رفتن به محتوای اصلی

خودمدیریتی دمکراتیك در شنگال اعلام موجودیت کرد
20.08.2017 - 20:51

 

حسین حجیس نفسو و ریحام هچو روسای مشترک مجلس خودمدیریتی شنگال، حجی حسن پیسو و نهله یوسف حفسون روسای شورای رهبری خودمدیریتی، سعید حسن سعید فرمانده یگان‌های مقاومت شنگال،  فارس حربو نمایندەی نیروی آسایش ایزدخان و ابراهیم عمر سخنگوی شورای جوانان شنگال در یک نشست خبری شرکت کردند.

روسای مجلس شنگال در این نشست بیانیەای را به دو زبان عربی و کردی قرائت کردند.

این بیانیه با اشاره به پایگاه تاریخی جامعه ایزدی در خاورمیانه یادآوری می‌کند که ایزدی‌ها به خاطر باورداشت‌های خود بارها در معرض نسل‌کشی و کوچ‌اجباری قرار گرفتند و تعداد این مردم در سرزمین شنگال در قرن بیست و یکم به چند صد هزار تن رسید.

 

ریحام هچو در این نشست خبری گفت: "دور اخیر قتل‌عام ایزدی‌ها در سال ۲۰۱۴ در هجوم وحشیانەی داعش لکە ننگی برای جامعه بشری بود که می‌توان آنرا دردآورترین کشتار ایزدی‌ها نامید. هزاران ایزدی در این حمله کشته و تعداد مشابهی که عمدتا زنان و کودکان بودند ربوده شدند. صدها هزار تن نیز دچار کوچ اجباری از سرزمین مادری خود شدند. ایزدی‌ها در حالی مورد نسل‌کشی مجدد قرار گرفتند که حکومت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان هیچ اقدامی برای جلوگیری از کشتار انجام ندادند."

 

او این قتل‌عام را همچنین ناشی از عدم سازمان‌یافتگی و نبود نیروهای دفاعی بومی عنوان کرد و گفت: "ایزدی‌ها وقتی که توسط نیروهای مسلح حاضر در شنگال به کام مرگ رها شدند با پای برهنه در راه فرار به کوهستان شنگال گرسنگی و تشنگی کشیدند. در آنزمان دوازده گریلای فدایی پ.ک.ک به تنهایی در برابر داعشی‌های وحشی سپری ایجاد کردند تا نیروهای ی.پ.گ و ی.پ.ژ خود را از مرز روژاوا به شنگال رساندند و با ایجاد یک گذرگاه انسانی از وقوع کشتاری به مراتب بزرگتر جلوگیری کردند."

 

ریحام هچو گفت: "از میان آوارگان، پانزده تا بیست هزار ایزدی اعم از کودک و بزرگسال با وجود شرایط سختی که وجود داشت در کوهستان شنگال باقی ماندند و این پ.ک.ک و یگان‌های مقاومت شنگال بودند که اجازه ندادند پای نفرات داعش به این کوهستان برسد. این نیروها در آزادسازی مرکز شهر شنگال در پائیز ۲۰۱۵ نقش مهمی ایفا کردند. سازمان‌دهی نیروهای بومی و تلاش برای برپایی خودمدیریتی در شنگال اقدامی برای جلوگیری از تکرار نسل‌کشی ایزدی‌ها بود. خشم و اعتراض به اعلام خومدیرییتی توسط طرف‌هایی که مسئولیت مستقیم در کشتار ایزدی‌ها دارند مشروعیتی ندارد."

 

رئیس مجلس شنگال بدون آنکه نامی از حزب دمکرات کردستان عراق ببرد گفت ادعای حاکمیت دوباره بر شنگال از سوی این نیرو و حملاتی که افراد مسلح وابسته به آن در ماه مارس ۲۰۱۷ به شهرک خانه‌سور شنگال انجام دادند واقعا شرم‌آور است و پس از آن فاجعەی بزرگ چیزی به جز توهین به ایزدی‌ها نیست.

 

ریحام هچو در عین حال به واقعەی بمباران شنگال در حملەی جنگندەهای ترکیه اشاره کرد و گفت همەی آنهایی که با اراده جامعه ایزدی برای خودمدیریتی در شنگال مخالف هستند باید بدانند ایزدی‌ها همان مردم پیش از قتل‌عام ۲۰۱۴ نیستند و از آنچه می‌خواهند عقب‌نشینی نخواهند کرد.

 

در کنفرانس خبری شنگال همچنین بیست و سه ماده به عنوان نقشه‌راه خودمدیریتی دمکراتیك اعلام شدند که علاوه بر طرف‌های داخلی خواهان دخالت سازمان ملل متحد در این مسئله شده است.

 

در ماده نخست نقشه‌راه خودمدیریتی شنگال درخواست تشکیل یک کمیسیون تحت نظارت سازمان ملل مطرح شده که نمایندگان عراق، دولت اقلیم کردستان، پ.ک.ک و فدراسیون دمکراتیک شمال سوریه نیز در آن حضور داشته باشند.

 

طبق ماده دوم، تحت نظارت این کمیسیون می‌باید مجلس مردمی ایزدخان به عنوان مجلس موسسان خودمدیریتی شنگال متشکل از نمایندگان مجلس فعال کنونی، نمایندگان اجتماعات ایزدی، زنان، جوانان و مابقی ساکنین شنگال ایجاد شود.

 

در این بخش تأکید شده افرادی که در زمان هجوم داعش به ایزدی‌ها به این گروه یاری رساندەاند نمی‌توانند عضوی از این مجلس باشند.

 

مادەی سوم این نقشه‌راه نیز خواستار ایجاد یک فرماندهی مشترک میان یگان‌های مقاومت شنگال و دیگر نیروهای ایزدیان شده و در مادەی چهارم آمده است که نیروهای پلیس و ادارەی آسایش باید تحت نظر شورای دفاع مورد تأئید مجلس مردمی شنگال فعالیت کنند.

 

در مفاد پنجم و ششم، کمیته دیپلماسی مسئول ارتباطات داخلی و بین‌المللی عنوان شده و بر تأسیس کمیتەهای بهداشت، آموزش، فرهنگ، اقتصاد و بازرگانی و دادگری تحت نظر مجلس شنگال تأکید شده است.

 

تأمین بودجه برای رسانەهای بومی هم در مادەی هفتم این نقشه راه مورد بحث قرار گرفته است.

 

این نقشه راه در ادامه به تشکیل شوراهای محلی در نواحی و بخش‌های شنگال پرداخته و بر توسل به ارزش‌هایی مانند دمکراسی و برابری در همەی امور تأکید می‌کند.

 

از جملە در مادەی یازدهم تأکید شده که در تمامی کمون‌ها و شوراها باید حضور حداقل ۴۰ درصدی زنان و حضور ۱۵ درصدی جوانان بطور حتمی رعایت شود.

 

ماده شانزدهم این نقشه‌راه ضمن تأکید بر روابط سازنده و حیات سیاسی و اجتماعی با حکومت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان تأکید می‌كند در قوانین بغداد و هولیر باید بخش‌هایی در رابطه با خودمدیریتی منطقەای شنگال اضافه شود که ضمانت کافی بدهد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
فرات نیوز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.