رفتن به محتوای اصلی

سوء استفاده از اعتبار جمهوری دمکراتیک آذربایجان جهت تقدس محمدامین رسولزاده
06.06.2017 - 20:13

سوء استفاده از اعتبار جمهوری دمکراتیک آذربایجان جهت تقدس محمدامین رسولزاده 
آقای دیرنج مین ائللی در مقاله ای تحت عنوان " محمد امین رسول زاده بنیانگذار جمهوری اول ازربایجان " تلاش زیادی کردند تا از یک سو از زحمات رسولزاده در مستقل شدن جمهوری دمکراتیک آذربایجان و از سوی دیگراز تلاشهای بی شماردیگر جریانهای سیاسی و مردم به نفع شخصیت سازی و بت سازی از رسولزاده استفاده کنند. ایشان برای پاک کردن سوابق فعالیتهای منفی رسولزاده از جمله سه سال خدمت برای تئوریزه کردن پان ایرانیسم و ایجاد دولت متمرکز در ایران، بیست- سی سال فعالیت پانترکیستی و چهار پنج سال فعالیت نازیستی محمد امین سرپوش بگذارند. 
در این رابطه به مواردی اشاره میکنم. 

Missing media item.

 

Gəncəd ə Xalq Cümhuriyyəti binası

 

1 - نویسنده مقاله منتقدان محمد امین رسول زاده را نیروهای ضد آذربایجانی و ایرانیست می نامد. این حقیقت ندارد. چونکه منتقدان پانترکیسم و منتقدان رسولزاده و ائلیچی بئی شخصیت های چپ، سوسیالیست و کمونیست آذربایجانی بوده اند که از مدافعان سرسخت "حق ملل در تعیین سرنوشت خویش"، فدرالیسم و استقلال آذربایجان هستند. در حقیقت منتقدان پانترکیسم به آذربایجان جنوبی و مبارزه بر محور آن تاکید اکید دارند ولی برای نویسنده مقاله اولویت را نه آذربایجان جنوبی بلکه در توران و امپراطوری تورک می بیند و مانند محمد امین رسول زاده "آذربایجان را در قلمرو توران" بشمار می آورد. 
2 - نویسنده مقاله 
بی آنکه ربطی به روشنفکران منتقد آذربایجانی داشته باشد به نقد روشنفکران ایرانی می پردازد. او می نویسد روشنفکر ایرانی برخلاف رسول زاده از درک آتئیسم، حقوق بشر، دولت مدرن، مردم سالاری عاجرنند در حالی که رسول زاده آتئیسم را درک کرده بود و دولت مدرن، مردم سالار و دمکراتیک و حقوق بشر و حقوق شهروندی را نهادینه کرد. نویسنده برای دفاع از افکار رسول زاده به چگونگی تشکیل جمهوری دمکراتیک آذربایجان، پارلمان آذربایجان و قوانین می پردازد که پر از اغراق و شعار است.

من یا کسانی مثل من روشنفکر ایرانی نیستیم که به این دعوا وارد شویم. من بعنوان یک آذربایجانی به استقلال آذربایجان از اتحاد شوروی و تشکیل جمهوری دمکراتیک آذربایجان علیرغم تمامی ضعفهایش افتخار میکنم. و نقش مثبت آقای رسولزاده را در دولت آذربایجان و در این دوره کوتاه انکار نمی کنم اما پانترکیستها و نویسنده مقاله از اعتبار و مزیتهای دولت آذربایجان سوء استفاده میکنند تا نه تنها اشتباهات و انحرافات سیاسی رسول زاده را روپوشی کنند بلکه میخواهند او را نابغه شرق و قهرمان ملی آذربایجان نشان دهند. 
آقای دیرنج می نویسند: "رسولزاده اولین شخصیت شرقیست که اتاتیسم را عمیقا درک کرده و پایه های آنرا برای اولین بار در جهان شرق, در موطن خود آزربایجان بنا نهاد"
این تحریف پانترکیستها است که نقش مساوات و رسولزاده را در کسب استقلال و تشکیل دولت برجسته میکنند و تمامی دستاوردهای مبارزات مردم، احزاب سیاسی، پارلمان و دولت را به حساب رسولزاده می نویسند.

Missing media item.

