رفتن به محتوای اصلی

سه پرسش و پاسخ در مورد انرژی هسته ای آلمان [2]
29.01.2017 - 12:39

 

 

سئوال دوم:  بیشترین میزان انرژی تجدیدپذیر تولیدی آلمان مربوط به کدام تکنولوژی‌ها (باد، خورشید، امواج، جز و مد، ژئوترمال...) است؟

پاسخ : طبق داده های وزارت اقتصاد و انرژی آلمان انتشار یافته در آگوست ۲۰۱۶ م. و همانطور  که در جدول و در دیاگرامها میتوان برداشت کرد، بیشترین میزان تولیدی و مصرفی انرژی تجدید پذیر در سال گذشته از انرژی باد بوده است که از این 42.3% انرژی بادی 37.9% آن از توربین های بادیِ فراساحلی و 4.4% آن از توربین های ساحلی نصب شده بدست آمده است.

 در ردهءِ دوّم بیو انرژی به میزان 22.8% است که از طریق مواد سوختی بیو است که در اشکال مختلف کسب میشود. در رده سّوم فتوولتایک 20.7% است که در اینجا فقط استفاده از انرژی آفتاب برای کسب برق(Photovoltaisch) را نشان میدهد و دو بخش دیگر Solarthermisch و   Photochemischرا در بر نمیگیرد.در ردهء چهارم انرژی آب قرار داد.

استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر جامعهء انسانی را از مراحل اولیّه اجتماعی شدن و در تمدن سازی خود از دوران تکاملی آغازین تا به امروز همراهی کرده است. منابع تجدید پذیر انرژی مانند: نفت، گاز، ذغال سنگ، و هیزم و چوب و غیره چیزی نیست جز همین انرژی خوشیدی ذخیره شده در اشکال دیگر از زمانهای بسیار دور و نزدیک است. استفاده از انرژی باد و آب هم تاریخی به درازای پنج هزار سال قبل از میلاد دارد، هیزم و چوب که همان بیو انرژی امروزی است.

در حقیقت پروسهء استفادهء انسانها از انرژی در آینده ای نه چندان دور به همان نقطهء آغازین اولیّهء رو در روی خود با طبیعت باز خواهد گشت، با این تفاوت که امروز به آن رشد و تکتولوژی دست یافته است که با آن بتواند مستقیم از خورشید و از سایر منابع دیگر انرژی تجدید پذیر را بدست آورد.

 

در دیاگرام بالا مقدار درصد انرژی از سوختن زباله 3.1% و از طریق تصفیهء فاضل آب 0.7 و انباشت زایدات 0.2 % . انرژی زمین گرمایی  0.1  رسم نشده است

سئوال سوم: بهره‌وری انرژی در کشوری مثل آلمان بر چه پایه و اساسی است و تاثیر این بهره‌وری در میزان مصرف انرژی در آلمان چقدر است؟

پاسخ: میزان و چگونگی بهره وری از انرژی در آلمان روندی همسو با سیاست گذاریهایِ ملّی و اینترناسیونالِ حکومتهایِ آلمان و بستگی به برنامه ریزیها در حوزهءِ اقتصادی و تولیدی و در مسیرِ رشد و توسعهءِ پایدار در بخش دولتی و خصوصی، از سویی تابعِ متغیّری از قراردادهایِ بین المللی در موردِ جلوگیری از گرمتر شدن اتمسفر کرهءِ زمین زیر دو درجه و بهبودِ محیط زیست میباشد که در این زمینه کشور آلمان تلاش بر آن دارد الگویی برای سایر کشورها باشد، که در واقع چنین هم هست.

