رفتن به محتوای اصلی

"مقاله فلان کس را از وب سایت حذف بکن و یا منتشر نکن"
16.04.2017 - 14:01


Eza

آقای توکلی اساس تفکر من با شما فرق دارد و مواضع من در مورد مسئله ملی به اوبالی نزدیک است یعنی هر دو استقلال طلب هستیم. اما صحبتهای شما خیلی برایم چسبید. شکی نداشتم که جواب آقای اوبالی را خواهید داد. انتظار داشتم جواب خصمانه و تندی به او بدهید. من اشتباه میکردم. شما جواب تند و قاطع خود را با متانت، صمیمیت و زبان دوستانه به دوستمان احمد دادید. شما نشان دادید که ایران کلوبال صدها بار بیشتر از سایت گوناز آذ و تلویزیون گوناذ دمکراتیک تر، بازتر و آزادتر است و هراسی از مخالف ندارد.
آقای توکلی شما نشان دادید که اوبالی انسانی دمکرات نیست. هر کس با دیدن و شنیدن سخنان شما متوجه میشود شما دمکرات ر هستید و امکانات لازم را برای ابراز نظر مخالفان خودتان در اختیارشان گذاشتید.

پس موضوع چنین است که اوبالی به توکلی زنگ میزند و می گوید "مقاله فلان کس را از وب سایت حذف بکن و یا منتشر نکن."
این اولین بار نیست که اوبالی چنین کاری میکنند. اوبالی قبلا هم از دوستانی که وب سایت اداره میکنند و یا میکردند خواسته بود که مقاله این و آن را منتشر نکنند.
این مسئله یعنی اقذام برای حذف نظر مخالف چیزی ساده و شوخی بردار نیست. هر تورکی باید این را بداند و شخصیت های سیاسی و ماهیت فکری فعالین را بشناسد. این شخص رهبری تشکیلات سیاسی را بعهده دارد و خواهان کسب قدرت سیاسی در آذربایجان است. شخصی که مخالف آزادی بیان و آزادی مطبوعات است خودش رئیس و و مسئول تلویزیون و سایت گوناذ است.

آقای اوبالی که مخالف آزادیهای بیان و مظبوعات و غیره است در درون تشکیلات هم دمکراسی درون تشکیلاتی را پایمال میکندد. اگر آذربایجان چنین فعالین و روشنفکرانی داشته باشد ، وای به حال آذربایجان

احمد اوبالی نه تنها به ایران کلوبال بلکه به سایتی خودی و غیر خودی دستور دادند و امر فرمودند که نطر مخالف وی را منتشر نکنند. ایشان حتی در این باره مقاله هم به رشته تحریر درآوردندو در آن به ایران کلوبال حملاتی آرایش دادند و در خود ایران کلبوبال انتشار دادند.
مسئول ایران کلوبال جواب احمد اوبالی را دادند و از اوبالی خواهش این جوابیه از تلویزیون و سایت گوناذ تی وی منعکس بشود. سه یا چهار روز است منتظر انتشار و پخش جوابیه هستیم.
اگر جوابیه توکلی را اوبالی منتشر نکند اسمش را چه بگذاریم؟ زرنگی سیاسی اوبالی یا دشمن آزادی و دمکراسی یا چیز دیگر؟
برای من مهم نیست ویدئو و جواب توکلی منتشر بشود یا نشود مهم این است که مردم آذربایجان بدانند که فعال و روشنفکرش چگونه انسانی است و ماهیت اش چیست.

امیدوارم اوبالی از شما یاد بگیرد. امیدوارم گوناز تی وی و سایت اش به اندازه یک صدم سایت ایران کلوبال دمکراتیک باشد. اما باز هیچ امیدی به دمکرات بودن اوبالی و دمکراتیک بودن تلویزیون و سایت اش ندارم. اندیشه پانترکیستی و تورانچی گری بر گوناز حاکم است و از ترکیه فاشیست و دولت آذربایجان الگو برداری میکنند. از اینرو محفل گوناذ و دم و دستگاهش نمی توانند دمکراتیک باشند و هدف مقاله اولی برای سرکوب مخالفان، برای ممانعت از انتشار عقاید مخالفانش و دشمنی با آزادی بیان بود.

