رفتن به محتوای اصلی

در آستانە نشست آستانە،
16.01.2017 - 23:53

 

درصورت عدم تاخیر، تقریبا یک هفتە آغاز  مذاکرات صلح طرفهای درگیر سوریە در آستانە پایتخت قزاقستان باقی ماندە است. سە کشور روسیە، ترکیە و ایران  از مبتکران آمادەسازی برای  پروسە صلح سوریە بودە و اگرچە آنان تاکید کردە  نشست آستانە بمعنی رد مذاکرات ژنڤ  بە سرپرستی سازمان ملل نیست اما در واقع خارج از آنهم نیست.  اگرچە نقطە مشترک هر سە کشور حفظ تمامیت ارضی سوریە و شکست تلاشهای امریکا در سوریە است اما تمام شواهد نشان میدهد کە با وجود بی اعتمادی شدید میان آنها نە حفظ چارچوب جغرافیایی سوریە در توان آنهاست و نە بە آسانی قادر بە خروج از بحران سوریە هستند. اگرچە احتمال میرود آتش بس ایجاد  دوام آورد اما  امیدی بە پیشرفت در مذاکرات صلح نیست. با این وجود عواقب نشست آستانە و اوضاع بعداز آن چگونە خواهد بود جای تامل و بررسی است.

هر سە کشور یادشدە کە درگیر اصلی بحران سوریە هستند بە اقتصاد و امنیتشان آسیب وارد شدەاست. روسها خارج از هزینە نظامی و انسانی کە در بحران سوریە متحمل شدە مورد تحریم کشورهای غربی نیز قرار گرفتە است. اقتصاد ترکیە تحت تاثیر بحران سوریە ضربە دیدەاست و موضوع سوریە بە نگرانی جدی جامعە ترکیە درآمدە است.

ایران بعنوان یکی از طرفهای درگیر جنگ سوریە کشاکش جدی با مواضع ترکیە دارد بهای مادی و انسانی زیادی پرداخت نمودە تا جائیکە بنا بە برخی آمارها بیش از ٢٠٠٠ نظامی ایران در جنگ سوریە کشتەشدەاند. تلاش تورکها این است کە در نشست آستانە ایران را بە حاشیە برانند و دست او را در مسئلە سوریە کوتاە نمایند.  نزدیکی هرچە بیشتر روسیە بە ترکیە بە نگرانی ایرانیها افزودە است. تصور ایرانیان این بود کە نزدیکی ترکیە بە روسیە از روی ضعف و احساس خطر از ناحیە امریکاست. اگرچە این مورد حقیقت دارد اما بنظر میرسد نزدیکی بیشتر ترکیە بە روسیە فراتر از سطحی است کە ایرانیان تصور میکردند و نزدیکی آن دو کشور بە دغدغە جدی مقامات ایران درآمدە و این نگرانی بیشتر از روی پشت پا زدن رسیە بە ایران است. از نگاە ایرانیان نزدیکی بە ترکیە برای روسها مهمتر و بیشتر با منافع ملی آنان همخوانی دارد.  

با وجود پیچیدەگیهای بحران سوریە و  توام با نگرانی کشورهای مورد اشارە، آنگونە در فضای رسانەای القا میشد کە کنفرانس آستانە بمنظور بە حاشتە راندن امریکا از قضیە سوریە انجامیدە است اما در واقع امریکا با کمترین هزینە انسانی و مادی برندە جنگ سوریە است. نیروهای امریکا در همکاری با  نیروهای کورد در صدد پاکسازی مناطق تحت تسلط داعش هستند و تاکنون مناطق بسیار وسیعی از استان رقە توسط نیروهای یگانهای مدافع خلق پاکسازی شدەاست.  آنچە امریکا در همکاری با کوردها در مناطق رقە و دیرالزور انجام میگیرد  نە  آزادی کوردستان از نظر کوردها و نە جنگ علیە داعش برای امریکاست بلکە تسلط  امریکا بر مسیر انتقال انرژی در درازمدت است.

در این گیرودار دولت بشار اسد با بازپسگیری دوبارە حلب خودرا برندە میدان می بیند. کسیکە از سقوط حتمی حاکمیتش توانستە  بر بخش مهمی از سوریە تسلط پیدا کند. اینک در موقعیتی است کە تجزیە کشورش نیز زیاد برایش مهم نیست.

از این جهت کە ترکیە میداند منافع امریکا تنها در صورت تجزیە سوریە میسر میگردد بە روسیە پناە بردەاست. تورکها خوب میدانند کە تجزیە سوریە خارج از تشکیل کشور کوردی کە امنیت ملی آن کشور را بە مخاطرە می اندازد، دست ترکیە را نیز از جهان اسلام کوتاە می نماید.

روسها در جنگ سوریە هزینە زیادی پرداخت کردە و تبعات جنگ برای آن کشور دردسرساز شدەاست. الویت قطعی روسیە همانند ایران و ترکیە حفظ تمامیت ارضی سوریە نیست بلکە آنان نیز همانند دولت سوریە خواهان حفظ پایگاههای نظامی خود در سوریە علوی هستند. بخشهای دیگر سوریە جهت معاملە با امریکا نگەداشتە شدەاست.

 تجزیە سوریە برای ایران بمثابە بە خطر افتادن امنیت ملی آن کشور و زمینە تجزیە ایران در درازمدت است. نجات هرکدام از دو کشور ایران و ترکیە در بحران کنونی منطقە منوط بە تطبیق سیاست خود با کوردهاست. هرکدام از دو کشور  ترکیە یا ایران با کوردها خود را تطبیق دهند برندە بحران خاورمیانە خواهند بود. 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

هادی صوفی زادە

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.