بطور مختصر و کوتاه، کشور آلمان برای گذار از انرژی اتُمی و فسیلی به انرژی تجدید پذیر(انرژی سبز) تا سال 2050م. که باید بیش از 80% برق و انرژی مورد نیاز خود را از طریقِ انرژیهای تجدید پذیر تأمین کند، اکنون در سه عرصه فعال هست:

1-  حکومتهایِ کشور آلمان سرمایه گذاریهای کلان در بخشهای پژوهشی و نوآوری همه جانبه و در سطح بالا یی را برایِ اختراعات و کشفیاتِ جدیدِ منابعِ انرژیِ بدونِ وابستگی به انرژیِ فسیلی و به انرژیِ هسته ای را سامان داده است. برای دستیبابی به این هدف از پایین ترین دستگاه و ابزار از کوچکترین لامپ و بخاری و ابزارهایِ خانگی گرفته تا مدرن ترین و پیچیده ترین تکنولوژی و دستگاههایِ عظیم تولید برق و کسب انرژی در دستور کار قرار گرفته است.

در صنعت و تکنولوژیِ ماشین و اتومبیل سازی با هر گونه وسایلِ حمل و نقلِ زمینی و هوایی تلاش بر آن شده است که با کمترین مصرفِ انرژیِ سوختی اکتفا شود، در ساخت اتوموبیل های کم مصرف و ماشینهای الکتریکی و گازی و تولیدِ ماشینهای دو سیستمی(Hybrid system) سرمایه گذاری و تصمیمات جدی گرفته شده است. یا تبدیل کردنِ گازها به موادِ سوختی برای جایگزین بنزین را رونق داده، تولیدِ بیو دیزل، یا پیشرفته تر کردنِ تکنولوژیِ و دستگاهها و ماشینها برای کسب انرژیِ تجدید پذیر از طریقِ:

انرژی خورشید (Solarenergie)، گرمازمینی(Geothermie)، باد(Windenergie)، آب(Wasserkraft)، بیو انرژی (Bioenergie)، پُمپ های گرمایی و حرارتی (Wärmepumpe)، تولید انواعِ ترمودینامیکیِ همزمان گرما و برق (Kraft-Wärmekopplung)، پیل های سوختی(Brennstoffzelle)، و غیره است.

2- شاید چنین تصور شود که در یک کشور پیشرفته مانند آلمان بخش زیادِ انرژی در بخشهای صنعتی، فنّی، تولیدی، ماشین سازی، و تکنولوژیهای دیگر مصرف میشود، در صورتیکه در آلمان درصد بالای مصرف انرژی گرمایی در اماکن مسکونی و غیر مسکونی عمومی است. نزدیک به 2/3 و یا رقمی از 40% تا 60% از انرژی مورد نیاز کشور آلمان در مصرفِ گرم کردنِ خانه ها و آب گرم مورد نیاز، در واحدهایِ مسکونیِ کوچک و بزرگ، در اداره جات، در ساختمانهای دولتی و غیر دولتی، در مدارس، دانشگاهها،...،  و سایر احتیاجات روزمرهءِ دیگر بکار گرفته میشوند.

به همین جهت در تاریخ یکم فوریه 2001 میلادی حکومتِ وقتِ آلمان قوانینی را تحت نام "نظم و قانون صرفه جویی در انرژی" (ٍEnEV) Energieeinsparverordnungدر امور ساختمانی و شهر سازی تصویب کرد. این قوانین در راستای عملی کردنِ اهداف نهایی انرژی 2050 م. است. نرمها و قوانین صرفه جویی در انرژی(EnEV) برای ساختمانهای مسکونی و غیر مسکونیِ عمومی متفاوت میباشد که هر دو سال یکبار تغییراتی را در جهت صرفه جوییِ بیشتر در انرژی مورد مصرف و چگونگیِ کیفیّتِ ساختمان سازی و شهر سازی با بکار گیری جدیدترین طرحهایِ آرشیتکت و معماری با مصالح ساختمانی و تولید وسایلِ جدید برای ایزوله کردن ساختمان(بکارگیری عایق های حرارتی) در مقابل سرما و گرما، همراه با مدرنترین دستگاهها و دست آورهای تکنولوژی های گرمایی و سرمایی را در خود جای میدهد.

