رفتن به محتوای اصلی

ايرانيّت در دادگاه آزربايجانچيليق
15.01.2017 - 07:59

آزربايجانچيليق در درون يك مجادله ى طولانى مدت زاده شده نه در درون امنيت. جغرافياى اين مجادله مشخص است. يك توركچو در آنكارا و در بطن امنيت با يك توركچو در تبريز و در بطن مجادله، تابع جغرافياى محتوم خويشند. بعضى از دوستان، آزربايجانچيليق را رو دروى توركچولوك تصور نكنند. آزربايجانچيليق درگير اشغالگرىِ زبان مسلط است و در بطن اين درگيرى تعريف مى شود. در اين گير و دار، ايرانيت مشغول تهاجم به ديگرىِ ترك آزربايجانى و زندانبان اوست. در برابر اين تهاجم، آزربايجانچيليق دفاع از خويشتن و ديگرى مى باشد. جغرافياى آزربايجانچيليق خارج از دنياى توركچولوك نيست اما بايد قبول كنيم كه بخش اعظم آن در اسارت سلطه مى باشد. در سرزمين ممالك محروسه، توركچولوك به مثابه آزربايجانچيليق، نظريه اى براى رهايى است. 

وقايع و مواضع بخش سانسور شده و استعمار شده ى توركچولوك با بخش آزاد و مستقل آن متفاوت است. آزربايجانچيليق زاده ى ضرورت همين تفاوت است. آزربايجانچيليق بر اساس مجادله ى شهرهاى درگير با سلطه شكل گرفته است. تبريز، اروميه، اردبيل...
آزربايجانچيليق نظريه اى براى گريز از دنياى توركچولوك نيست بلكه نظريه اى براى پيوستن به آن است، بخشى از آن است. نظريه اى براى آزادى است. 
آزربايجانچيليق زاده ى سلطه ى ايرانيتى است كه تقابل هويت ها را تقابل اهورا و اهريمن تلقى مى كند. در درون اين موقعيت ها و مواضع است كه آزربايجانچيليق زاده مى شود. 
آنهايى كه داستان را فراروايتى مى كنند به دليل ترسشان از دلايل آزربايجانچيليق است.

تازگى و تغيير زبان تركى در " آزربايجانچيليق " يكى از اساسى ترين كارهايى است كه زبان سلطه و سنت را پس مى زند. گريز از تركيبات زبانى و كلمات و اسامى فارسى كه به مرور زمان توسط آموزش و پرورش ، و صدا و سيما بر ما تحميل شده يك نمونه از تغيير و تازگى زبانى است.

ما به بازخوانى و بازبينى و بازتاب خوب در درون آزربايجانچيليق احتياج داريم. نقد علمى و سالم اگرچه مخالفانى از جنس لمپنيسم و حاشيه سازى و علم ستيزى خواهد داشت، اما ما را در تبيين و بسط جايگاه آزربايجانچيليق يارى خواهد نمود. نسل نو اخيراً بر سر مسائلى همچون فراكسيون و اصلاحات و انتخابات، ايرانيّت را در دادگاه آزربايجانچيليق بازجويى كرد. اين روش به ما جسارت خوب ديدن و سالم انديشيدن را مى دهد. نبايد فراموش كرد كه ايرانيت با بازيهاى سياسى مى خواهد مفاهيم آزربايجانچيليق را غارت كند. بايد هوشيار باشيم. 
آزربايجانچيليق از آنجا كه بر پايه ى انديشه هاى مكتب تبريز استوار است خواهم كوشيد تا در آينده از مكتب تبريز بيشتر بنويسم.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محمدرضا لوایی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.