رفتن به محتوای اصلی

عربستان سعودی ضمن دعوت از حزب‌الله به خلع‌ سلاح، این گروه را تهدید به اخراج از لبنان کرد
20.11.2017 - 15:09

عادل الجبیر وزیر امور خارجه‌ی عربستان سعودی روز پنجشنبه از گروه تروریستی حزب‌الله خواست که سلاح زمین بگذارد، و به گروه هشدار داد که تلاش‌های منطقه‌ای برای اخراج ایشان از دولت لبنان در راه است. الجبیر در یک کنفرانس مطبوعاتی حزب‌الله را به عنوان «آلت دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» و «یک سازمان تروریستی درجه‌ یک که از سوی ایران برای به هم زدن ثبات لبنان و منطقه به کار می‌رود» محکوم کرد.

وی گفت «حزب‌الله دولت لبنان را گروگان گرفته است». الجبیر افزود که «مشاورات و هماهنگی‌هایی میان کشورهای صلح‌دوست و حامی لبنان در جریان است که می‌کوشد راهی برای بازگرداندن حاکمیت لبنان و کاهش فعالیت‌های منفی حزب‌الله در لبنان بیابد».

سخنان وزیر هنگامی مطرح شد که دولت پادشاهی اتهامات مربوط به بازداشت سعاد حریری در ریاض، در پی کناره‌گیری حیرت‌انگیز وی در اوایل ماه جاری را رد کرد.

الجبیر در کنفرانس خبری در کنار همتای فرانسوی خویش ژان-ایوز لا دریان گفت «این اتهام که دولت پادشاهی امکان دارد یک نخست وزیر و یا یک نخست وزیر پیشین را خلاف میل وی، نگاه دارد، واقعیت ندارد، به خصوص در مورد متحدی سیاسی مانند» حریری.

الجبیر گفت «نمی‌دانم منبع این اتهامات چیست، اما بی اساس و نادرست‌اند و انکار می‌شوند»، و افزود که حریری به خواست خود در عربستان سعودی است و «هر زمان بخواهد این کشور را ترک خواهد کرد».

حریری از ۴ نوامبر که در یک بیانیه‌ی تلویزیونی از مقام خود به دلیل ترس جان کناره‌گیری کرد، و همزمان رقیب اعظم عربستان سعودی، ایران و دست‌نشانده‌اش حزب‌الله را متهم به بر هم زدن ثبات لبنان کرد، در ریاض به سر برده است.

اما میشل عون رئیس جمهور لبنان حاضر به پذیرش استعفای وی از خارج از کشور نیست و مقامات عربستان سعودی را به «بازداشت» حریری در لبنان بر خلاف میل وی، متهم کرده است.

در کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه، اعلام شد که حریری دعوت به بازدید از فرانسه در روزهای آتی را پذیرفته است.

عون تصدیق کرد که حریری و خانواده‌اش روز شنبه وارد پاریس خواهند شد و وی پیش از بازگشت به بیروت و «تصمیم‌گیری در خصوص کناره‌گیری خود» «چند روزی را به استراحت خواهد گذراند».

وی از تصمیم حریری به پذیرش دعوت فرانسه استقبال کرد و گفت امیدوار است این «دری برای یافتن راه‌حل» خروج از بحران سیاسی لبنان بگشاید.

عون به روزنامه‌نگاران گفت «منتظر بازگشت رئیس الوزرا حریری می‌مانم تا سپس قدم بعدی را در خصوص دولت بردارد».

همچنین، به طور جداگانه، روز پنجشنبه جبران بسیل وزیر امور خارجه‌ی لبنان در سفر اروپایی خود در خصوص بحران، به خبرنگاران گفت «آنچه ما اکنون می‌خواهیم این است که او (حریری) به کشور بازگردد و هر تصمیمی که مایل است را بگیرد».

بسیل به همراه زیگمار گابریل وزیر امور خارجه‌ی آلمان که شرایط لبنان را «خیلی خطرناک» خواند، در کنفرانس خبری برلین شرکت داشت.

وی از دیگر کشورها خواست که دخالت نکنند و هیچ اقدامی که علیه اتحاد و ثبات لبنان باشد نکنند و گفت «هر حمله‌ای، پیامدهای منفی برای عاملان آن خواهد و سراسر منطقه را دچار آسیب خواهد کرد».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
تایمز اسرائیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.