رفتن به محتوای اصلی

نامه 20 مقام اطلاعاتی امریکا خطاب به ترامپ در باره خطر جنگ
14.04.2017 - 09:51
برگردان:
رضا نافعی

 

یادداشت برای  پرزیدنت ترامپ

از سوی  Veteran Intelligence Professionals für Sanity (*)

موضوع: سوریه: آیا    » حمله با سلاح شیمیائی »  واقعیت بود؟

 

1- ما با این نیت به شما این نامه را می نویسیم که به  شما  در مورد خطر در گیری  مسلحانه با روسیه هشدار داده باشیم – اگر این خطر تشدید شود   می تواند به جنگ اتمی بیانجامد. این خطر پس از ضربه انتقامی به سوریه بیشتر شده است. چون شما ادعا کرده اید که روز 4 آوریل یک حمله شیمیائی به غیر نظامیان سوریه صورت گرفته است.

2- منابع ما در ارتش امریکا به ما گفته اند که این طور نیست. از سوی  سوریه    » حمله (ای) با سلاح های شیمیائی» صورت نگرفته است. یک هواپیمای سوریه یک انبار مهمات القاعده در سوریه را بمباران کرده است. این انبار مملو از مواد شیمیائی مضر بوده است. در اثر وزش بادهای تند ابرهای برخاسته از انفجار مواد شیمیائی به روستائی   نزدیک به محل انفجار رانده می شود. بسیاری کشته می شوند.

3- این را دولت های روسیه و سوریه تایید می کنند، تاییدی که مهمتر از باوری است که شما ظاهرا دارید.

4- آیا باید (براین ها ) بیفزائیم که کاخ سفید ژنرالهای ما را موظف ساخت، چه بنویسند؟

5- پس از آن که پوتین در سال 2013 توانست اسد را قانع کند  که از سلاحهای شیمیائی خود چشم بپوشد، ارتش ایالات متحده امریکا فقط طی 6 هفته 600 تن سلاحهای شیمیائی سوره را منهدم کرد. طبق قطعنامه سازمان ملل برای منع تسلیحات شیمیائی  (OPCW-UN) باید  اطمینان حاصل میشد که سلاحهای شیمیائی منهدم شده اند – درست مانند قطعنامه سازمان بازرسان سازمان ملل در رابطه با سلاحهای کشتار جمعی د رعراق در دوران صدام حسین. رامسفلد و ژنرالهای او دروغ گفتند و  بنظر می رسد اینجا   همان دارد تکرار می شود. البته این بار هزینه سنگین تر است!   اهمیت یک رابطه متکی بر اعتماد با رهبران روسیه را نباید دست کم گرفت.

6- در سپتامبر 2013 پس از آن که پوتین اسد را متقاعد کرد که ازسلاحهای شیمیائی خود دست بشوید( و به این صورت راه را برای خروج اوباما از یک معضل سخت ممکن ساخت) رئیس جمهور روسیه   تفسیری  برای نیویورک تایمز  نوشت و در آن متذکر شد :

» کارمن و رابطه شخصی ام با رئیس جمهور اوباما متکی بر اعتماد فزاینده است. من آن را ارج می نهم.»

 

تنش زدائی پایانی ناگهانی داشت

 

7- سه سال بعد در 4 آوریل 2017، مدودیف، نخست وزیر روسیه از  » بی اعتمادی مطلق»  سخن گفت که غم انگیز است برای روابط بکلی از میان رفته ما. که می توانند » خبرهای خوبی برای تروریست ها باشد» . این از دیدگاه ما  نه تنها غم انگیز بلکه بکلی زائد و از آن بدتر خطرناک است.

8-   لغو توافق صورت گرفته برای مبادله اطلاعات در باره فعالیت های هوائی در سوریه ما را به شش ماه عقب، به ماههای سپتامبر و اکتبر بازگردانید که پس از یازده ماه مذاکرات دشوار سرانجام  به توافق برای انعقاد قرار داد آتش بس منتهی شد. به اعتماد لطمه وارد آمده بود، زیرا نیروی هوائی امریکا روز 17 سپتامبر 2016 به ارتش سوریه حمله کرد که در نتیجه 70 نفر کشته و 100 نفر دیگر مجروح شدند. این عمل به آخرین قرار داد آتش بس میان پوتین و اوباما که فقط یک هفته پیش از آن بسته شده بود، لطمه زد.

