چرا اهل سنت و اقوام نباید به روحانی رای بدهند

واقعیت تلخ این است که آقای روحانی یک روحانی شیعه است. شاید در مقایسه با بعضی ها کمی “اعتدالگراتر” می باشد که هست. اما در نگرش نسبت به “عـُـمری ها” در عمل (تاکید می کنم ـ در عمل) فرقی با دیگران ندارد. در نتیجه وای بر ما اگر علیرغم خلف وعده های بیشمار ایشان و کارنامه مردودی دولت ایشان، از ترس عقرب های جراره آزمون نشده به مار غاشیه آزمون و رفوزه شده پناه ببریم. عقل حکم می کند که آزموده را آزمودن خطاست! اهل سنت باید برای رای خود حداقل احترام را قائل باشند.

 

بیش از  ۱۶۳۶ داوطلب شیعه مذهب از پیرمرد ۸۲ ساله گرفته تا جوان ۱۸ ساله برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت ‌نام کردند. اما حتی یک سنی مذهب برای محض تفنن و جولان دادن، جرات ثبت نام نداشت. زیرا حدود ۱۸ میلیون مسلمانان اهل سنت ایران فقط حق انتخاب کردن دارند و نه انتخاب شدن. اما کارناوال تکراری انتخابات و شعارهای تکراری تر آن نظیر  برادری و برابری کامل بین شیعه و سنی و همه اقوام ایرانی توسط همه کاندیداهای ریاست جمهوری بی وقفه تکرار می شود زیرا نیک می دانند که ما اهل سنت و اقوام از حافظه تاریخی بسیار ضعیف و ساده لوحی و زودباوری بسیار مزمن و بالایی رنج می بریم.

در دوران های گذشته شگرد تبلیغاتی برای کشاندن اهل سنت به پای صندوق های رای اینگونه بوده است که  مردم را برای رای دادن علیه کاندیدای مورد وثوق حاکمیت یا بعبارتی اصولگرایان ترغیب و تشویق کرده اند. مضاف بر اینکه کاندیدای اصلاح طلبان یا اعتدالگرایان وعده های صوری برای رفع تبعیضات متعدد بر علیه اهل سنت و اقوام ایرانی به مردم می دادند. وعده هایی که هرگز عملی نمی شد. اما اینبار به دلایل مختلف وضع کاملا متفاوت می باشد. اول اینکه هر شش کاندیداها مورد حمایت و  اعتماد کامل نظام و حاکمیت هستند. دوم اینکه در بین این شش کاندیداها فقط دو نفر (رئیس جمهوری فعلی و معاون وی) بر خلاف قول  و تعهدات قبلی خود خلف وعده کرده اند. سوم اینکه توضیح نداده اند چرا در عرض چهار سال نتوانسته اند حتی به یکی از وعده های دهگانه خود جامه عمل بپوشانند. چهارم  اینکه بر طبق اعتراف مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی، در انتخابات ریاست جمهوری ٩٢ رأی اهل سنت کاملا سرنوشت‌ساز بود و متاسفانه در مقابل روحانی حداقل دین خود را به اهل سنت و اقوام ادا نکرد. پنجم اینکه اهل سنت و اقوام بیم دارند اصولگرایان فقط برای فریب آنان و کسب رای وعده بدهند، اما در عمل “آن کار دیگر” را بکنند.  اما مشکل اساسی اینجاست که روحانی در این زمینه کارنامه کاملا رفوزه شده ای دارد و در عمل ثابت کرده که وعده های بیهوده داده و می دهد. آیا شما برای ریاست و اداره امور شرکت و  سازمان و مملکت  خویش کسی را که کارنامه مردودی چهارساله زیر بغل دارد، با رای خویش استخدام می کنید؟ هیچ عاقلی با زره ای عقلانیت این اشتباه فاحش را مرتکب نخواهد شد، زیرا آزموده را آزمودن خطاست.

