رفتن به محتوای اصلی

هشدار ترکیه: 3 میلیون پناهجو می خواهند از ایران به ترکیه و اروپا بروند
وزارت خارجه حکومت اسلامی آخوندهای شیعه: بی ربط نگویید
28.03.2017 - 06:23

دولت ترکیه مدعی وجود 3 میلیون پناهجو در ایران شد که در حال کسب آمادگی برای ورود به خاک ترکیه برای مهاجرت نهایی به اروپا هستند.

به گزارش عصر ایران، "ویسی کایناک" معاون نخست وزیر ترکیه یکشنبه، 6 فروردین‌ماه در گفتگو با شبکه سی ان ان ترک، گفت: اطلاعاتی به دست ما رسیده است که نشان می‌دهد 3 میلیون پناهجو که اکثریت آنها افغانی هستند، قصد دارند از مرز ایران وارد ترکیه شوند.

وی همچنین ایران را در این باره مسئول دانست و مدعی شد: ایران چشمان خود را نسبت به مهاجرت این تعداد از پناهجویان به خاک ترکیه می‌بندد.

معاون نخست وزیر ترکیه افزود: در سال 2016 تعداد 30 هزار پناهجو به صورت غیرقانونی از مرزهای ایران وارد شهرهای شرق ترکیه شدند که اقدامات قانونی نسبت به آنها انجام شد.

 

کایناک تصریح کرد: بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده است، این پناهجویان قصد بقا در ترکیه را ندارند و می‌خواهند از طریق ترکیه به اروپا مهاجرت کنند.

وی با تاکید بر اینکه مقصد نهایی این 3 میلیون پناهجو کشورهای اروپایی خواهد بود خواستار بازنگری در توافق ترکیه و اتحادیه اروپا درباره پذیرش پناهجویان شد.

کایناک اظهار کرد: اتحادیه اروپا به تعهدات خود در زمینه همکاری با ترکیه برای حل بحران پناهجویان مقیم در خاک ترکیه پایبند نیست.

معاون نخست وزیر ترکیه گفت: اینکه ما پناهجویان را موضوع معامله قرار دهیم غیرممکن است اما ما حق داریم توافقنامه مهاجرت را مورد بازنگری قرار دهیم. اگر اروپا به تعهدات خود پایبند نباشد ادامه اجرای این توافقنامه ناممکن خواهد شد.

لازم به ذکر است، در پی اوج یافتن بحران ورود پناهجویان به اروپا از طریق خاک ترکیه توافقنامه‌ای بین ترکیه و اتحادیه اروپا امضا شد که بر اساس آن ترکیه اجازه ورود پناهجویان به اروپا را ندهد و در مقابل اروپا نیز شهروندان ترکیه را بدون ویزا بپذیرد.

از دیگر مسائل مورد توافق بین ترکیه و اتحادیه اروپا، کمک مالی به ترکیه برای مدیریت بحران پناهجویان و همکاری برای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا بود.

 
واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به سخنان اردوغان و مقامات ترکیه
 
وزارت خارجه در بیانیه ای اعلام کرد: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن رد اظهارات غیر قابل قبول و توجیه ناپذیر آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه علیه جمهوری اسلامی ایران در استانبول اظهار داشت: متاسفانه اظهارات بی اساس و مداخله گرایانه و مشکل ساز مقامات ترکیه نسبت به همسایگان خود ادامه داشته و آنها  تلاش می کنند با متهم کردن دیگران و تکرار ادعاهای موهوم، سیاست های مداخله جویانه و توسعه طلبانه خود نسبت به همسایگان خویش را توجیه نمایند.
 
 قاسمی در ادامه  با اشاره به اظهارات بی ربط و نادرست معاون نخست وزیر ترکیه مبنی بر در راه بودن یک موج جدید سه میلیون نفری از مهاجرینی که از کشورهای دیگر در ایران حضور دارند به سمت ترکیه و سپس اروپا، با رد این ادعای عجیب گفت: ایران بیش از ۳۰ سال است میزبان میلیونها مهاجر از کشورهای همسایه است و ترکیه باید از ایران بیاموزد که چگونه برای بیش از سه دهه میلیونها مهاجر را در خود جای داده و هیچ گاه از این موضوع انسانی و بشر دوستانه برای مقاصد و اهداف خاص و طراحی شده  سیاسی علیه هیچ کشوری سوء استفاده نکرده است.
 
قاسمی ضمن توصیه به مقامات ترکیه برای وارد نکردن مسائل انساندوستانه در کشمکش های سیاسی از آنان خواست به حق حاکمیت کشورهای همسایه و خواست ملت های  سوریه و عراق که دولت های منتخب خود را برگزیده اند، احترام بگذارند. 
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی همسایگان را بهترین گزینه برای تقویت و گسترش روابط بین ملتها و کشورها دانسته و گفتگوی سازنده با همسایگان به جای متهم کردن دیگران را مناسب ترین روش برای تقویت و تحکیم روابط با آنها می داند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.