9- روز 26 سپتامبر 2016 لاوروف ، وزیرخارجه روسیه شکوه کرد که : دوست خوب من جان کری …سخت مورد انتقاد ماشین نظامی امریکا قرار گرفته است، که گویا واقعا گوش به فرمان  فرمانده عالی نمی دهد.»

لاوروف از این انتقاد کرد که ژزف دانفورد رئیس   JCS مخالف استفاده مشترک از اطلاعات روسیه و سوریه است. توافقی که بر اساس فرمان مستقیم پوتین رئیس جمهور روسیه و اوباما رئیس جمهور امریکا صورت گرفته بود. لاوروف شکوه کرده که کار با چنین شرکائی مشکل است.

10- روز دهم اکتبر 2016 «ماریا زاخاروا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه هشدار داد:

» اگر امریکا دست به تجاوز مستقیم علیه دمشق و ارتش  سوریه  بزند  موجب تغییری تکتونیکی نه تنها در کشور بلکه در کل منطقه خواهد شد.»

11- روز 6 اکتبر 2016 سرلشکر ایگور کناشنکوف  سخنگوی دفاعی گفت روسیه آماده  می شود به  هواپیماهای ناشناس از جمله هواپیماهای رادار گریز بر فراز سوریه شلیک کند.    کناشنکوف تاکید کرد » که دفاع هوائی روسیه وقت ندارد که منشاء هواپیما ها را شناسائی کند.».

12- روز 27 اکتبر 2016پوتین علنا شکایت کرد :

» توافق های من با رئیس جمهور امریکا نتیجه ای نداشته است» و از این شکایت کرد که » آنها که در واشنگتن هستند حاضرند دست به هر کار ممکنی بزنند تا نگذارند که این توافق ها متحقق شوند.»

پوتین در ارتباط با سوریه فقدان یک » جبهه مشترک علیه تروریسم را ، پس از آن مذاکرات  طولانی، تلاشهای فوق العاده و سازش های دشوار   محکوم کرد».

13- چنین است که   ما اینک در وضعیتی قرار داریم که مناسبات امریکا- روسیه درهم شکسته است : از «اعتماد فزاینده» به «بی اعتمادی مطلق» رسیده ایم.  با این همه باید اذعان کرد که بسیاری نیز از این تشنج شدید راضی هستند که مسلما برای معاملات اسلحه فوق العاده اند.

14- ما معتقدیم که پیشگیری از فروپاشی روابط با روسیه حائز اهمیت فوق العاده است. حضورتیلرسون وزیرخارجه امریکا  در مسکو فرصتی عرضه می دارد برای رفع زیانها. ولی این خطر نیز وجود دارد که بهبودی حاصل نگردد، بویژه از آن رو که  تیلرسون با تاریخچه ای که ذکر کردیم آشنا نیست.

15- هنگام آن فرارسیده که با روسیه بر اساس فاکت ها مذاکره شود  و نه باتوسل به دلائلی برگرفته از » رسانه های اجتماعی». در همان حال که  دیگران در اشتیاق دیدن نقطه اوج این تشنجات هستند ما صمیمانه خواستار پیشگیری از ان هستیم :  شما می توانید حرکت را به این سو هدایت کنید که تیلرسون راه تفاهم با پرزیدنت پوتین را در پیش گیرد.

(*) Veteran Intelligence Professionals for Sanity (VIPS) گروهی از پیشکسوتان سیا هستند که  با سوء استفاده از اطلاعات محرمانه مقابله میکنند. آنها در ژانویه 2003 به یکدیگر پیوستند و افشاء کردند که چگونه جنگ عراق با  این ادعا که عراق دارای سلاحهای کشتار جمعی است موجه جلوه داده شد.اما بعدا معلوم شد که عراق فاقد چنین سلاح هائی بوده است.

 

ps://deutsch.rt.com/international/49078-ehemalige-offiziere-us-geheimdienste-trump/

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.