رفتن به محتوای اصلی

علی اشرف درويشيان، نويسنده برجسته کشورمان جاودانه شد!
29.10.2017 - 08:13

علی اشرف درويشيان راوی درد و رنج های مردم فرودست پس از یک دوره طولانی بیماری از ميان ما رفت. مردم ما نویسنده آزادی خواه و عدالت  طلب، پژوهشگر ادبیات کودکان و یکی از اعضای دیرین کانون نویسندگان را از دست داد. درويشيان به نسل آرمان خواه تعلق داشت و با قلم و قدمش برای رهائی فرودستان از فقر و فلاکت و برای پی ريزی جامعه انسانی و عادلانه مبارزه کرد.
زنده یاد علی اشرف درویشیان در سال ۱۳۲۰ در کرمانشاه بدنیا آمد. پدر او آهنگر بود و او از پنج‌سالگي همراه پدرش به آهنگری می‌رفت، بعد كه مغازه پدرش از دست رفت، شاگردبنا شد و به کار خشت زنی پرداخت. کار در دوران کودکی، او را با روحیه حساسش با درد و رنج کودکان فقیر آشنا کرد. درویشیان پس از دوره دانشسرا به عنوان معلم عازم روستاهای کرمانشاه شد. فقر و محرومیت مردم روستا بویژه کودکان را در آثار این دوره از داستانهای درویشیان مانند "هتاو" و "نیاز علی ندارد" می توان دید. علی اشرف از دانشسرایعالی تهران موفق بدریافت فوق لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی شد.
علی اشرف درويشيان از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ به سبب نوشتن کتاب "از این ولا‌یت" و فعالیت‌های سیاسی از آموزش اخراج و سه بار دستگیر شد. او در آخرين دستگيرش درسال ۵۴ به ۱۱ سال زندان محکوم گردید. شاهین بازجوی ساواک به او پیشنهاد داده بود که به عضویت حزب رستاخیز در بيآيد تا از زندان آزاد شود. اما علی اشرف بر سر پیمانی که با زحمتکشان بسته بود استوار ماند و در آبان ۵۷ همراه با ديگر زندانيان سياسی آزاد گرديد. او مجموعه‌ "فصل نان" و قصه‌ "رنگینه" را در زندان نوشت و توسط همسرش به خارج از زندان فرستاد‌.
از این ولایت، آبشوران، همراه آهنگ های بابام، بیستون، سلول ۱۸، کی برمی‌گردی داداش جان، گل طلا و کلاش فرمز و رمان دو جلدی سال های ابری و مصاحبه با زنده ياد صفر قهرمانی جزو آثار او هستند. درويشيان درباره صمد بهرنگي نیز دو كتاب درآورده است: «ص‍م‍د ج‍اودانه شد» و «يادمان صمد بهرنگي». درویشیان پژوهشگر بود و ار کارهای پژوهشی مجموعه ۲۰ جلدی فرهنگ افسانه‌های ایرانی با همکاری رضا خندان مهابادی، عقاید و رسوم مردم کرمانشاه، واژه نامه گویش کرمانشاهی، واژه های کردی کرمانشاهی و گرداوری متل ها و داستان های قدیمی را می توان نام برد. شخصیت های داستان های درویشیان غالبأ واقعی اند و درویشیان با بسياری از آن ها زیسته و شاهد درد ورنج شان بوده است.
درویشیان در تمام عمر نويسندگی اش عليه سانسور مبارزه کرد و از آزادی بيان دفاع نمود. او در سال ۲۰۰۶ جایزه «هلمن همت» سازمان دیده بان حقوق بشر را دریافت کرد. این جایزه به نویسندگانی تعلق می‌گیرد که آثارشان سانسور شده و با انواع محدودیت‌ها مواجه بوده‌اند. نام علی اشرف درویشیان به عنوان یک نویسنده مردمی که قلمش همواره درخدمت محرومان جامعه بود، در ادبیات ما حاودانه خواهد ماند.
ما درگذشت نویسنده‌ برجسته علی‌اشرف درویشیان را به خانواده، دوستان، کانون نويسندگان و کسانی که برای اهداف و آرمان های انسانی مبارزه می کنند، تسلیت می‌گوئيم.
هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
هیئت مسئولین کنشگران چپ
هیئت هماهنگی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران ـ طرفداران وحدت چپ
۶ آبان ماه ۱۳۹۶ (۲۸ اکتبر۲۰۱۷)

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اکرم هاشمی
برگرفته از:
http://kar-online.com
کارآنلاين

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.