رفتن به محتوای اصلی

تبِ مجازی
21.10.2017 - 13:12

در قرن اخیر وجود اینترنت زندگی بسیاری از مردم را دستخوش تغییرات زیادی نموده است و بصورت روز افزون بر تعداد کاربران و در کنارش افزایش خدمات نیز رشد تصاعدی دارد . فارغ از سو استفاده ، کلاهبرداری، دزدی و غیره از اینترنت و شبکه های اجتماعی ، کارکرد این ابزار توانمند در زندگی بشر فوق العاده بوده و ظاهرا توانسته یار غار کاربران باشد.
معطوف به فراگیر شدن بیشتر اینترنت و رواج آن خصوصا در بین ممالک خاورمیانه ای ، شاهد تسریع و تسهیل ارتباطات و دریافت اخبار روز از اقصی نقاط عالم خاکی بوده ایم ، البته از مزایای آموزشی این تکنولوژی ِ غرب ِ وحشی واقعا نمیتوان چشم پوشید چرا که تاثیر بسزایی در پیشبرد همه جانبه اطلاعات عموم داشته است بطوریکه مثلا یک دانشجوی ایرانی با هزاران فرسنگ فاصله از دانشگاهی در یک قاره دیگر برای ادامه تحصیل پذیرش میگیرد.
علیرغم همه مزایای ِ خرد و کلان ِ این تحفه فرنگی ، معایب ِ ملون آنرا نیز باید در نظر داشت . دنیای مجازی قانون ِ نانوشته ای دارد که غربیان آنرا نتیکت میخوانند ( نت + اتیکِت) و میتوان به آداب ِ معاشرت ِ مجازی ترجمه اش نمود. حال اینکه کاربران خاورمیانه ای چه میزان به این آداب آگاهی داشته و احترام میگذراند بحثی است مجزا و پر پیچ خم که در این مقال نمی گنجد.
بطور خلاصه اگر نظری عمومی به پانوشتهای ِ گوناگون ِ کاربران خاورمیانه ای بهر زبان و گویشی که دارند بیافکنیم میتوان موارد زننده بسیاری را دریافت که خبر از بیرنگ شدن ِ برخی از فضائل فرهنگ شرق و خصوصا خاورمیانه ای میدهد. موارد و شاید ناهنجاریهای که میتوان به آنها اشاره کرد متعددند که فقط برخی را بطور خلاصه عرض مینماید:
- ارتباطات مجازی جایگزین بسیاری از روابط حقیقی شده است و به همین دلیل افراد براحتی با بقیه در ارتباطند در حالیکه تنها هستند و شاید ارتباط مجازی از علل افزایش تمایل ِ به تنهایی در بین خصوصا جوانان باشد.
- بمباران اطلاعاتی بطور همزمان باعث میشود که از قدرت تحلیل کاسته شده و بر پیش داوری و قضاوت ناسره بیافزاید.
- در بسیاری از موارد ، اعضای خانواده هر کدام سرگرم شبکه اجتماعی ، تلفن همراه و کامپیوتر خودشان هستند که بنظر من ارتباط مجازی از جو صمیمی خانوادگی نیز بنوعی ممانعت نموده و خلاهای حسی را پدید می آورد.
- برخلاف اشکال اعتیاد مواد مخدر که در جامعه زشت ، ناصواب و بسیار نکوهیده هستند جامعه به سمت اعتیاد ِ آزاد،آسان و جذاب ِ اینترنتی در حرکت است
- وجود برخی تحرکات مانند کمپینهای مجازی از قبیل ِ من و عشقم تنهایی یا فیلمبرداری مخفی از افراد و اشتراک آنها ، باعث دریدنِ حریمها شده اند.
- وجود همین شبکه ها خصوصا در فرهنگ دو گانه خاورمیانه ای که متاثر از سنت و شریعت است بنوعی ترسناک بنیاد خانوادهها را متاثر نموده بطوریکه همسران معمولا بر سر همین روابط مجازی دچار مشکلاتی از قبیل عدم اعتماد و اطمینان ، گسترش شکاکیت و غیره شده است.
- شاید دلیل اصلی مشکلات و جدلهای لفظی مجازی بدین دلیل باشد که تماس مکاتبه ای در بهترین حالت از روح و حسی برخوردار نیست و همین فقد باعث بسیاری از تنش ها در این ورطه گردیده است. چرا که نمیتوان با قطعیت دریافت که احساس نویسنده در زمان کتابت متن به چه منوال بوده است.
- متاسفانه صرف اینکه تماس مجازی است و ارتباط چشمی وجود ندارد ، بسیاری تصور میکنند که خود تنها بوده و در آینه صحبت میکنند لذا هر کلامی را به اشتراک میگذارند و آثار متاخری که معمولا مقبول نیستند رخ میدهد.
