۵

• برخی از منابع خبری احتمال "حادثه" را هنوز منتفی نمی‌دانند. اما هنوز ارزیابی قطعی مقامات پلیس اعلام نشده است.

• به گفته مسئول شرکت لهستانی که صاحب این کامیون است، تماس تلفنی با راننده از ساعت ۱۶ قطع شده بود.

ساعت ۲۲:۱۵ (به وقت آلمان)

• به گفته وزیر دادگستری آلمان رسیدگی به حادثه برلین بر عهده دادستان کل آلمان گذاشته شده است.

• پلیس از ساکنان مناطق اطراف بازار کریسمس برلین خواسته است که از خانه‌های خود بیرون نیایند.

• بنا به گزارش خبرگزاری رویترز کمک‌راننده که همدست احتمالی راننده بوده، کشته شده است.

۲۲:۱۰

• آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در تماس مستقیم با میشائل مولر، شهردار برلین و توماس دمزیر، وزیر کشور آلمان است تا در جریان تازه‌ترین تحولات قرار گیرد.

۲۲:۰۵

• پلیس اعلام کرده است که راننده کامیون را بازداشت کرده است.

• برخی رسانه از کشته شدن یک مظنون خبر داده‌اند. 

• میشائل مولر، شهردار برلین در محل حادثه حضور یافته و ناظر بر کمک‌رسانی به مجروحان و خانواده قربانیان است.  او گفت که از این حادثه در مرکز برلین شوکه شده است.

کامیونی که در بازار کریسمس برلین فاجعه‌آفرین شد

۱۹:۲۰

روزنامه برلینر مورگن پست به نقل از منابع پلیس اعلام کرده که این حادثه حمله‌ای تروریستی بوده است. در برلین بازارهای کریسمس متعددی وجود دارند، اما این بازار کریسمس در کنار کلیسای معروف برلین (کلیسای یادبود قیصر ویلهلم) در قلب پایتخت آلمان قرار دارد.

بسیاری از خیابان‌های اطراف بازار کریسمس بسته شده‌اند. صدها مامور پلیس و آتش‌نشانی در محل حادثه حضوردارند.

برخی رسانه‌ها شمار کشته‌شدگان را بیش از آمار پلیس اعلام کرده‌اند. بنا به گزارش رسانه‌های آلمانی راننده کامیون متواری است. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهند که بخش‌هایی از بازار کریسمس تخریب شده است.

نمایی هوایی از محل وقوع حادثه در نقشه برلین

به گفته یک  شاهد عینی کامیون شماره لهستانی داشته است.

بنا به گزارش پلیس دست‌کم ۹ نفر کشته‌ شده‌اند. شمار مجروحان نیز۵۰ نفر اعلام  شده است.

به گفته منابع امنیتی آلمان یک مظنون در رابطه با حمله تروریستی برلین بازداشت شده است.

هنوز مقامات رسمی جزییات بیشتری درباره این حادثه منتشر نکرده‌اند.

*****************************

به گزارش رسانه‌های آلمان، فرد مظنون به راننده کامیون که از سوی پلیس دستگیر شده، تبعه پاکستان و پناهجویی با چندین هویت است. او سال گذشته از مسیر بالکان وارد آلمان شده است

Deutschland Anschlag mit LKW auf Weihnachtsmarkt in Berlin (Reuters/P. Kopczynski)

 

ساعت ۸:۰۵
 روزنامه آلمانی "دی ولت" در سایت خود خبر داد که یک واحد ویژه پلیس به یک "آشیانه‌ی هواپیما" در فرودگاه تعطیل شده‌ی تمپل‌هوف در برلین هجوم برده است. در آنجا شمار زیادی پناهجو به‌طور موقت به سر می‌برند. گفته می‌شود که این واحد ضربتی پلیس ردی مهم را دنبال می‌کند. مقامات پلیس از اظهار نظر در ارتباط با این خبر خودداری کرده‌اند.

ساعت ۷:۵۸
 به گزارش خبرگزاری آلمان، فرد مظنونی که در ارتباط با حمله به بازار کریسمس برلین بازداشت شده، از چندین هویت استفاده کرده است. از این رو به سختی می‌توان به هویت دقیق او پی برد. خبرگزاری آلمان همچنین گزارش داده که فرد مزبور در یکی از اقامتگاه‌های پناهجویان در آلمان به سر می‌برده است.

