رفتن به محتوای اصلی

۱۶ آذر، پرچمی افراشته بر فراز مبارزات جنبش دانشجوئی ایران
اعلامیه مشترک
08.12.2017 - 12:40

جنبش دانشجوئی در کشور ما يكی از پايدارترين و تاثيرگذارترين جنبش‌های اجتماعی است. اين جنبش تاریخ پرفراز و نشیبی در مبارزه عليه استبداد و برای آزادی و عدالت اجتماعی را سپری کرده است. اما در تاريخ اين جنبش، ۱۶ آذر ١٣٣٢ از جایگاهی ویژه برخوردار است. ١٦ آذر مشعلی است فروزان بر فراز جنبش دانشجویی. جنبشی که همبستگی، مقاومت و امید به تحول را در کشور ما اشاعه می دهد.

دانشجويان دانشگاه تهران در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ به اعتراض عليه رژيم شاه برخاستند. پاسخ رژيم شاه و نیروهای سرکوب آن به اعتراض دانشجویان، گلوله بود. گلوله های رژيم کودتا سینه دانشجویان: مصطفی بزرگ نیا، مهدی شریعت رضوی و احمد قندچی را شکافت و خونٍ آن ها صحن دانشگاه را رنگین کرد. استبداد ستم شاهی صدای خروشان جوانان کشور را برنتافت و لبه تیز حمله و سرکوب خود را متوجه دانشجویان و دانشگاه ها کرد. استبداد ولایی نيز با شدت و خشونت بیشتری همان راه را پيمود.

سرکردگان جمهوری اسلامی دریافته اند که دانشجویان و دانشگاهیان، نیروی آگاه، امیدآفرین، شجاع و تاثیرگذار برروند رشد و تحول سياسی و فرهنگی جامعه هستند. لذا آن ها لحظه ای از مقابله، رو دررویی و سرکوب جنبش دانشجوئی کوتاه نیامده و تمامی مساعی خود را بکار گرفته اند تا با اجرای ترفندها و سناریوهائی چون انقلاب فرهنگی، نفوذ حوزه ها در مراکز دانشگاهی، دانشگاه این مرکز روشنگری را به عقب رانده و ناکارآمد کنند.

همه ساله در سالگرد ۱۶ آذر، دانشجویان و حکومت در برابر هم صف آرائی می کنند. دانشجویان به میدان می آیند تا خواست آزادی و عدالت را رساتر فریاد کنند. در سال ۱۳۷۸ تقابل حکومت و دانشجويان، رويداد خونین ۱۸ تیر را آفريد. جمهوری اسلامی به دنبال اين رويداد، برای دور کردن دانشگاه ها از مبارزات جاری جامعه به ستاره دار کردن دانشجويان معترض، دستگیری و زندان فعالان دانشجویی و تحميل فضای پادگانی در دانشگاه ها متوسل شده است.

در جمهوری اسلامی تبعیض در دانشگاه ها شدت گرفته است. گزینش جنسیتی و گسترش روند پول سازی در عرصه آموزش عمومی و افزایش بی رویه مدارس غیر انتفایی با امکانات ویژه و میدان دادن به موسسات آموزشی وابستگان به نهادهای قدرت، که به نام خصوصی سازی انجام می شود، از جمله سیاست هایی است که شرایط نابرابری را در رقابت ها رقم می ز ند. تاثیرات این روند مخرب به ویژه برای فرودستان جامعه بیشتر بوده و فشارهای مالی زیادی به دانشجویان و خانواده های آنان وارد کرده است. ادامه این روند، ورود دانشجویان کم درآمد را به دانشگاه ها بسیار دشوار نموده است.

 

ما بر مطالبات جنبش دانشجوئی تاکيد داريم:

ـ برداشتن نگاه امنیتی از دانشگاه و فعالیت های صنفی، علمی، سیاسی و فرهنگی و جایگزینی نگاه مدرن، اعتماد آفرین و قانون مدار.

ـ انتخاب و گزینش مسئولین دانشگاه های ایران از میان اساتیدی که شأن علم و هم زیستی ضروری دانش و آزادی را به تمامی قدر نهند.

ـ فراهم ساختن زمینه های بازگشت بی قید و شرط استادان اخراجی و دانشجويان ستاره دار به دانشگاه ها.

ـ آزادی بی قید و شرط دانشجویان زندانی و پایان دادن به جو پلیسی و ارعاب در دانشگاه ها.

ـ به رسمیت شناختن تشکل های مستقل و سراسری دانشجوئی و ایجاد فضای مساعد برای فعالیت های صنفی، سیاسی و فرهنگی دانشجویان .

ـ به رسمیت شناختن حق استقلال و خودگردانی دانشگاه ها و برقراری روندهای دموکراتیک در تصمیم گیری ها و اداره دانشگاه.

ـ احیای مجدد رشته‌ های علوم انسانی و  پایان دادن به اجرای طرح ارتجائی تبعیض جنسیتی و عقیدتی در گزینش اساتید و دانشجویان و برچیدن پذیرش تک جنسیتی در برخی از رشته های دانشگاهی.

ـ تغيير سیستم کنونی پذیرش دانشجو و رفع تبعیض در آن.

ـ لغو طرح کارورزی

 

ما براین باوریم که علیرغم تنوع و تکثر اندیشه ها در بین دانشجویان، استقلال دانشگاه از حکومت، آن حلقه محکم و پایداریست که اگر دانشجویان راهنمای خود قرار دهند، می توانند در دستیابی به خواسته های خود نیرومندتر و موثرتر عمل کنند.  

ما سه جریان چپ که برای آزادی و رهائی مردم مبارزه می کنیم، با گرامی داشت یاد و خاطره تمامی جانباختگان جنبش دانشجوئی و با ارج گذاری به مبارزه دانشجویانی که در شرایط سخت و دشوار ایستادگی می کنند، از تمامی جریان های سیاسی، تشکل های دانشجوئی و همه کسانی که حرمت انسان را پاس می دارند دعوت می کنیم که صدای دادخواهی دانشجویان را علیه سرکوب و استبداد، پر طنین نمایند.

 

پاینده و پر توان باد جنبش دانشجوئی ایران

 

هیئت سیاسی ـ اجرائی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)

هیئت مسئولین کنشگران چپ

هيئت هماهنگی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران ـ طرفداران وحدت چپ

۱۶ آذر ۱۳۹۶ (۷ دسامبر ۲۰۱۷)

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
سایت به پیش http://bepish.org/

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.