اخیرا شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید رهبر نمادین اهل سنت و امام جمعه زاهدان مطالبات مشخصی را  مطرح کرده اند از جمله مشارکت اهل سنت و اقوام در مدیریت‌های کلان کشور، تأمین آزادی‌های مذهبی، مساوات بین اقوام و مذاهب،  رفع تبعیضات قانونی و فراقانونی. ایشان یادآور شدند که “قانون اساسی کشور به‌جز ریاست ‌جمهوری در بقیه موارد بر مساوات و برابری بین اقوام و مذاهب تاکید دارد. البته تقاضای جامعه اهل سنت آن است که در این یک مورد هم تجدید نظر صورت گرفته و اصلاح شود.”

حال سوال اساسی و قابل تامل اینجاست که چهار سال پیش نیز رهبران اهل سنت و فعالان اقوام و سنی مذهب دقیقا همین مطالبات را مطرح کردند. در جواب آنها، و برای کسب رای آنها، آقای حسن روحانی  در نهم خرداد ماه سال ۱۳۹۲ بیانیه شماره ٣  و معروف خود را در مورد  احقاق حقوق اقوام، ادیان و مذاهب تحت شعار پرطمطراق “همه جای ایران سرای من است” را صادر کرد. روحانی در بیانیه خود قول داد که “اینجانب متعهد و مصمم هستم درصورت کسب رأی اعتماد شما و استقرار دولت تدبیر و امید با اجرای بندهای ده‌گانه زیر تبعیضات عدیده را برطرف کنم”.  حسرتا که هیچکدام از قول های وی عملی نشد. از معاون رئیس جمهور و وزیر و معاون وزیر و مدیران کلان کشور به کنار، حتی یک استاندار سنی مذهب از اقوام هم منتصب نشد. در حالیکه در دوران احمدی نژاد حداقل دو استاندار بومی (یک بلوچ  (بنام حاتم نارویی) و یک سیستانی بنام حبیب‌الله دهمرده (نماینده فعلی مجلس از زابل) به استانداری استان سیستان و بلوچستان منصوب شدند. این خلف وعده آشکار آقای روحانی با مواد تصریح شده در بیانیه شماره ۳ انتخاباتی ایشان (حقوق اقوام، ادیان و مذاهب) در تضاد و تناقض کامل می باشد.

در آغاز کار دولت حسن روحانی، رحماني فضلي وزیر کشور کابینه روحانی در مراسم توديع و معارفه استاندار شیعه مذهب  و غیربومی كردستان که در آن حتی کردهای ولایتمدار و سنی های اثنی عشری نیز حضور داشتند گفت: “هر چی گشتم گزینه بومی مناسب برای استانداری پیدا نکردم؛ من خيلي دوست داشتم فردي بومي به عنوان استاندار منصوب شود ولي كسي با ويژگي ها و شاخص هاي مطرح شده پيدا نكرديم. این نمک “رای ۷۲% کردها” را خوردن و نمکدان شکستن و سپس پاشیدن نمک های ریخته شده بر روی زخم کردها، آنچنان گستاخانه بود، که بر طبق گزارش خبرگزاری مهر، اعتراض یکی از خانم های حاضر در جلسه را به دنبال داشت که گفت: ” كردستان خيلي نيروي توانمندتر از استاندار داشت ولي شما و نمايندگان نخواستيد از آنها استفاده كنيد”.. اگر سخنان وزیر کشور مبنی بر عدم وجود یک تک مدیر شایسته و لایق سـُـنی مذهب (حتی سـُـنی اثنی عشری” ذوب شده در ولایت)  در سراسر کشور، آن هم در سطح استاندار، صحیح باشد، این می تواند مستدل ترین کیفرخواست و ادعانامه ای باشد بر علیه نظام تبعیضگرای جمهوری اسلامی که علیرغم تربیت هزاران مدیر شیعه در سطح ملی و بین المللی در طی ۳۸ سال اخیر، حتی یک مدیر سـُـنی مذهب شایسته از میان حدود ۱۸ میلیون سـُـنی ایرانی اجازه رشد و ظهور نداشته است. چه مدرک و گواهی برتر از این، دال بر وجود تبعیضات سیستماتیک و نهادینه شده در نظام جمهوری اسلامی بر علیه اهل سنت؟

