رفتن به محتوای اصلی

در انتخابات اخیر آلمان، ۵ ایرانی به مجلس فدرال این کشور راه یافتند
27.09.2017 - 21:57

 

نمای کلی پارلمان مرکزی آلمان فدرال "بوندستاگ"؛ به آلمانی Deutscher BundestagREUTERS/Fabrizio Bensch

در نوزدهمین دوره انتخابات مجلس فدرال آلمان، ۵ نامزد ایرانی‌تبار به مجلس فدرال راه یافتند. برخی از این نمایندگان در دوره‌های پیشین نیز انتخاب شده بودند. ایرانی‌تباران عضو احزاب "لیبرال"، "سوسیال دموکرات"، "چپ" و "سبزها" هستند. یک خانم ایرانی نامزد حزب بیگانه‌ستیز "آلترناتیو برای آلمان" پیروز نشد.

ایرانی‌ها با نزدیک به ٢٠٠ هزار تن جمعیت یکی از کوچکترین اقلیت‌های خارجی را در آلمان تشکیل می‌دهند، اما در این کشور نقشی نسبتاً مؤثر دارند.

از سال ٢٠٠٢ به این سو، با تصویب قانونی که دریافت تابعیت آلمان را همزمان با حفظ تابعیت ایران مجاز کرد، بخش عمده ایرانی‌ها تابعیت آلمان را دریافت کردند و صاحب حق رأی شدند.
یک خارجی‌تبار، پس از اخذ تابعیت کشور آلمان می تواند مثل شهروندان اصلی این کشور هم به عنوان نامزد نمایندگی و هم به عنوان رأی دهنده در انتخابات شرکت کند.

در این دوره مجلس فدرال آلمان که انتخابات آن روز یکشنبه ٢٤ سپتامبر برگزار شد، ٢ زن و ٣ مرد ایرانی به پارلمان راه یافتند. این نمایندگان، "سارا واگن کنشت"، "یاسمین فهیمی"، "بیژن جیرسرائی"، "امید نوری‌پور" و "نیما مواسات"، نام دارند.

رسانه ها در مورد "سارا واگن کنشت" رئیس حزب "چپ" آلمان که صاحب کرسی نمایندگی است، نوشته‌اند که او دارای یک پدر ایرانی بوده که در دوران کودکی از مادرش جدا شده و به این دلیل نام خانوادگی مادرش را در شناسنامه دارد، اما نام کوچک او زهرا قید شده است.

 

یک خانم ایرانی به نام "لاله محمدولی" که می‌گوید بیشتر با انگیزه مبارزه با رشد اسلام‌گرائی در آلمان به حزب بیگانه ستیز و دست راستی "آلترناتیو برای آلمان" پیوسته و نامزد این حزب شده بود، به مجلس راه نیافت. او چند ماه پیش در یک نشست حزبی گفته بود: «اسلام بدتر از طاعون است».

حزب "آلترناتیو برای آلمان"، در این دوره برای نخستین بار به مجلس فدرال راه یافته و صاحب ٩٣ کرسی شده است، اما تنها ٩ کرسی خود را به زنان سپرده که برابر با ٩٫۶ درصد است، در حالی که در دوره هجدهم پارلمان آلمان سهم زنان به بالای ٣٧ درصد رسیده بود.

زن ایرانی در مقام دبیرکلی حزب
یاسمین فهیمی از سوی حزب سوسیال دموکرات به مجلس راه یافته است. او پس از مهاجرت خانواده خود از ایران در سال 1976 در شهر هانوفر به دنیا آمد. خانم فهیمی در سال های 2014 تا 2015 دبیرکل حزب سوسیال دموکرات بود.

نیما مواسات، برای دومین دوره ازحزب چپ به مجلس راه یافته است. او که دارای پدر و مادر ایرانی است در سال 1984 در شهر اوبرهاوزن آلمان به دنیا آمده و اکنون 33 سال دارد، اما برای نخستین بار در 29 سالگی وارد مجلس شد.

بیژن جیرسرائی، نماینده حزب لیبرال در مجلس فدرال در سال 1976 در تهران متولد شده است. او در دوره پیشین نیز نماینده مجلس فدرال آلمان بود.

امید نوری پور، که در رشته های علوم سیاسی، فلسفه و حقوق قضائی تحصیل کرده، پیش از به پایان رساندن تحصیلات دانشگاهی خود به عضویت در حزب سبزها در آمد و به سرعت پله های پیشرفت را طی کرد. او اکنون یکی از چهره های سرشناس این حزب به شمار می آید. نوری پور در سال 1975 در تهران به دنیا آمده و در 13 سالگی به آلمان مهاجرت کرده است.

مجلس آلمان به طور معمول باید 598 نماینده داشته باشد، اما در دوره هجدهم 632 کرسی داشت و در دوره نوزدهم دارای 709 کرسی است. قوانین آلمان اجازه می دهد که تعداد نمایندگان مجلس در هر دوره با توجه به میزان آرای نمایندگان مستقیم و حزبی تغییر کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
http://fa.rfi.fr/%D8%AF%D8%B1

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.