برای ساختن خانه های مسکونیِ نو و پروژه هایِ کوچک و بزرگ دولتی و غیر دولتیِ مسکونی و غیر مسکونی و یا صنعتی و تولیدی، نرمها و قوانینی در مورد میزانِ حداقل و حداکثریِ مصرفِ انرژیِ سالیانه تدوین شده است که با رعایت نکردنِ آنها هرگز اجازهءِ ساخت به آنها داده نمی شود. این ساختمانها و پروژه ها باید طبق "قوانین گرما از طریق انرژی تجدیدپذیر

" (Erneuerbare-Energien-Wärmegesetz -EEWärmeG) حداقل از 15 و در بعضی مواردتا 50 % از انرژیِ موردِ نیاز سالیانهءِ خود را از طریقِ انرژیهایِ تجدید پذیر بطور مستند در طرحهای ساختی و عملی از سویِ مهندسین و کارشناسانِ تأیید و شناخته شدهءِ انرژی به اداره مسکن و شهر سازی ارائه داده شوند.

تعمیر و بازسازی خانه هایِ قدیمی باید مطابقِ نرمها و قوانینِ روزِ انرژی، صورت پذیرند. از سوی متخصصین و کارشناسان انرژی برای ساختمانها و اماکن مسکونی و غیر مسکونی شناسنامه ای صادر میشود که در آن وضعیّت و میزان مصرف سالیانهء انرژی آنها در آن قید شده است. این شناسنامه هایِ انرژی در قمیت گذاری و در خرید و فروش و یا در اجاره دادنِ این ساختمانها نقش موثری را ایفا میکنند. در بسیار موارد صدور این شناسنامهء انرژی امری حقوقی و اجباری است

اضافه بر اینها حکومت مرکزیِ  آلمان با ایالتها و و در مواردی اتحادیّهء اروپا امتیازات و کمک هایِ مالیِ ویژه ای را برای ساختمانها و پروژه هایی که نرمها و قوانین صرفه جویی در انرژی(Energieeffizienz) را رعایت کرده اند در نظر گرفته اند.

وزارت اقتصاد و نظارتِ آلمان (BAFA) Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle یکی از این منابع کمکی است. این وزارتخانه نرمها و قوانین مخصوص بخود را دارد که نسبت به قوانین(EnEV) ادارهء مسکن و شهر سازی رادیکالتر میباشد. با رعایت کردن  مقدار ارزشی نرمها و بکار گیری دستگاههای موردِ تأیید  این وزارتخانه(BAFA) در امر ساختمانهای مسکونی و عمومی یارانه های مشروطِ چندی را برای تشویق صاحبان آنها ارائه میدهد.

بطور مثال: برای نصب از ۳ تا ۱۰ مترمربع کلتکتور گرمایی خورشیدی ۵۰۰ یورو یارانه داده میشود، از ۱۱ تا ۴۰ متر مربع کلتکتور گرمایی خورشیدی در مقابل هر متر مربع ۵۰ یورو یارانه پرداخت میشود. در مقابل نصب بخاری مدرن تا ۴۰۰۰ یورو یارانه داده میشود. یا ۶۰٪ از مخارج ارزیابی و گزارش یک نفر مشاور و کارشناس انرژی از یک خانه و از واحدهای بزرگتر را "وزارت اقتصاد و انرژی" پرداخت میکند. هزینهء یک ارزیابی فقط برای یک خانه و واحدِ مسکونیِ کوچک حداقل ۲۰۰۰ یورو میباشد.