تبلیغات گسترده در مناطق سنی نشین کشور بخصوص در استان‌های کردستان، آذربایجان‌غربی، سیستان و بلوچستان، گلستان، خراسان ‌جنوبی و خراسان‌ رضوی، هرمزگان و جنوب استان کرمان، جنوب استان فارس، تالش گیلان، خلخال، و حتی بین قریب به یک میلیون سنی اهل تهران و حومه آغاز شده است.  بعضی از این تبلیغات مضحک فراخور آنسوی ترهات و مهملات است. بعنوان مثال یک ملای سنی مذهب بلوچ تبلیغ می کند که شرکت در انتخابات ریاست جمهوری که در آن سنی ها حق انتخاب شدن ندارند از منظر شرع اهل سنت واجب شرعی است. این توهین آشکار و علنی به  شعور مردمی است که برخی از ملاهای درباری به عقلانیت و بلوغ فکری آنها زره ای اعتقاد ندارند.  نگارنده هیچگونه دشمنی شخصی یا سیاسی با دکتر حسن روحانی نداشته و ندارم و اگر کارنامه رفوزه شده ایشان (بخصوص در مورد اهل سنت و اقوام) را در زیر بغل ایشان نمی دیدم، شاید رای مردم را از نظر عقلایی و یا انتخاب بین به اصطلاح بد و بدتر  توجیه پذیر می دانستم. و اگر یک فارس شیعه اصلاح طلب می بودم، شاید به ایشان رای می دادم. چون ظاهرا آدم منطقی بنظر می رسد.

اما در رابطه با اقلیت ها و اهل سنت و اقوام غیرفارس ایرانی ایشان عامدن و مشخصن و صراحتن خلف وعده کرده اند. در نتیجه رای دادن مجدد به ایشان خود دون شماری آشکار و تحقیر و تذلیل نفس خودی می باشد و الاغیر!.  مضاف بر اینکه هیچگونه منع قانونی برای انتخاب یک استاندار  بومی و یا سنی مذهب یا یک مشاور سنی و یا وزیر و معاون وزیر سنی وجود نداشته و ندارد. چطور شد علیرغم اعتراض برخی از روحانیون در قم، ایشان در کابینه خویش  معاون رئیس جمهور و  و مشاور و رئیس ارشد زن  (بعنوان مثال الهام امین‌زاده، شهیندخت مولاوردی، و معصومه ابتکار) را انتخاب کردند؛ اما در مورد مثلا انتصاب یک معاون وزیر از اهل سنت در بین دهها معاونین وزراء مشکل پیدا می کردند؟  واقعیت تلخ این است که آقای روحانی یک روحانی شیعه است. شاید در مقایسه با بعضی ها کمی “اعتدالگراتر” می باشد که هست. اما در نگرش نسبت به “عـُـمری ها” در عمل (تاکید می کنم ـ در عمل) فرقی با دیگران ندارد. در نتیجه  وای بر ما اگر علیرغم خلف وعده های بیشمار ایشان و کارنامه مردودی دولت ایشان، از ترس عقرب های جراره آزمون نشده به مار غاشیه آزمون و رفوزه شده پناه ببریم. عقل حکم می کند که آزموده را آزمودن خطاست! اهل سنت باید برای رای خود حداقل احترام را قائل باشند. باید نشان داد که ما بدعهدی بیوفایان را از یاد نمی بریم . باید در عمل نشان داد که اگرچه ما مومنین ساده لوح و زودباور هستیم؛ اما مومن از یک سوراخ دوبار توسط همان مار گزیده نمی شود.