Bakın ı almış Qafqaz İslam Ordusunun şəhərdə fəxri keçidi


رسولزاده یکی از دهها و صدها رهبری است که در تشکیل دولت و استقلال آذربایجان نقش داشتند. گروههای زیادی و کسانی همچون فتعلی خان خویسکی نقش بسیار بزرگتر و برجسته تری در استحصال استقلال و اداره دولت ضعیف و ناتوان داشتند. نویسنده به حضور چهار حرب در پارلمان اشاره میکند. این درست است. در ماه مه 1918 چهار حزب برای اعلام استقلال جلسه تشکیل دادند ولی دولت کنونی جمهوری آذربایجان به حضور و نقش یازده حزب و گروه در پارلمان و دولت در سال 1919 تاکید میکند. 
رسول زاده یکی از رهبران مساوات بود و با 33 در صد آرا به ریاست شورای ملی آذربایجان رسید
. من در مورد ادعای آتئیست بودن رسول زاده هیچگونه اظهار نظری نمی کنم و فقط به عملکردهای ضد آتئیستی او اشاراتی میکنم تا "عمق درک رسولزاده از آتئیسم" بیشتر مشخص شود.
رسولزاده در سال 1911 در کشور عثمانی عضو محفل "تورک اوجاقی" شد و تئوریهای ضیا کوک آلپ و علی حسین زاده یعنی تئوری "تورک گرایی، اسلام گرایی، تجدد گرایی" وهمچنین" از امت: اسلام، از ملت: تورک، از تمدن: غرب" را تبلیغ میکرد. این آتئیست بزرک شرق در سال 1913 بعد از اعلام عفو عمومی توسط تزار به باکو برگشت و با همین شعارها عضو رهبری حزب اسلامی و دمکرات - مساوات شد.

Missing media item.

Bakıda Qızıl Ordunun və zəhmətkeşlərin etiraz nümayişi


اهداف حزب مساوات که رسولزاده آنرا رهبری میکرد و بعدا با رای اعضا آن رئیس شورای ملی آذربایجان شد بقرار ذیل بود: 
1 - اتحاد مسلمانان بدون در نظر داشت وابستگی های ملیتی وگروهی.
2 - استرداد استقلال تمام کشورهای اسلامی .
3 - تقویت مادی و معنوی و تحریک مسلمانان به منظور کسب استقلال .
4 - کمک به کشورهای اسلامی و مسلمانان درامورات دفاعی وتجاوزی.
5 - تماس با گروهای فعال سیاسی به منظور پیشرفت وترقی مسلمانان .
6 - تشدید مبارزات به منظور بقای مسلمانان وپیشرفت آنها درامورات اقتصادی خصوصا تجارتی.
7 - از بین بردن موانع که مانع تحقق اهداف فوق میگردند

Missing media item.

Bakıda Qızıl Ordu , 1920-ci il kann


.آقای رسولزاده بعد ار بقدرت رسیدن بلشویکها در"کنگره مسلمانان قفقاز" شرکت کرد.
محمد امین رسولزاده بعد ازتشکیل و عضویت در لژیون آذربایجان بنام خدا سوگند خورد و بدون قید و شرط به امپراطور کاتولیک آلمان و آدلف هیتلر اعلام وفاداری کرد و رهبری داوطلبان مسلمان آذربایجان را بعهده گرفت.
آتئیستم رسولزاده و درک او از آتئیسم در چند نمونه ذکر شد. حتما آلن تورینگ، استیون هاوکینگ و ریچارد داوکینز و دیگر آتئیستهای غربی هم از مقالات رسولزاده فیض برده اند.

نویسنده یک درک و تصور نادرستی دیگری هم دارد. ایشان از مزایای آتئیسم زیاد گفتند و فکر میکنند تنها آتئیستها می توانند دولت مدرن، حقوق بشر، عدالت و غیره را برقرار کنند. ایشان در عین حال آتئیسم کمونیستها و سوسیالیستها را قبول ندارند و آنها را دشمن حقوق بشر میدانند .
3 - نویسنده مانند انسانهای مذهبی تصویر "بهشتی" از دولت ضعیف و ناتوان و غیر رسمی جمهوری دمکراتیک آذربایجان میدهد، بهشتی که بدست دستهای توانای قهرمان و اسطوره ای بنام رسولزاده ساخته شده بود. نویسنده مقاله از برقراری دولت مدرن و از نهادینه شدن حقوق شهروندی، حقوق بشر، رعایت موازین حقوق بشر و لقو حکم اعدام توسط رسولزاده در آذربایجان صحبت میکند.
ایشان دقت نمی کنند که در سال 1918 عمدتا نظام فئودالی در روسیه و آذربایجان حاکم بود و سرمایه داری در آذربایجان در حال رشد جنینی بود و بجز صاحبان کمپانی های نفت و کارگران نفت باکو، سرمایه و صعنت زیادی در آذربایجان نبود. بنابر این ایجاد جامعه و دولت مدرن در جامعه عقب مانده فنودالی و برقراری بهشت سرمایه داری در طول کمتر از دو سال غیر ممکن بود. 


Missing media item.