در هر حال ممنون از جواب محترمانه، صمیمانه و پر از متانت شما
امیدوارم نه تنها اوبالی و لوایی بلکه دیگر فعالین سیاسی- دیکتاتور ما آذربایجانیها اندکی از شما یاد [بگیرند]

 

کیانوش توکلی

Missing media item.

توضیح یک نکته مهم: پس از درج مقاله ای از آقای لوایی ، جناب علی سلیمانی بهم زنگ زد و مطرح کرد که لوایی به اوبالی اتهام زده و بعدا نام ها را حذف کرد و بنابراین مقاله لوایی را بردارید، من در پاسخ گفتم هیج ویرایشی از سوی لوایی انجام نشد بنابراین مقاله لوایی حذف نخواهد شد، چند روز بعد آقای احمد اوبالی تلفن زد و در باره یک میزگرد صحبت کرد و در ادامه اشاره ای به مقاله لوایی کرد ولی خواهان حذف مقاله نشد و بحث حاشیه ای صورت گرفت.

 

 احمد اوبالی

خدمت خوانندگان سایت ایران گلوبال،
برای ادامه و بهبود برنامه جدیدی از گوناز که روزهای شنبه ۹:۳۰ شب، به نام دیالوگ، به زبان فارسی پخش می شود، مجبور به دیدار و گفتگو با تعدادی از دوستان و روشنفکران ملتهای مختلف هستم و بعد از اتمام مسافرت، در مورد جوابیه ویدئویی آقای توکلی وقت مناسبی خواهم یافت. برای جلوگیری از پخش شایعات عمدی که در ایران گلوبال ادامه دارد به اطلاع می رسانم که حدود دو هفته پیش به چندین تن از فعالین ملی و سیاسی از جمله آقای توکلی زنگ زده و آنها را به شرکت در برنامه دیالوگ دعوت می کردیم . در مکالمه تقریبأ ۲ دقیقه ای که با آقای توکلی داشتیم، همچنین به ایشان گفتم که کسی با اسم بردن از بنده در سایت ایرانگلوبال، اتهاماتی سنگی به اینجانب وارد کرده و بعد از مدتی اسم بنده را حذف کرده است. برای جواب دادن اصولی واجب است که اصل مقاله را داشته باشم و خواهش کردم که مقاله را از

آرشیو ایران گلوبال به بنده بفرستد که هنوز منتظر هستم. بنده به هیچ وقت خواستار برداشتن مقاله ای از ایران گلوبال و یا عدم پخش نظری در این سایت نبوده ام و شایعاتی که بر خلاف این حقیقت پخش می شود ادامه لطمه زدن به اعتبار برای کوبیدن اهداف و آرمانهای بنده است.

 

آ. ائلیار

در مورد « روش » ایران گلوبال در رابطه با نظریات و گروه های سیاسی توجه به این نکته لازم است :
درایران گلوبال همه ی گرایشهای به اصطلاح«راست و چپ و میانه» می توانند مطالب خود را منتشر کنند. 
افراد نیز میتوانند نقد خود را بیان کنند. 
شاه پرست، کمونیست، مذهبی، غیر مذهبی، مخالف تبعیض ، موافق تبعیض، استقلال طلب، تمرکزگرا، فدرالیست و غیره تا حدی که ایران گلوبال امکان دارد می توانند نظرات خود را بیان کنند. روشن است که ساماندهی همه ی این گرایشها از عهده ی یک نفر خارج است.عملا مدیر سایت مسئول همه ی این مسایل است و همکاران « تنها مسئول مطالب خود» می باشند.

مطالب گاها از دید طرفین« اتهام دار و توهین» آمیز است.ولی متاسفانه سایت تاکنون موفق نشده به خاطر وجود برداشتهای متفاوت از توهین و اتهام اصول مشخصی را پیاده کند. 
از این رو کسانی سایت را ترک گلوبال، فارس گلوبال، دموکرات گلوبال و گاها نیز« توهین گلوبال» نامیده اند.
و بهر صورت هر چه هست همین است که می بینید. 