دکتر عبدالستار دوشوکی

مرکز مطالعات بلوچستان ـ لندن

اردیبهشت ۱۳۹۶

doshoki@gmail.com

انتشار از: 

         

 

دیدگاه‌ها

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
آقای دوشوکی و آقای حمید و آقای مهران و آقای اقبالی عزیز، این چکیده جوابیه سکولار دمکراتیک شمایان به کامنت من می باشد، با تشکر و سپاس فراوان از الطفاتات حضرات عالی:
دمکراسی و آزادی بیان اعتقاد ندارید. تعصب و خودشیفتگی هم باید حد و اندازه داشته باشد، اینقدر بسیجی دوآتشه حزب اللهی نشو و مته به خشخاش نگذار. کمی کسب سواد کن و بعد بیا اظهار فضل و کرامات بکن.
انتگرال مجموعه همه این افاضات، یعنی سازاخ خفه شو، دمکراسی بی دمکراسی، دمکراسی و آزادی بیان یعنی کشک......

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
بنظر می رسد آقای دوشوکی سرنا را از سر گشادش می زنند. با وجود ارائه این همه سند در مورد تبعیضی که جمهوری اسلامی به سنی های ایران روا می دارد ایشان بجای تحریم شعبده انتخابات فرمان صادر می کنند که به روحانی رای ندهید! آقای دکتر، ایرانی ایران دوست در این خیمه شب بازی شرکت نمی کند و رای نمی دهد. .
خانه از پی بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
متاسفانه اگر یکی از این مشهدیها(که حکومت را قبضه کرده اند) کنار بکشد شانس پیروزی دیگری زیاد است.بخصوص رئیسی دروغ پرداز که از جانب طیف مفت خور های امنیتی وسپاهی وبی سوادان مسند نشین وخصوصأ روحانیون وحتی خود رهبرساپورت میشودواین یعنی شروع یک پسرفت ویران کننده برای عیران واحتمالأ شروع دوباره تحریمها وشاید برگشت به دوران اقتصاد کوپنی!

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
آقای دوشوکی با اینکه بعضی از مصاحبه های قبلی شما در رسانه ها آمیخته با تعصب کور به پان ایرانیستی وگاهن پان فارسی است.لیکن با نظربه مقاله منطقی وخوب شما من نیزتصمیم داشتم از دست دو تا عقرب جرار(رییسی وقالیباف) به روحانی رای بدم گرچه تا حال در هیچ انتخاباتی شرکت نکرده ام.واین بار هم رای نمی دهم.

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
سازاخ. شما مثل اینکه به دمکراسی و آزادی بیان اعتقاد ندارید. تعصب و خودشیفتگی هم باید حد و اندازه داشته باشد. اقوام فلات ایران یعنی همان ملت های شناخته شده قدیمی که بعضی ها اکنون دولت دارند و در عرف سیاسی ملت (از نظر عضویت سازمان ملل) شناخته شده اند مثل تاجیک ها، افغانها و ترکمن ها و آذربایجانی ها که ملت دولت خودشان را دارند. و بعضی ها مثل بلوچ ها و کردها که دولت شناخته شده خود را ندارند. پس اینقدر بسیجی دوآتشه حزب اللهی نشو و مته به خشخاش نگذار. کمی کسب سواد کن و بعد بیا اظهار فضل و کرامات بکن. یا کلمه می تواند چندین معنی متفاوت داشته باشد. قوم هم به یک ملت تاریخی می گویند و هم به خویشاوندان یک فرد. هر دو این معانی درست هستند

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
حمید عزیز، در صد سال گذشته کلیه بودجه آموزشی کشور منحصرا بزبان فارسی و فرهنگ فارسی و ویکی پدیای فارسی و تاریخ و فرهنگنامه و لغت نامه فارسی اختصاص داده شده، البته در مقابل بقیه زبانها مطلقا ممنوع و تحقیر شده اند، و طبیعا منابع فارسی در اینجور موارد قابل اعتماد نیستند، و فرضیه ملت ایران، فرضیه ائی است کاملا مکانیکی که می خواهد همه ملتهای موجود در ایران را در دبه ائی بنام ایران بریزد و زبانفارسی را هم بعنوان سرکه در دبه بریزد، تا با گذشت یکقرن همه ملتها رنگ و بوی زبانفارسی بخود بگیرند، که در عمل نشد که نشد، در تبریز صدای هارای هارای من ترکم گوش فلک را کر کرده، پس عدم صحت تعاریف فرضیه ملت ایران و قوم خاصیت خود را از دست داده و بجای آن در سازمان ملل و یونسکو، جریان ملتهای بدون دولت از تمام دولتها خواسته اند که تا سال 2030 کلیه ملتهای قوم نامیده شده را از بند تک ملت سازی رها سازند،