ساعت ۷:۱۸
 شهردار نیس در فرانسه حمله مرگبار کامیون به بازار کریسمس در برلین را به سوءقصد تروریستی نیس شبیه دانسته است. او در پیامی در شبکه توئیتر از "عملکردی یکسان، خشونت کورکورانه یکسان و تنفری یکسان از انسان‌های خوشبخت" سخن گفت. در جریان سوءقصد نیس که در ۱۴ ژوئیه سال جاری میلادی روی داد، کامیونی به توده‌ای از مردم حمله کرده و و با زیر گرفتن آنان ۸۴ نفر را در کام مرگ فرو برده بود.

ساعت ۷:۰۵
شبکه رادیویی rbbb با استناد به محافل امنیتی آلمان گزارش داد که فرد مظنونی که توسط پلیس در ارتباط با حمله برلین بازداشت شده و راننده کامیون بوده است، اهل پاکستان است. گفته می‌شود که او در تاریخ ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۵ از طریق شهر مرزی پاسائو وارد خاک آلمان شده و همچنین در طی یک سال گذشته چند بار مرتکب جرائمی کوچک شده بوده است.

پیام پلیس برلین

پلیس برلین بامداد روز سه‌شنبه (۲۰ دسامبر/ ۳۰ آذر) با انتشار پیامی در توییتر نوشت که تمامی عملیات پلیس در رابطه با "حمله تروریستی احتمالی" در میدان برایت‌شاید این شهر با شدت تمام و مراقبت‌های ضروری در جریان است.

مقامات پلیس شامگاه دوشنبه گفته بودند که نمی‌توانند با قطعیت حادثه رخ‌داده را "تروریستی" ارزیابی کنند. 

بیشتر بخوانید:  حادثه مرگبار در برلین: ۱۲ کشته و ۵۰ زخمی

در این میان تحقیقات بیشتر پلیس حاکی از آن بوده است که مردی که جسدش در کامیون پیدا شده، به هنگام رانده شدن خودرو به میان جمعیت پشت فرمان حضور نداشته است. هویت این مرد لهستانی اعلام شده است. کامیون مورد نظر نیز در لهستان پلاک شده و متعلق به یک شرکت حمل و نقل لهستانی است.

وزیر امور داخلی ایالت نوردراین وستفالن با استناد به اطلاعات به دست آمده حمله برلین را "اقدامی تروریستی" ارزیابی کرده و ازتقویت حضور نیروهای پلیس در بازارهای کریسمس این ایالت خبر داد.

به گفته رالف یگر، نیروهای پلیس در صورت لزوم با جلیقه‌های ضدگلوله و مسلسل دستی در میان جمعیت گشت‌زنی خواهند کرد. با این حال پلیس برلین هنوز با قطعیت از تروریستی بودن این حمله سخن نگفته است.

توماس دمزیر، وزیر کشور آلمان شامگاه دوشنبه در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون آلمان گفت که در حال حاضر مایل نیست از کلمه "حمله تروریستی" استفاده کند "با اینکه بسیاری از شواهد دال بر صحت این موضوع دارند".

یکی از مقامات شرکت حمل و نقلی که کامیون مورد نظر به آن تعلق داشته به یک وبسایت خبری گفته که داده‌های جی‌پی‌اس کامیون نشان داده که خودرو در روز دوشنبه سه مرتبه استارت زده شده است. به گفته رئیس این شرکت حمل و نقل "به نظر می‌رسد یک نفر با تلاش برای روشن کردن کامیون قصد تمرین راندن با آن را داشته است".

به گفته رئیس این شرکت لهستانی، آخرین بار راننده لهستانی این کامیون در ساعت ۱۶ روز دوشنبه (۱۹ دسامبر) با او تماس گرفته و گفته است که باری که از مبدأ ایتالیا حمل می‌شده باید روز سه‌شنبه در برلین تحویل داده شود و او خودروی باری را روبروی شرکت مقصد پارک کرده است. راننده کامیون ظاهرا گفته بود که این محله پر از مسلمان است و تنها آلمانی همان مسئول شرکت مقصد است.

در ساعت ۱۹:۳۴ دقیقه خودرو بار دیگر روشن شده و حدود ساعت ۲۰ جمعیت در بازار کریسمس را زیر گرفته است.

صاحب شرکت حمل و نقل پیش‌تر گفته بود که از عصر روز دوشنبه هیچ‌تماسی با راننده خودرو نداشته است.

 شمار کشته‌شدگان این واقعه تا کنون ۱۲ نفر اعلام شده است. پلیس شامگاه دوشنبه یک مظنون را در نزدیکی محل وقوع حادثه دستگیر کرده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
DW

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.