 نکته ی دوم مربوط به موضوع اتنیکی ست. در این موضوع گرایشهای مختلف و متضاد وجود دارد. برخی گرایشها دوست دارند فعالیت اتنیکی را« ملک خود» بدانند و هر طور دوست دارند با آن برخورد کنند. این و آن را داخل و خارج حرکت بدانند یا ندانند. به خدمت یا خیانت متهم کنند.
هر فعالی را که خواستند از آن خود بدانند و نخواستند جز خرابکاران قلمداد کنند. « مرزهای ممنوعه و غیر ممنوعه » تعیین کنند و اعمال نمایند. و اعمالی مانند اینها انجام بدهند.

 آنچه در قسمت دوم آمد قابل تفکر است. اگر خوب و مثبت است ادامه بدهید ولی اگر غلط است اعمال خود را تغییر دهید.

 از دید من اعمال بخش دوم ، بسیار منفی ست و غیر قابل دفاع. 
همه ی گرایشها حق دارند هر طور صحیح میدانند عمل کنند و هیچ مرز ممنوعه ای نمی توان برای دیگران ترسیم کرد که دیکتاتوریست. کسی بر استبداد توجه نمی کند. چیزی را که یکی خیانت میداند دیگر خدمت خالص حساب میکند. بهتر است سعی نشود از موضع « ملک و مالکیت و انحصار» به تلاش جریانهای مختلف رفع تبعیض برخورد شود. بهتر است به نقد نظری تکیه شود.
هر جریانی نظر و متد و تلاش خود را دارد و به سهم خود برای رفع تبعیض در آذربایجان تلاش میکند. و دوست دارد
در شرایط عذم تبعیض و برابری و آزادی زندگی کند. 

 گفته اند « ترک گلو بال»؛ « فارس گلوبال»؛ اجازه بدهید منهم بگویم« دموکرات گلوبال». البته به صورت « نسبی»؛ که دموکرات مطلق عملا وجود خارجی ندارد.
 « نقد» در هر جریانی لازم و رهگشاست. لطفاً سعی نکنید « دهان نقادان را ببندید که تلاشی عبث است و نشدنی». و نشانه ی استبداد و دیکتاتوری. 
 نقد علنی وقتی رهگشاست که از لابلای « مسایل شخصی» گذشته و آنها را در قالب مسایل مهم « نظری-عملی » مطرح کند. و از دادن احکام کلی خود داری نماید.
یعنی مسایل « خصوصی» بعد « نظری-عملی» دارند، لازم است جهت پیشروی و رهگشایی ، همین بعد مورد بحث و نقد و کندوکاو قرار گیرد. و جزء و کل مد نظر باشد.

اینکه فلانی و بهمانی چه با من کرده مشکلی را حل نمی کند. نهایتش آن است که از چنان کس و جمعی کناره گیری میکنم.
اما مورد بحث قراردادن « ریشه های نظری و عملی و خصوصیات متناسب با مبارزه» ضروریست و باید مورد گفت و گو قرار بگیرد.
 ایراد ها و نواقص پاره یی و بخشی را نباید عمومی یا شامل حال « همه» کرد. حکم های کلی در این موارد نمی توانند درست باشند. 
 مسئله ی عدم امکان همکاری( به صورت نسبی)، یا نظری و عملی، بین بخشی از فعالان ما، از مسایل مهم جنبش رفع تبعیض است که مانع تشکیل جبهه متحد آذربایجان است. جا دارد این مشکل دقیق تر شکافته شود. تا شاید راه حلی بیابد.
 این مشکل «عدم همکاری افراد و گروهها باهم» در محیط ما ، بخشی از مشکل عمومی جامعه کلنگی ایران است. که در بعد بزرگ همه با آن درگیرند و عمر داعش شیعه هم بدین علت طولانی شده است.

 برخورد و متد گوناز به نقدها و افراد و متقابلا نقد افراد به مشکلات، از دید من نادرست اند . 
برخورد گوناز در این نوشته(توهین به شعور فعالین و تشکیلات های حرکت ملی آذربایجان در ایران گلوبال) نقد نیست، نمایش سرشکستگی کامل و عدم توانایی نقد است.
همینطور «متد مخالف» آن نیز نمی تواند نقد به حساب آید.
یعنی برخورد طرفین، از نقد، فرسنگها دور است. با اینهمه لازم است طرفین حرفشان را بزنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
کامنت های ایرانگلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.