گروه بانکی (KFW) Kreditanstalt für Wiederaufbau منبع دیگری است که در امر پیشبُرد گذار به انرژی تجدید پذیر کمکهای چند جانبه ای را در امر ساختمان سازی میکند. گروه بانکی(KFW) رابطهء تنگاتنگی با وازارت اقتصاد و انرژی آلمان (Bundesamt für Wirtschaft und Energie)  دارد و در واقع زیر نظر و تحتِ کنترل این وزارتخانه است. ریاست و نظارت بر این مرکز مالی(KFW) [10] را اکنون وزیر اقتصاد و انرژی وقت آلمان[11] بر عهده دارد.

مقدار ارزشی و مناسبات عددی نرمهای انرژی درخواستیِ این بانک با قوانین "وزارت اقتصاد و انرژی" آلمان یکسان است، یارانه هایِ مشروط (Zuschoss, Grant) به ساختمانها و پروزه هایی تعلق میگیرد که قوانین و نرمها و پیش شرطها و ضوابط حساب شدهء وزارت اقتصاد و انرژی و این بانک را رعایت کرده باشند و پس از انجام کار باید، فاز عملی و کیفیّت آن مورد تأیید کارشناس انرژیِ مخصوص این بانک و وزارت اقتصاد و انرژی قرار گیرد. پرداختن وام موسسهء مالی و بانکی(KFW) به شهروندان برای ساختن خانه های نو و یا تعمیر و نوسازی خانه های ساخته شده مطابق با نرمها و قوانین انرژی امروز با بهرهء سالانه در بعضی مواردکمتر از یک درصد ۱٪ برای خانه هایKFW 55  وKFW 40  از وظایف مهم آن میباشد.

علاوه بر پرداخت وام با بهره کم، این بانک یارانه های مشروط مختلفی را (Zuschoss, Grant) را در مورد هر اقدام مؤثر از سوی شهروندان در جهت جایگزینی نرمها و قوانین انرژی از جمله از تعویض در و پنجره گرفته تا بخاری و تکنولوژی مدرن نو، استفاده از انرژیهای تجدید پذیر و نوسازی و تعمیر کل ساختمان در نظر گرفته است. برای نمونه یکی  از این یارانه های مشروط، پرگرام (Investitionszuschuss) با کُد ۴۳۰ شناخته میشود که طبق آن از ۱۰% تا ۳۰% از کل هزینهء هر گونه نوسازی و نوآوری را به شهروندان کمک میکند. حداقل این کمکهایِ بلاعو ض  ۵ هزار یور و حداقل آن تا بیش از ۳۰ هزار یورو میباشد. پروگُرامها باکُدهای ۴۳۱، ۱۵۱، ۱۵۲، ۱۵۳، ۲۷۰ ، ۲۸۰ و چندین کُدِ دیگر را میتوان نام برد. هدف نهایی وزارت اقتصاد و انرژی آلمان تشویق شهروندان و نزدیک کردن گام بگام سیستم خانه و ساختمان سازی به سطح و نرمهای خانه ها و ساختمانهای غیر فعال (Passivhaus) است.

3- موضوع سوّم که بسیار هم مهّم است، تغییر در امر "فرهنگِ مصرف برق و انرژی شهروندان"در اماکن مسکونی  و غیره است،که شهروندان از همهء طبقات آگاهانه و با مسئولیّت پذیری با کمترین میزانِ مصرف برق و انرژی کنار بیایند و صرفه جویی کنند. در این راه حکومت و ارگانهای مسئول تبلیغات وسیعی را در پیش گرفته اند. حکومت با دادن امتیازات و فراهم کردن یارانه های مختلف با وامهای کم بهره برای شهروندان به منظور تعمیر و بازسازی و نوسازی خانه های خود، در مقابل از شهروندان انتظار میرود که حکومت و وزارت اقتصاد و انرژی را تا نایل آمدن به اهداف 2050 م. خود که همان برون رفت از انرژی هسته ای و انرژی فسیلی است همیاری کنند.

