رفتن به محتوای اصلی

مدارس مناطق نفت خیز و عرب نشین اقلیم اهواز معلم ندارند
26.09.2017 - 21:17

بیش از 90 سال که این سرقت و غارت ثروت مردم عرب ایران از سوی حکومت مرکزی تمامیت خواه و شونیست ادامه دارد، کار به جایی کشیده شده که شرکت حفاری مناطق نفت خیز در پی سیاست های ضد عربی و در جهت تغییر بافت جمعیتی این اقلیم، حتی از استخدام ناطور (نگهبان) عرب هم امتناع میکند و کارگران و نگهبانان جزء را از مناطق فارس نشین به اهواز می اورد.
سال تحصیلی جدید در ایران، در حالی آغاز شد که مدارس منطقه غیزانیه اهواز معلم ندارند و دانش‌آموزان بلاتکلیف و سرگردان مانده‌اند. در این منطقه 600 حلقه چاه نفت وجود دارد.
سازمان حقوق بشر اهواز روز یک‌شنبه 24 سپتامبر 2017 گزارش کرد با آغاز سال تحصیلی جدید، دانش‌آموزان منطقه غیزانیه اهواز کماکان از وجود معلم محرومند.
بخش غیزانیه در شرق اهواز واقع شده و در آن 38 هزار نفر در 80 روستا زندگی می‌کنند.
محمد باوی عضو شورای بخش غیزانیه اعلام کرده كه این بخش مجموعا 60 واحد آموزشی در سه مقطع دارد که 40 درصد این مدارس بدون معلم و حتی کادر اداری باقی مانده‌اند.
به گفته این عضو شورای بخش غیزانیه، مسئولان اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 اهواز که این بخش در محدوده آنها قرار می‌گیرد، در پاسخ به درخواست شورا گفته‌اند با کمبود شدید نیروی آموزشی مواجه‌اند و خود اهالی روستاها باید برای این مدارس و فرزندان خود چاره‌جویی کنند. واحدهای آموزشی موجود در بخش غیزانیه علاوه بر نبود معلم از کمبود شدید امکانات نیز رنج برده و بخش اعظم تجهیزات موجود فرسوده و غیر قابل استفاده است.
فعالان اهوازی می‌گویند که مدیریت اداره آموزش و پرورش تامین معلمان و دبیران مناطقی چون زیتون کارمندی، شهرک نفت، نیوساید، شهرک حفاری و کوی نفت كه غالبا مهاجر نشين است را در اولویت قرار داده و حقوق دانش آموزان مناطق حاشیه مانند غیزانیه، زرگان، زویه و بروال را نادیده انگاشته است.
استاندار خوزستان پیش از این وعده داده بود که پیش از آغاز سال تحصیلی سه مدرسه جدید به آموزش و پرورش تحویل شود ولی به دلیل عدم تخصیص اعتبار کافی وعده‌های استاندار کماکان عملی نشده‌اند.
علی‌رغم وجود بیش از 600 حلقه چاه نفت در این منطقه، وزارت نفت هیچ کمکی برای بهبود اوضاع آموزشی منطقه نکرده است. مردم محلی بارها از مقامات شرکت نفت خواسته‌اند در ازای آسیب‌هایی که به منطقه زده و درآمدهای هنگفتی که از منطقه استحصال می‌کنند، با ساخت چند واحد آموزشی در روند بهبود اوضاع مشارکت کنند. مردم محلی گفته‌اند که تمامی این درخواست‌ها رد شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
سایت حزب دمکراتیک تضامن اهواز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.