رفتن به محتوای اصلی

توقف جراحی بیماران در بیمارستان‌های دولتی
بیمارستان‌های دانشگاهی در معرض ورشکستگی
07.03.2017 - 15:37
تفسیر از:
اقبال اقبالی
اخبار اشباع کشور از فقر، فلاکت و ورشکستکی؛ در واقع صدای ترکی است که نظام مالی - اقتصادی حکومت اسلامی برداشته و بگوش می رسد!
********************************
 
 
 
در حالی جراحی‌های غیراورژانس در برخی از بیمارستان‌های کشور به دلیل نبود تجهیزات و مشکلات مالی متوقف شده است که وزارت بهداشت از سال‌ها قبل یکی از سهام داران بزرگ پالایشگاه نفت اصفهان بوده ولی تاکنون یک ریال از این سهام را برای رفع مشکلات واگذار نکرده است.
به گزارش مشرق، «شرکت‌ها به بیمارستان‌ها  تجهیزات نمی‌دهند و به همین دلیل اعلام کردیم که بیمارستان‌ها برای انجام جراحی‌های غیراورژانس که نیازمند تجهیزات هستند، دست نگه دارند تا بعد از عید اقدامات لازم برای آنها انجام شود». این جملات علی جعفریان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران است. صحبت‌هایی که خانواده بسیاری از بیماران را نگران کرده البته به غیر از جعفریان مدتی است که مسئولان بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور نیز همین هشدار را داده و معتقد هستند وضعیت اضطرار در بیمارستان‌ها رخ داده است. 
 
تعویق جراحی‌های غیر اورژانسی 
 
علی جعفریان درباره میزان مطالبات بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران از بیمه‌های دولتی، گفت: در حال حاضر مجموع مطالبات ما از سازمان‌های بیمه‌گر پایه بیش از 860 میلیارد تومان است و هنوز هیچ اقدام جدیدی از سوی بیمه‌ها برای پرداخت این مطالبات انجام نشده است.هفته گذشته بیمه‌ها مطالبات شهریور ماه سال 94 را تسویه کردند، اما هنوز در سال جاری اتفاقی برای مطالبات سال 95 نیفتاده است. 
 
جعفریان درباره میزان پرداخت‌های دانشگاه به پرسنل بیمارستان‌ها هم گفت: تاکنون کارانه پرسنل را تا مرداد و کارانه پزشکان را تا تیر ماه سال 95 پرداخت کرده‌ایم، اما نزدیک به هفت ماه عقب‌ماندگی در حوزه پرداخت‌های پرسنلی داریم. در عین حال در پرداخت‌های پیمانکاران نیز با عقب‌ماندگی مواجهیم و بخش عمده‌ای از مطالبات‌مان هم در حوزه دارو است. 
 
 شرکت‌هایی که دیگر تجهیزات به بیمارستان‌ها نمی‌دهند 
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران از بدهی 300 میلیاردی دارویی این دانشگاه  خبر داد و گفت: مجموعا بدهی‌های دارویی و مربوط به تجهیزات پزشکی به حدود 420 میلیارد تومان می‌رسد و این موضوع باعث شده که بسیاری از شرکت‌ها دیگر به ما دارو و تجهیزات پزشکی ندهند.در حال حاضر مشکل اصلی بیمارستان‌ها، بدهی‌های دارویی و تجهیزاتی است و حتی این شرکت‌ها رسما به دانشگاه نامه ‌می‌زنند که ما دیگر فلان وسیله را به شما نمی‌دهیم و این موضوع منجر به بروز مشکل در بیمارستان‌ها شده است. 
 
خلاف روند طرح تحول نظام سلامت عمل نمی‌کنیم 
 
وی ادامه داد: به طوری‌که به برخی بیمارستان‌ها گفته‌ایم که انجام اعمال جراحی غیر اورژانس را متوقف کنند و آنها را برای بعد از عید انجام دهند. البته اعمال جراحی اورژانسی در بیمارستان‌ها  انجام می‌شود، اما اعلام کردیم که بیمارستان‌ها برای انجام جراحی‌هایی که فرصت دارند و نیازمند تجهیزات هستند، دست نگه دارند تا بعد از عید آنها را انجام دهند. چرا که در حال حاضر شرکت‌ها به بیمارستان‌ها تجهیزات نمی‌دهند. 
 
جعفریان تاکید کرد: در این وضعیت یک راه این است که بیمار خودش این تجهیزات را تهیه کند. اما ما نمی‌خواهیم که این اتفاق بیفتد، زیرا هزینه‌های زیادی به بیمار تحمیل می‌شود و این اقدام خلاف روند طرح تحول نظام سلامت است. راه دوم نیز این است که صبر کنیم و ما راه دوم را انتخاب کرده‌ایم. بنابراین فعلا اعلام کرده‌ایم که بیمارانی که نیازمند جراحی‌های غیراورژانسی که نیازمند تجهیزات پزشکی هستند، صبر کنند تا بعد از عید اقدامات لازم را برای آنها انجام دهیم. 
 