Gəncədə Qafqaz İslam Ordusunun zabitləri Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Səhiyyə Nazirliyinin işçiləri ilə


نویسنده برای مقدس و نابغه نشان دادن رسولزاده از برقراری حقوق بشر، رعایت موازین حقوق بشر و لقو حکم اعدام و نهادینه کردن آنها نوشتند. این مطالب شدیدا جنبه تبلیغاتی دارند. امروز همه میدانند که این مفاهیم بعد از جنگ جهانی دوم مطرح شدند. در زمان جمهوری دمکراتیک آذربایجان هنوز سازمان ملل تشکیل نشده بود و موضوعاتی چون حقوق بشر یا موازین حقوق بشر تصویب نشده بودند.
تاکنون هیچ کسی دیگری از نهادینه شدن موازین حقوق بشر مصوبه سازمان ملل در آذربایجان 1918 صحبت نکرده و نمی کند. در پارلمان آذربایجان فقط از برقراری حقوق مدنی صحبت شده بود که متاسفانه آنها هم بخاطر جنگ، بحرانها، اقتصاد ضعیف و ورشکسته، اشغال باکو و حوالی توسط عثمانی ها و انگلیسها نهادینه نشدند. 
پارلمان آذربایجان با نمایندگان 11 حزب سیاسی و به ریاست علی مردان بئی توپچوباشوف و معاون او حسن بیک آقایف ( نه رسولزاده) مجموعا 270 قانون بصورت پیش نویس به تصویب رساندند ولی پارلمان جمهوری دمکراتیک آذربایجان نتوانست قانون اساسی به تصویب برساند.
دولتی که رسما در جهان برسمیت شناخته نشد، دولتی که قانون اساسی نداشت چگونه میتوانست قوانین را نهادینه کند؟ اما برای رفیق مان مهم نیست و تلاش میکند به هر شیوه ای سیاست خود را پیش ببرند.
اولین قانون اساسی آذربایجان توسط" کنگره سوویت آذربایجان" در نوزدهم ماه مه 1921 به تصویب رسید و دومین قانون اساسی آذربایجان متعلق به دوره بعد از فروپاشی اتحاد شوروی، استقلال مجدد آذربایجان توسط حزب کمونیست آذربایجان بود.

Missing media item.

Azərbaycan Xalq Cümhuriyyti Parlamentinin açılışı



نویسنده از لغو حکم اعدام و غیره در جمهوری دمکراتیک آذربایجان سخن می گوید. ایشان نمی گویند که کدام بخش یا کدام بند و یا کدام ماده از قانون اساسی به موارد جزایی و قضایی پرداخته و کدام ماده حکم اعدام را ممنوع اعلام کرده است. فکر میکنم نویسنده خودش چیزهایی را در این باره از این و آن شنیده و سندی ندارد. 
ایشان فقط میخواهند چیزهایی را که به نظرشان خوب به نظر میرسد به محمد امین ربط بدهند تا او را پاک و منزه نشان بدهند تا لایق پیامبری آذربایجانیهای جنوبی باشد.
4 - نویسنده مقاله نوشتند که محمد امین رسول در زندان با استالین آشنا شده بود. من به درستی این شک دارم و تا آنجا که اطلاع دارم رسولزاده توسط پلیس تزار دستگیر نشده بود
5 - سخن آخر اینکه رسول زاده با تمامی نقاط ضعف و مثبت خودش فعلا و در این دوره از مبارزه مردم آذربایجانی جنوبی جایی ندارد. زمانیکه فرقه دمکرات آذربایجان حکومت ملی را اعلام کرد رسول زاده در جبهه فاشیسم بر ضد آن مبارزه میکرد و تمام نیروی خود را برای اشغال آذربایجان شمالی و جنوبی توسط آلمان بکار بسته بود. او در مقابل مردم و آذربایجان قرار گرفته بود. چنین کسی نمی تواند به بت مقدس تبدیل شود. پانترکیستها رهبران و شخصیتهای خود را در جنبش ملی آذربایجان جنوبی مطرح میکنند و آنها را تقدیس می کنند. رسولزاده ها، آتاتورکها، ائلیچی بئی ها، ضیا کوک آلپ ها و تورکش ها متعلق به اذربایجان جنوبی نیستند و جایی در جنبش ملی آذربایجان ندارند و نخواهند داشت. آذربایجان جنوبی شخصیت های صادق، رزمنده و عدالتخواه زیادی دارد و مردم هیچوقت آنها را فراموش نخواهند کرد.

Missing media item.

 

1918-ci ildə Bakıda sakinlər su rasiyonunu almaq üçün sıraya düzlənirlər

----

 

Missing media item.

 

Qafqaz İslam Ordusunun əsgərləri Bakı döyüşünd ə

Missing media item.

 

Azərbaycan Xalq Cümhuriyytinin İstiqlal Bəyannaməsi

منبع عکسها:

http://wiki.eanswers.com/az/Az%C9%99rbaycan_Xalq_…

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.