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
عزيز دل برادر ، شما اول معنى و مفهوم "قوم " را تو دل كاكا گوگل يا فرهنگ لغت دهخدا سرچ كن ، بعد ارشاد بفرما . قوم به معنى ؛ گروهی از مردم با ویژگی‌های مشترک زبانی، تاریخی، و نژادی است و ملت به معناى مردم یک کشور كه تابع یک دولت باشند. با توجه به اين تعاريف ، حال قوم بلوچ يك ملت است يا يك قوم ؟ در ضمن برأى نوشتن هم هيچ كس نياز به أخذ مجوز از جنابعالى ندارند ، مگر شما هم جزوه مسند نشينان وزارت ارشاد هستيد كه برأى مردم تعيين تكليف مى كنيد چه چيزى را بنويسند يا چه مطلبى را ننويسند؟ اگر كاربرد واژه با فرهنگ لغت رايج سنخيت نداشت حق اعتراض داريد ولى اگر همان واژه با فرهنگ لغت ذهنى شما مطابقت نداشت ، اون مشكل خود شماست.

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
آقای دوشوکی شما با کدام مجوز ملتهای غیر حاکم در ایران را قوم می نامید؟ شما حق دارید ملیت شخصی خود را قوم بنامید، ولی حق ندارید دیگر ملیتها را قوم بنامید، علی الخصوص ملت ترک آزربایچان جنوبی را، قوم به دوران عشیرتی و دوران چادر نشینی و کپر نشینی مربوط است، اینقدر ملت خود و دیگر ملتهای غیر فارس را تحقیر نکنید، لطفا!!! لطفا!!!!

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
درود بر شما دوشکی گرامی. من مردد بودم که بین بد و بدتر به روحانی رای بدهم اما با خواندن این مقاله روشنگری شما دریافتم که ما مردم ایران فقط بازیچه این رژیم آخوندی هستیم . بایستی ارزش رای خود را بدانیم زیرا که رای ندادن هر یک از ما یک نه به دیکتاتوری و یک تو دهنی به ولی فقیه خامنه ای است.

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
این ۳۸ سال است که این خیمه شب بازیهای آخوندی هر چهار سال یکبار برگزار میشود. علیرغم اینکه بلوچ ها به سرکردگی مولوی عبدالحمید شراکت حداکثری در انتخابات دارند اما در اداره امور کشور و یا حتی امور خود استان آنها را به بازی نمی گیرند. در حقیقت در ایران دموکراسی وجود دارد که رای و رای گیری مفهوم واقعی خود را داشته باشد. این نظام بنیادش بر دیکتاتوری است حتی اگر یک نفر وزیر و یا یک نفر استاندار سنی و غیر فارس هم بگمارند هیچ تاثیری در جامعه نخواهد داشت. دیکتاتوری مثل خامنه ای به سیاهی لشکر برای شرکت در سیرکوسی مثل انتخابات احتیاج دارد تا بتواند عربده بکشد که مردم طرفدار نظام ولایت او هستند.

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
ایجاد حقوق برابر برای اهل سنت چگونه خواهد بود :
در مناطقی مثل کردستان غربی که به نادرست اذربایجان غربی خوانده میشود عده ای از تورکان از همین رانت حکومتی استفاده ها برده اند در حالی که 20 درصد جمعیت استان را بیشتر تشکیل نمیدهند 90 درصد مشاغل کلیدی را در دست دارند
در تالش که نیمی از جمعیت و قلمرو استان اردبیل را تشکیل میدهد هم اوضاع به همین منوال است تا جایی که قزلباش تبارها حتی اجازه تشکیل یک رادیو یا تلویزیون به زبان تالشی را نمیدهند در حالی که تالشی ها 700 هزار تن هستند برای ایجاد استان تالش جدای از اردبیل باید با محوریت اهل سنت و جامعه سنی تلاش های لازم با شدت پیگیری شود
از طرف دیگر در اذ غ اهل سنت باید به شدت پیگیر حقوق کورد سنی از اپارتاید تورک قزلباش باشند تا بلکه بقیایای این متجاوزین را از این استان بیرون ریخته و احیای حقوق خود که همان نام کوردستان غربی است باشند

