رفتن به محتوای اصلی

افشاگری مشاور اردوغان: اقلیم کردستان ضمیمه ترکیه خواهد شد
یک خبر و یک تفسیر!
26.09.2017 - 11:14
تفسیر از:
اقبال اقبالی

همه پرسی در اقلیم کردستان اقدامی آزادیخواهانه و در گوهر خود سکولار دمکراتیک و شایسته پشتیبانی است.

دیروز کردهای اقلیم کردستان با اقدام جسورانه ملی به استقبال همه پرسی تاریخی برای آغازی نو رفتند. همه تهدیدها را بجان خریدند، اما از آرمان خود عقب ننشتند. کردها در سرزمین تاریخی خود از سه جبهه اسلامگرایان شیعه وسنی، پان ترک ها و پان عرب ها مورد تعرض، تهاجم و تبعیض قرار دارند. محاصره و حملات فاشیست های تباری و اسلامی به کردستان به یاری همبستگی ملی ایرانیان با اقلیم کردستان، می تواند بشکست بیانجامد.

خیزش جانبدارانه جامعه ایرانی بمنظور محکومیت هرگونه کردستیزی و حمایت بیدریغ از حق کردهای اقلیم کردستان در ایجاد یک نظام سکولار دمکراتیک در زادگاه تاریخی شان، یک ضرورت عاجل است. در صورتی که حکومت اسلامی ایرانی ستیز همچنان از خاستگاه منافع اسلام و اسلامگرایان تیشه به ریشه ایرانیت بزند و به فشار علیه اقلیم کردستان ادامه دهد، بنظر میرسد که در آینده نچندان دور، جامعه ایرانی و بویژه زاگرس نشینانی که در منابع گاز و نفت ایران اسکان دارند، سیستم اقتصاد غارتگرانه اقتصادی، امنیت جنایتکاران حاکم و موجودیت حکومت اسلامگرایان جنایت پیشه را به چالش خواهند کشید. همپیمانی  ننگین و جنایتکارانه اسلامی - فاشیستی-تباری حاکمان ایران با دولت ترکیه، به هارتر گشتن اردوغان انجامیده تا آنجا که از الحاق "اقلیم کردستان" به ترکیه سخن گفته است.

خبر زیر در رسانه حکومتی ایران بازتاب یافته است:

*******************

افشاگری مشاور اردوغان:

همه‌پرسی در شمال عراق به نفع آنکارا است/ اقلیم کردستان ضمیمه ترکیه خواهد شد

مشاور رئیس‌جمهوری ترکیه طی اظهاراتی، مدعی شده است همه‌پرسی جدایی در شمال عراق به نفع ترکیه است و اقلیم کردستان نیز بعد از این همه‌پرسی، به خاک ترکیه ملحق خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، در حالی‌که دولت ترکیه مخالفت قاطعانه خود با همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق را اعلام کرده است، شبکه‌‌های اجتماعی در ترکیه یک کلیپ ویدیویی درباره اظهارات مشاور «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری این کشور درباره این همه‌پرسی، منتشر کرده‌اند.

«بن‌علی ییلدریم» نخست‌وزیر ترکیه، شنبه اعلام کرد که ترکیه به اقلیم کردستان درباره همه‌پرسی جدایی هشدار داده است ولی این منطقه به این هشدار توجهی نمی‌کند و باید با زبان دیگری با آن صحبت کنیم.

همزمان دولت ترکیه متذکر شد که تدابیر سیاسی و اقتصادی علیه اقلیم کردستان در صورت برگزاری همه‌پرسی اتخاذ می‌کند.

ولی در تضاد با این موضع ترکیه درقبال همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق، «یگیت بلوت» مشاور ارشد اردوغان طی اظهاراتی، با ابراز خوش‌بینی نسبت به این همه‌پرسی، ابراز عقیده کرده است که این روند به نفع ترکیه خواهد بود.

بلوت، که از مشاوران ارشد رجب طیب اردوغان است، در این کلیپ ویدیویی از طرح آنکارا برای ملحق کردن جمهوری آذربایجان و شمال عراق به خاک ترکیه خبر داده است.

بلوت، در این کلیپ ویدیویی که در سال ۲۰۱۳ ضبط شده است، می‌گوید: «ترکیه گسترش خواهد یافت، شمال عراق طی یک یا دو سال آینده شاهد برگزاری همه‌پرسی خواهد شد و تصمیمی به پیوستن به خاک ترکیه گرفته خواهد شد.»

مشاور اردوغان با صدایی بلند تأکید کرده است: «مرزهای ترکیه تا دریای قزوین خواهد رسید تا دریای قزوین... .»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.