آگاهی و آینده نگری طبقات مختلف جامعهء آلمان نسبت به سیاست انرژی و برون رفت از انرژی فسیلی و بویژه از انرژی هسته ای، نزدیک به دو دهه است که به استیل و فلسفهء زندگی و به بخشی جدا ناشدنی از فرهنگِ آنها تبدیل شده است. در این راه گاهی اوقات این مردم هستند که حکومت را در امر سیاست انرژی خود به انتقاد و تحتِ فشار قرار میدهند.

بدون شک ملّت و حکومت آلمان دوران گذار از انرژی هسته ای و  فسیلی به انرژی های تجدید پذیر را تا سال 2050م با موفقیّت پشت سر گذاشته اند. آینده را ملّتهایی و کشورهایی در همهء عرصه ها رقم خواهند زد و هدایت میکنند که برتری و تسلط بر تکنولوژی انرژی های تجدید پذیر را به اثبات رسانده و از آن عبور کرده باشند. پایان

.........................................................................................................................................

توضیح: این مصاحبه از سوی خبرنگار بخش انرژیهای نو "پایگاه خبر رسانی تازه های انرژی ایران" صورت گرفته است که لینک بخش اوّل، دوّم، و سوّم این مصاحبه در این پایگاه در زیر گذاشته شده است. 

 

http://www.iranenergy.news/%D8%AE%D8%A8%D8%B1/%D8%A7%D9%86%D8%B1%D

 

http://www.iranenergy.news/%D8%AE%D8%A8%D8%B1/%D8…-

http://www.iranenergy.news/%D8%AE%D8%A8%D8%B1/%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%-

 

منابع جهت اطلاعات بیشتر در لینکهای زیر:

وزارت اقتصاد و انرژی آلمان

http://www.bmwi.de

وزارت اقتصاد و نظارت  و کنترل

http://www.bafa.de/DE/Home/home_node.html

مؤسسهء انرژی آلمان

https://www.dena.de/startseite/

لیست یارانه های وزارت اقتصاد

http://www.xn--bafa-frderung-nmb.de/

صرفه جویی در انرژی، لیست کارشناسان انرژی

https://www.energie-effizienz-experten.de/fileadmin/user_upload/Qualifizierte_Expertenliste_Landingpage/2015-09-01_Regelheft_Expertenliste.pdf

 چرخش در انرژی(Energiewende)

http://www.lpb-bw.de/energiewende.html

قوانین صرفه جویی در انرژی (EnEV)

http://www.gesetze-im-internet.de/bundesrecht/ene…

یارانه های مشروط بانک KFW زیر نظر وزارت اقتصاد و انرژی آلمان

https://www.kfw.de/kfw.de.html

قوانین انرژی تجدید پذیر در سال 2017

http://www.bmwi.de/DE/Themen/Energie/Erneuerbare-Energien/eeg-2017-wettbewerbliche-verguetung.html

انرژی تجدید پذیر

http://www.gesetze-im-internet.de/bundesrecht/eew_rmeg/gesamt.pdf

قانون و نرمهای انرژی تجدید پذیر

http://www.gesetze-im-internet.de/bundesrecht/enev_2007/gesamt.pdf

خانه های غیر فعال

https://de.wikipedia.org/wiki/Passivhaus

 انرژیهای تجدید پذیر

https://www.bmwi.de/DE/Themen/Energie/erneuerbare-energien.html

لیست تعدا نیروگاههای اتُمی در آلمان

https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Kernreaktoren_in_Deutschland

 

 [10] همین بانک (KFW) است که چندی پیش با دادن وام ۱۰۲ میلیارد دلاری به ایران برای خط ارتباطی ریلی بین تهران-مشهد موافقت کرده است.

[11] وزیر اقتصاد و انرژی آلمان اکنون آقای Sigmar Gabriel، ریاست  کنونی بانک KFW بر عهدهء میباشند. و چند بار به ایران سفر کرده اند.  جمعه 27 ژانویه به وزیر خارجهء آلمان برگزیده شد. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ناصر کرمی
آرشیو نویسنده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.