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
آقای دوشوکی
بنده همیشه از مقالات شما لذت می برم و طرفدار دلنوشته های شما هستم. در زمانی که همه رسانه های فارسی زبان خارج از کشور و اصلاح طلبان دغل به شیوه های مختلف مردم را تشویق می کنند به روحانی مکار رای بدهند. این مقاله خیلی خوب و روشنگرانه نوشته شده. دست مریزاد

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
اگر قرار باشد نقدى به ملا داشته باشيم كه چرا مردم را مجبور به رأى دادن مى كنند، (گرچه عكس آن را در جامعه كنونى بلوچستان را شاهديم) اين ملا شايد گمان كرده كه وصى و وكيل أهل سنت مى باشند. شايد اين ملا پندارى در ذهن خويش دارد كه جوان بلوچ را در دهه أوايل انقلاب مقياسه كرده و ايشان فكر مى كند كه جوان بلوچ قدرت و توان انديشيدن سياسى را ندارد و ايشان است كه بايد برأى جامعه أهل سنت تصيم بگيرند. آقاى دوشوكى اگر شما جامعه امروز بلوچستان را در نظر بگيريد و سركى به بطن آن بكشيد خواهيد ديد كه جامعه بلوچستان و مردم آن قابل مقايسه با يك سال قبل آن نيستند تا چه رسد به چهار سال قبل .
علما قابل احترامند و هيچ موقع به خودشان اجازه ندادند كه به شعور سياسى مردم سلطه پيدا كنند و برأى آنها تعيين تكليف كنند، (مثل علمايى أهل تشيع ) . علما ما درك بسيار خوبى از جامعه بلوچستان حال حاضر دارند، اگر در ظاهر به

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
سلام بر آقاي دوشوكي گرامي بازهم يك نوشته ارزشمند دررابطه با حق وحقوق مليتهاي مختلف وستم ملي وفرهنگي ونيز مذهبي ،موفق وسلامت باشيد

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
جامعه بلوچستان كنونى و شعور سياسى جوان بلوچ

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
با آقای دکتر دوشکی عزیز 100 درصد موافقم. نوشته بسیار بجا و وزینی است. دست شما درد نکنه. امیدوارم ملیت های تحت ستم و سنی ها به این پیام بسیار مهم دکتر دوشوکی ارج و احترام بگذارند و از رای دادن پرهیز کنند. البته امیدوارم که دکتر دوشوکی همیشه در دفاع از حقوق ملت های تحت ستم پایدار بمانند و نوسان سیاسی به این ور و آن ور نداشته باشند.


عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
منصور من با شما موافقم. دوشوکی با این مقاله بسیار خوب و ارزشمند ثابت کرد که آدم واقعن موجه و فهمیده ای است اگر چه در گذشته از فارس ها و ایرانی های حمایت می کرده. ولی این مقاله نشون میده که دوشوکی ذاتا انسان خوب و ارزشمندی است اگرچه بعضی مواقع بیش از حد طرفدار فارسها است. ولی در نهایت یک بلوچ واقعی است و گاه و گداری این را نشون می ده

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
زنده باد آزبایجان
من همیشه از این دوشوکی انتقاد داشتم این مقاله دوشوکی جای امید است. چون من می دونستم که این آقا آدم روشن و ملیت پرستی است. ولی همیشه برای رضایت فارس ها حرف می زد و مطلب می نوشت. اما در حقیقت شخصیت خوب و موجه و فهمیده ای است. ولی باید حواس ش را جمع کند. آخه چرا همچین آدم فهمیده و با شعور اینگونه رفتار کند. . دکتر دوشوکی دوستت دارم ولی حواستو جمع کن