- گاه با توجه به عدم انطباق فرهنگی در کاربرد صحیح برخی شبکه های اجتماعی شاهدیم که از این شبکه ها بعضا بعنوان ابزار ِ بده بستانهای جنسی استفاده میشود که خود میتواند بنوعی ناهنجاری اجتماعی مبدل گردد.
- هماره در انبوهی از رویدادهای سیاسی ، اجتماعی و غیرو ، شبکه های اجتماعی به محلی برای ِ تخلیه عقده های گوناگون برخی افراد مبدل شده است نتیجتا جبهه گیری ، رنجش ،تخریب و غیرها میتواند مسئله ساز جدی باشد.
- بنظر من از دیگر ناهنجاریهای کاربری غلط ، انشقاق ِ بیشتر توده ها و گسترش روزافزون شکاف بین اقشار بوده است. در صورت ادامه این رویه راهی برای بازگشت وجود ندارد و دیگرانی که در کادر پیدا نیستند متنفع خواهند شد.
- نمایش قشر هایِ اکثرا تازه به دوران رسیده در این شبکه ها علاوه بر بالا بردن توقعات ِ جوانان ِ اقشار کم درآمد تر ، تهدید جدی برای آینده فرزندان ما خواهد بود. چرا که این رقابتِ مال اندونزی به هر قیمت ، ممکن است جنایت ساز گردد و در نهایت جامعه پاسوز آن خواهد بود.
- شوربختانه حتی معیارهای ِ انتخاب همسر نیز از این شبکه ها تاثیر منفی برداشته ، مثلا رقابت ِ زیبایی ِ پرورشی و دست ساز ( خریدنی ) با معیارهای انسانی،تقریبا باعث بی اهمیتیِ فضائل اخلاقی - انسانی برای زوجین گردیده است
- شبکه های اجتماعی بدلیل فعالیت همیشگی و فضای باز به محلی برای ابراز نظرهای افراد در مورد مسائل مختلف مبدل گشته که البته ماهیتا خوب است اما چگونگی و نحوه کاربرد این نظرات توسط کاربران است که به قضاوت گذاشته میشود و در این بین گاهی نمیتوان نظرات برخی را با معیارهای مربوط به هر مطلب سنجید و این جرقه عامل آتش مجازی سوزان خواهد بود.
- شبکه‌ های اجتماعی گاهی با ایجاد خودشیفتگی و غرور پوشالی در اثر وجود دنبال کنندگان یکنفر که شاید ظرفیت لازمه را ندارد دردسر ساز است
- چشم و هم چشمی های کذایی ِ مجازی باعث شده که دکان بازاری برای خرید و فروش لایک و فالوور براه افتد و بر التهابات بیشتر دامن زند.
- غلو کردنهای زیاد خصوصا در موردی که به عنوان مخ زنی یاد میشود باعث برجسته کردن کاذب برخی زنان و مردان شده و همین مورد یکی از علل دانه درشت ِ طلاق عاطفی یا طلاق واقعی گردیده است.
- شاید به کرات دیده باشیم که رفتارهای ناهنجار برخی کاربران (ناهنجار از نظر فرهنگ خاورمیانه) و عدم ِ توانایی آنان در اداره منطقی بحث ،کار را به ناکجا آباد کشیده و در این رخداد هم فرقی نمیکند که مخاطب چه کسی باشد چیزی که اهمیت دارد اثبات برتری مجازی بهر قیمتی است .
- صرف کردن زمان زیاد در اینترنت نیز آثار مخرب خود را در جامعه بروز داده بطوریکه بخش مهمی از برنامه های جاری زندگی دستخوش تحول گردیده اند.
- تبادل حجم عظیمی از شایعات ، خبرهای دروغ و ترورهای شخصیت نیز جزو میوه های همین باغ هستند.
- مطامع افراد سودجو در هر زمینه ای اعم از سیاسی و اجتماعی یا اقتصادی کارکرد منفی اینترنت را نیز مشهود میکند و به عقیده برخی ، اینترنت ابزاری بسیار کارآمد برای گسترش اهداف استعماری فرانو و گسترش سیطره مستعمرات بصورت ساده و کم هزینه است .
موارد مطروحه فقط بخشی از تاثیرات منفی اینترنت است که در کنار رویکرد بسیار مثبت آن خود نمایی میکنند. همواره بخاطر داشته باشیم که اینترنت به مثابه چاقویی است که میتوان با آن آدم کشت یا در آشپزخانه آشپزی نمود .

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

وحید فرخنده خوی فرد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.