بیمارستان‌های دانشگاهی در معرض ورشکستگی 
 
علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی نیز در اوایل اسفند ماه جاری در جلسه مشترک مجلس با مسئولان وزارت بهداشت و تامین اجتماعی که به منظور بررسی بدهی بیمه ها به مراکز درمانی برگزار شد، با اشاره به اینکه اسناد مشخصی در خصوص بدهی‌ بیمه‌ها به مراکز درمانی وجود دارد، گفت: میزان بدهی‌ها مشخص است و سازمان‌های بیمه‌گر باید بدهی‌های خود را پرداخت کنند. 
 
وی با بیان اینکه بیمارستان‌های دانشگاهی در معرض ورشکستگی قرار دارند، افزود: برخی از این بیمارستان‌ها زیر 10 میلیون تومان اعتبار در حساب‌های جاری خود دارند آیا با این میزان می‌توان یک بیمارستان را اداره کرد. همچنین قبل از اجرای طرح تحول سلامت بودجه وزارت بهداشت در سیزدهمین رده در مقایسه با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دیگر قرار داشت و ما در این شرایط اقدام به اجرای طرح تحول کرده و پرداخت‌ها از جیب مردم کاهش پیدا کرد. 
 
 نباید روسای دانشگاه‌ها را به قانون‌ستیزی محکوم کرد 
 
زالی با تاکید بر اینکه 42 درصد از اعتبارات وزارت بهداشت برای پرداخت به کارکنان هزینه می‌شود، تصریح کرد: در شرایط فعلی حتی از بودجه کارانه نیز برای پرداخت به کارکنان استفاده می‌شود بنابراین در این شرایط نباید روسای دانشگاه‌ها را به قانون‌ستیزی محکوم کرد. 
 
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با تاکید بر اینکه ارائه خدمت در مراکز درمانی تعطیل نشده است، گفت: این موضوع فقط در حد هشدار بوده و باید مکانیزم و ساز و کاری اندیشیده شود تا بتوان بدهی‌ها را به نوعی پرداخت کرد. 
 
سهامی به نام بیماران و به کام مسئولان 
 
وزارت بهداشت روزهای پرچالشی را از لحاظ مالی می‌گذراند. روزهایی که اجرای طرح تحول و عدم پرداخت مطالبات بیمه‌ای به سختی آن افزوده است. اجرای طرح تحول به عنوان بزرگترین برنامه این وزارتخانه با روی کار آمدن دولت روحانی آغاز شد. طرحی که به مرور زمان به دلیل بار مالی و عدم پیش بینی منابع پایدار با دشواری همراه شد؛ دشواری‌هایی که صدای جمع کثیری را که دستی در حوزه بهداشت و درمان داشته در آورد؛ صدای پزشکان، جامعه آزمایشگاهیان، داروخانه‌داران و رادیولوژیست‌ها و ... نیز در این میان مستثنی نبود. البته همه دشواری‌های پیش آمده در حالی بوده که وزارت بهداشت از سال‌های قبل 15 درصد از سهام پالایشگاه نفت اصفهان را برای پرداخت مطالبات کارکنانش در اختیار دارد اما تا به امروز حتی یک سهم از آن فروخته نشده و حتی معلوم نیست سود حاصل از پالایشگاه داری وزارت بهداشت کجا هزینه شده است. 
 
سوختن از رنج بیماری و بی‌توجهی مسئولان 
 
از طرفی وزیر بهداشت با بحران مالی بزرگی رو به رو است و روند ارائه خدمات در بسیاری از مراکز درمانی به دلیل مطالبات سنگین از بیمه‌ها دچار مشکل است.البته وزارت تلاش کرد با ارائه راه حل هایی این مشکل را رفع کند. یکی از این پیشنهاد‌ها که مسئولان وزارت بهداشت پیگیر آن بودند، تجمیع و انتقال بیمه‌های درمان به این وزارتخانه بود که تلاش‌ها در این زمینه چندان با موفقیت برای رفع مشکلات همراه نشد.
 
اما آنچه می‌توان به عنوان راه‌حل موقت و تسکینی برای این مشکلات پیشنهاد کرد استفاده از برخی منابع مالی موجود در وزارت بهداشت برای گذر از این بحران است. البته راه حلی که مسئولان ارشد وزارت بهداشت، موضعی نسبت به آن نشان نداده و علیرغم اسناد موجود کار مثبتی برای حل مشکلات آن انجام نداده‌اند و این اتفاق در حالی است که بسیاری از بیماران در رنج و آتش ناشی از بیماری می‌سوزند ولی تجهیزات و بودجه لازم برای جراحی آنها در بیمارستان‌ها وجود ندارد....
 
منبع: فارس

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.